Nekromanti Vampyr är Lamia och Lamia är Vampyr?

Krille

Super Moderator
Kardinalfel?

"Dessutom tror jag minsann inte att jag fann något svar från Er sida heller på trådarna om "riktiga golems" och "kongelerade filament" - trots att ni ju varit med och skrivit på Mystik & Magi som väl borde ses som närmaste referens för dessa frågor!"

Tja, har du öppnat Mystik&Magi under det senaste året? Det har inte jag. bra minne har jag inte.

Mentalfel?

Tja, har du öppnat Mystik&Magi under det senaste året? Det har inte jag.
Så han läser inte sina egna verk? Why am I not surprised... :gremgrin:

Så bra minne har jag inte.
Aj, aj han börjar väl inte att bli lite senil på senare dar eller? :gremwink:

Ljusetsriddare - som funderar på att gömma undan sitt färska exemplar av drakar i någon mörk garderob någonstans tills han inte blir illamående av att bläddra i den längre... :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
Re: Mentalfel?

"Så han läser inte sina egna verk?"

Varför ska jag läsa regelböcker till ett spel som jag inte spelar?

Sentimentalfel?

Varför ska jag läsa regelböcker till ett spel som jag inte spelar?
För att få en lite dos av nostalgi, eller kanske för att andas in lite av den härliga doften av bokhyllans damm? :gremtongue:

Ljusetsriddare - som visserligen har full förståelse för någon som inte frossar i gammal skåpmat men som känner sig lite bekymrad över att önskeboken nr 1 till eon, om små spetsöringar, aldrig kommer att bli skriven av en person som känner sig lack på Eon... :gremfrown:

Krille

Super Moderator
Mätfel

"För att få en lite dos av nostalgi"

...då tar jag till DoD version1, den blå boxen från 1982.

"Ljusetsriddare - som visserligen har full förståelse för någon som inte frossar i gammal skåpmat men som känner sig lite bekymrad över att önskeboken nr 1 till eon, om små spetsöringar, aldrig kommer att bli skriven av en person som känner sig lack på Eon..."

Skriv ett ordentligt rollspel, vetja! :gremgrin:

Ska jag vara seriös, de senaste modulerna känns helt enkelt som att de inte har att göra i det Eon som jag var med och skrev.

Re: Mätfel

Skriv ett ordentligt rollspel, vetja!
En gör bara så gott en kan :gremblush: men om det nu är vad du önskar så får du nog definera "ordentligt" lite närmre... :gremconfused:

Ska jag vara seriös, de senaste modulerna känns helt enkelt som att de inte har att göra i det Eon som jag var med och skrev.
Kanske just för att du INTE har varit med och skrivit dem? När katterna är bort...du vet! :gremwink:

Gastono

Hero

Har tagit mig tid att läsa igenom alla inlägg ner till botten och jag tycker att det som sas för ca 20 inlägg sedan var det mest vettiga...

Smaken är som röven klöven

Skriv ett eget rollspel om man vill ha det perfekt modifiera ett som redan finns om man vill ha ett bra.
Spela ett rollspel som man gillar om man vill acceptera det man har eller är för lat för att göra någonting åt det...

Hike

Veteran
Re: Vampyrer suger!

Har än så länge inte sett något som antyder att det skulle finnas vampyrer i NeoTech, men jag kan ju ha fel... :gremwink:

Tesfforp

Warrior

Jag har spelat Eon (och rollspel) ca ett halvår och vet inte så mycket om de gamla modulerna (dem delas ju upp till vanligtvis tre stycken).
Det du skriver om att de senaste modulerna inte har med det Eon som du var med och skrev att göra.
Jag undrar lite vad du menar med det så skulle du kunna precisera dig där lite mer.

Tesfforp, visste nog inte vad rollspel var då Eon skrevs.

Krille

Super Moderator
På den gamla goda tiden...

