Re: Straight flush
Heh, jo, jag kan förstå den. Problemet är nog bara att jag spelar så mycket brädspel också och alltid har gjort det att den där sortens slump har blivit en del av den vardag som jag vill undfly i mitt rollspelande. Men visst, jag gillar tärningar ibland och spelar med dem rätt ofta. Jag tycker dock att de är bäst när de får diktera förutsättningarna för mina chanser än helt och hållet avgöra mitt öde.
Som om man försöker svetsa igen dörrar på en rymdbas inför ett stundande angrepp av muterade fladdermöss. Om ens svets riskerar att gå sönder varje gång man använder den blir det rätt läbbigt om den går sönder efter första dörren man får ihop. Liksom "okej, nu får vi improvisera"... Att dö pga ett tärningsslag tycker jag är trist dock. Min rollperson lägger jag ned mycket tid på. Den ska inte få dö bara sådär utan vidare. Då blir det frustrerande och jag slutar bry mig om mina rollpersoner, börjar behandla dem som om de vore datorspelskaraktärer.
Men ja, jag är nog mer insnöad på berättelseskräck än prestationsskräck. En handling som inte kräver att jag ska "lyckas" med något, det ger mig möjligheten att leva ut min rollperson mer och inte bara göra "smarta" saker med den ur min synvinkel, utan saker som känns trovärdigare ur själva rollpersons synpunkt. Ta Shining-intrigen: Oavsett om jag är Jack, Jack's fru eller snorungen så kommer jag kunna gestalta en karaktär som saknar särskilt goda framtidsutsikter. Det kan få mig att börja skrämma mig själv, oavsett om jag är crazy-Jack som börjar prata med imaginära bartenders, hans hysteriska fru eller psycho-ungen som skriker "redrum!" med onaturligt gäll röst.
Jag skrämmer aldrig mig själv när jag spelar poker. Den där sortens skräck; den som man, överraskande nog, skrämmer sig själv med, den är häftigare än allt annat för mig. Om mina medspelare är med blir det ännu bättre. Då skrämmer vi varandra, och oss själva, istället för att bara bli underhållna av spelledaren och hans äventyr & tärningar. Jag älskar det, för det är en skräck jag inte hittar i vare sig filmer, böcker eller brädspel. Den är alltigenom unik och står enbart att finna i rollspelens värld.
/Rising