"På den gamla goda tiden" (jösses, nu låter jag som den urgamla mossiga gubbe jag är) så var Eon inte så överfläskans svulstigt som det var idag. Det fanns inget Mörker, till exempel. Drakar bortförklarades med att de var ungefär som Hind-helikoptrar (bokstavligt talat - ställ en normal fantasyhjälte mot en modern attackhelikopter med raketer, pansarvärndsrobotar och automatkanoner, som dessutom tål allt mindre än 23mm akan och flyger i trehundra knyck, och se hur stor chans den hjälten har!), och därmed slapp man alla problem med värden på drakar och eder lokale kvartersdrakdödare. Nekromantiker hade inga horder med odöda arméer som härjade på hans befallning, utan roade sig mest med att animera en enskild döing då och då för att se om man kunde. Och en duell mellan en alvkvinna och en fredlös var inte bara en jämn fajt, utan dessutom stoff för legender och sånger.

Samtidigt var Mundana en fantastisk värld, trots att det inte var så överfläskans översvulstigt. Att vandra runt i miljonstaden Tibara var en upplevelse som kunde spärra upp ögonen på vem som helst. Att se ett dvärgafästes portar eller de smattrande flaggorna i toppen på en sabrier för fulla segler var ett litet under i sig själv. Magi var inte en fråga om att spränga fiender i småbitar eller bygga odöda eller golemar. Det var ett okänt rike i sig själv, som man utforskade för utforskandets skull. Och till och med en sketen lärarinna i magiteori kunde spela roll i rikets politik.

Jag har en term för vad det var som hände: ömsesidigt garanterad häftighet. Det hela går ut på att någon författare skriver coola grejer, varpå nästa författare måste trumfa detta med coolare grejer, som i sin tur måste trumfas av ännu coolare grejer av nästa författare. Det är en ond cirkel, och det leder garanterat till att man tappar kontrollen och drabbas av häftighet så att det gör ont.

Jag saknar den gamla känslan. Den var fantasy. Den kittlade fantasin. Det "nya" Eon känns för mig mest som en uppvisning i specialeffekter från ILM - vem kan göra häftigast grejjor?

Ibland är ett kliv tillbaka det enda sättet att gå framåt. Jag hoppas att Eons författare kan och vågar ta det klivet.

Krille

Super Moderator

"men om det nu är vad du önskar så får du nog definera "ordentligt" lite närmre..."

Ett där ett stort krig mellan två nationer känns som ett stort krig mellan två nationer, och inte som like skruff på bakgården en annars solig och lugn söndageftermiddag. För liksom, med bakgrund av Mörker, demoner, vandöda och drakar... vem faen bryr sig om två ynkans kungar som gör upp på ett slagfält med sina respektive småfjuttiga femtontusenmanshärar?

Foggmock

Myrmidon
Re: Vampyrernas vara eller icke-vara i Eon

Det handlar inte om uttjatade element i det fallet, utan definierande.

Och, alltså.. vari består twisten av? Vad gör lamior som ingen vampyr gjort tidigare, förutom att bo i Mundana?

Ninjavampyrer?

Det handlar inte om uttjatade element i det fallet, utan definierande.
Aha, så dessa standardraser som är med i nästan alla större fantasyspel och/eller fantasyvärldar i någon skepnad är INTE uttjatade? :gremconfused: Du får nog ta och tala om skillnaden mellan uttjatad och definerad för jag kan då rakt inte se den... :gremcrazy:

Och, alltså.. vari består twisten av? Vad gör lamior som ingen vampyr gjort tidigare, förutom att bo i Mundana?
De är ninjor som använder sina vampyrkrafter för att lönnmörda... :gremtongue:
Skämt åsido, varför måste det finnas en twist eller varför måste de vara annorlunda? Får man inte som spelare bara önska simpla gamla vampyrer i ett klassikt fantasyspel utan måste de vara nydanande för att de skall vara existensberättigade?
Du skulle lika gärna kunna fråga: "Vad gör alver, dvärgar, drakar eller yadda yadda som ingen alv, dvärg, drake eller yadda yadda gjort tidigare, förutom att bo i Mundana?" Och du skulle få samma svar av mig, nämligen att skillnaden de olika spelen och deras raser emellan egentligen är ganska marginell. Hur man än vrider och vänder på det så handlar det fortfarande om alver, dvärgar, drakar och orcher (tiraker). Samma sak är det med vampyrer oavsett om de är ninjor, kloakråttor, dödskultister, f.d magiker, casanovor, zigenartjuvar eller mc-knuttar, det handlar fortfarande om vampyrer. Sen exakt vad för någon form man önskar se dem i, det är ju givetvis en smaksak.

Ljusetsriddare - som så här sent/tidigt på natten/morgonen med ett par glas vin i kroppen inte är någon höjdare på att skriva inlägg...

Grisodlarkonflikter som drunknar i Mörkret?

Ett där ett stort krig mellan två nationer känns som ett stort krig mellan två nationer, och inte som like skruff på bakgården en annars solig och lugn söndageftermiddag. För liksom, med bakgrund av Mörker, demoner, vandöda och drakar... vem faen bryr sig om två ynkans kungar som gör upp på ett slagfält med sina respektive småfjuttiga femtontusenmanshärar?

Då efterlyser du något som jag redan anser föreligger i Eon. Låt mig förklara varför:

Fakta 1 - Varken du eller jag vet exakt hur Mörkret kommer att arta sig över Mundana (för helskotta det vet ju inte ens snubbarna på neogames...ännu?). Alltså kan vi inte med säkerhet säga att det kommer att bli sjuhelsikes stora slag eller massa demonhorder. Så som folk gnäller om den saken (med all rätt iofs) så vore det inte konstigt om neogames väljer att gestalta Mörkret på ett mer nedtonat sätt. För allt vad vi vet så kan det ju Mörkret redan ha börjat i Mundana som bekant. Det är alltså inte säkert att det som komma skall får Mundanas tidigare krig att framstå som lågstadiets fotbollsmatcher.

Fakta 2 - Mundana är INTE översvämmat av en massa demoner, vandöda eller drakar.
Vad gäller demoner så finns det förvisso ingen bok om dessa ännu men vad som sagt hittills i alla böcker så har inte Mundana att bjuda på dessa annat än i undantagsfall. Mörket kan iofs ändra på detta men det får vi veta tids nog och den tiden den sorgen.
Vad gäller vandöda så finns de i i någon rutten skog någonstans, ett antal i underjorden, några stycken hos en och annan nekromantiker osv. men alltså inte i särskilt stora skaror bland Mundanas folk då dessa inte är särskilt förtjusta i döingar. Danarths storhetsdagar är ju passé som bekant. Inte heller här råder alltså inflation (även om en del diskussioner här på forat ibland kan få en att tro annat).
Vad gäller drakarna så finns endast 30 stycken beskrivna ännu (jag skriver "endast" då det fördelat på hela Mundanas yta inte blir särskilt folktäta). Det finns iofs anledning att tänka sig att det kan finnas fler men de hyser i så fall lägre profil och är såldes inte något som gemene man i Mundana märker av särskilt mycket. Inte heller de har alltså översvämmat Mundana.
Så vad gäller Mundana nu och idag, för något annat kan vi egentligen inte göra annat än att spekulera kring, så råder det knappast någon invasion av supernaturella element som skulle själa uppmärksamheten från grisodlarkonflikter.

Fakta 3 - I Mundanas historia, så som den hittills är beskriven, finns det återgivet en hel del slag av större och mindre skala. Flera av dessa har fått betydelsefulla utgångar och andra påverkar vissa folkgrupper och deras animositet gentemot varandra fortfarande (a la alver-dvärgar-tiraker). Likaså finns det nationer som oroar sig för att krig skall blossa upp (som exempelvis Consaber) något som också färgar landets politk. Alltså är vanliga krig fortfarande en högst dynamisk kraft i Mundana som kan påverka folk och till och med världsordningen och som dessutom fortfarande väcker mycket uppmärksamhet.

Så vad gäller ditt påstående att ingen bryr sig om " två ynkans kungar som gör upp på ett slagfält med sina respektive småfjuttiga femtontusenmanshärar" så håller jag inte med.
Enligt mig är det en fråga om vad du fäster blicken vid. Om du stör dig på vampyrer, demoner och andra knepiga väsen så är det klart att det är svårt att blunda för dem, de finns där som den lilla vassa stenen i dojan - de märks alltså. På så vis tar de också uppmärksamheten från allt det andra. Om man istället bara helt enkelt accepterar att de finns så är det också möjligt att se dem, inte bara som något som förpestar hela världen med sin närvaro, utan som ett komplement till alla mindre grisodlarkonflikter.
Även om de existerar så finns det ju inget som säger att de måste ta en större plats än allt annat - det finns ju trots allt, än så länge, en himmlans massa mer människor än övernaturliga nissar varför det borde vara ganska självklart åt vilket håll vågskålen borde falla...

Ljusetsriddare - som förvisso har en hel del övernaturliga element i sina eonkampanjer men som ändå lägger vikt på grisodlarkonflikter. Det ena behöver inte utesluta det andra liksom...

Foggmock

Myrmidon
Re: Ninjavampyrer?

Oops, nu är det jag som har gjort bort mig. Det var Blasphemy som skrev om vampyrernas twist.

Angående vad som är uttjatat och vad som inte är det, tja du, vad sägs om en trådstart på Rollspels- eller Kulturforumet, för här hör det inte hemma.

Krille

Super Moderator
Hjälp, jag drunknar!

"Fakta 1 - Varken du eller jag vet exakt hur Mörkret kommer att arta sig över Mundana (för helskotta det vet ju inte ens snubbarna på neogames...ännu?)."

Fakta 1: ett Mörker/en Peripeti är en händelse som helt omstöper Mundanas framtid. Huruvida två nationer gör upp på bakgården spelar i det perspektivet inte ett jota.

"Fakta 2 - Mundana är INTE översvämmat av en massa demoner, vandöda eller drakar."

Fakta 2: Från och med den 31 mars finns det fler moduler ute om demoner, vandöda, mörker och drakar än vad det finns om människornas riken.

"Fakta 3 - I Mundanas historia, så som den hittills är beskriven, finns det återgivet en hel del slag av större och mindre skala."

Fakta 3: Det finns också ett antal maffeblaffehändelser som lämnar de där slagen hästlängder bakom sig. Behöver jag ens nämna Helmslakten?

"Enligt mig är det en fråga om vad du fäster blicken vid. Om du stör dig på vampyrer, demoner och andra knepiga väsen så är det klart att det är svårt att blunda för dem, de finns där som den lilla vassa stenen i dojan - de märks alltså."

Som sagt var, de märks, fast jag vill inte enbart hävda att det är "mitt fel". Det råder en sjuhelsickes tung fokusering på just de där vassa stenarna från Neogames just nu. Det är faktiskt svårt att blunda för att av så är de antingen expanderad gammal slutsåld skåpmat eller, om det skulle råka vara nyskrivet, proppfullt med sådant där övermegaepiskt bjäfs.

"Även om de existerar så finns det ju inget som säger att de måste ta en större plats än allt annat - det finns ju trots allt, än så länge, en himmlans massa mer människor än övernaturliga nissar varför det borde vara ganska självklart åt vilket håll vågskålen borde falla..."

Det finns en himmlans massa mer människor än övernaturliga nissar i World of Dorkness också. Fast de är ju i stort sett ointressanta, eftersom White Wolf betraktar dem som medel eller mellanmål. Just nu känns det som att Neogames betraktar vanliga dödliga på samma sätt, just på grund av de moduler som man har valt att ge ut under de senaste åren.

Du behöver inte hålla med mig. Det är inte det som är poängen. Poängen är att jag inte känner igen det Mundana som jag började resan med. Jag upplever en skillnad mellan då och nu. Du behöver inte motivera skillnaden, eller försöka bortförklara att skillnaden egentligen inte är så stor. Faktum är att du bör inte ens göra det - det är den enkla strutslösningen på problemet.

Vad du och resten av Neogames bör göra är att analysera problemet. För det första, ligger det någonting i vad gubben säger? Gå inte in i försvarsläge och försök försvara eller övertyga gubben, utan titta på om gubben faktiskt kan ha rätt. Är det en skillnad på Mundana nu och Mundana då?

Därefter, när ni lyckats avgöra det, så kommer nästa fråga: är det ens ett problem? Är problemet med ett skevt Mundana att ni "förlorar" en trettitreårig gubbe som kund, och sker det på "bekostnad" av en tillökad kundtillströmning? Vad prioriteras i så fall, fler kunder eller gubben? Fast den viktigaste punkten är väl egentligen huruvida det här är det Mundana som ni vill göra, i alla fall ur integritetssynvinkel.

Om det är så att fler kunder är viktigare än gubben, eller om det är så att detta är det Mundana som ni vill göra, så fortsätt för all del! Det är ni som gör spelet.

Men snälla, försök inte vifta bort min känsla av att Mundana nu inte är samma Mundana som Mundana som jag var med och skrev. Försök inte säga "det är visst samma Mundana jomensåärdet!" För liksom, vad vet ni om det?

Den som kan simma behöver inte drunkna...

Fakta 1: ett Mörker/en Peripeti är en händelse som helt omstöper Mundanas framtid. Huruvida två nationer gör upp på bakgården spelar i det perspektivet inte ett jota.
Ett Mörker som skapar tusen och åter tusen intressanta äventyrsuppslag. Ett Mörker som inte någon spelledare tvingas använda sig av. Ett Mörker som kanske aldrig ens kommer att iscensättas i någon modul och således aldrig officiellt manifesteras i Mundana.

Fakta 2: Från och med den 31 mars finns det fler moduler ute om demoner, vandöda, mörker och drakar än vad det finns om människornas riken.
O den 23 April finns det lika många igen! O en massa andra skrivs det på i denna stund - hade de bara vara färdigskrivna så hade det inte varit omöjligt att de också redan hade varit släppta. Förutom landsmoduler så kommer ju också Barbarer & Människofolk (dum titel jag vet :gremsmirk:) och Bestialiska folk inom en snar framtid.
Vad gäller böckerna om vandöda, drakar och annat så hade ju alternativet varit att INTE släppa dessa böcker alls. Hur schysst är det på en skala mot de som spelar eon att utannonsera att dessa väsen finns men sedan aldrig beskriva dem närmre? Åtminstone jag hade blivit mäkta besviken, men så tillhör jag ju också en av nykomlingarna som faktiskt inte har något emot varesig vandöda eller drakar och kanske på så vis bidrar till att förstöra det gamla hederliga grisodlarmundana.
Fast frågan är om det verkligen behöver vara så illa med en bok om vandöda, en om drakar och en om legender i ett spel med inte mindre än tre olika böcker om världens geografi, tre böcker om krigare, en om sjöfart, en om religioner, en om magi, en för spelarna, en respektive om spetsöringar, skäggmisslor och hårlingar, två om monster, två om Mundanas länder, en om en stad, en encyklopedia, tre äventyr och sist men inte minst en helskottas massa versioner av grundboken. Eon vill uppenbarligen vara det breda spelet och således tvingas man nog leva med en och annan bok om övernaturligt bängel. Måste dessa få soppan att smaka surt?

Fakta 3: Det finns också ett antal maffeblaffehändelser som lämnar de där slagen hästlängder bakom sig. Behöver jag ens nämna Helmslakten?
Du får gärna nämna Helmslakten för personligen tycker jag att den är riktigt mysig. Däremot så får den mig inte att tycka alla andra slag vara mindre mysiga vilket också är min poäng.

Det råder en sjuhelsickes tung fokusering på just de där vassa stenarna från Neogames just nu.
Genom att man har publicerat N&V, drakar och L&H (tillsamans med allt ovan uppräknat) och tänker släppa Demoner om ett par år? Sjuhelsikes fokusering tillsammans med *kikar i releaseplanen* Cirefalier, Barbarer & Människofolk, Diamantäpplet, Krigsherren, Bestialiska folk, Jargiska kejsardömet, Schamaner & Drömvandrare, Vilddjur & Bruksdjur och Misslor? I beg to differ...

Det är faktiskt svårt att blunda för att av så är de antingen expanderad gammal slutsåld skåpmat eller, om det skulle råka vara nyskrivet, proppfullt med sådant där övermegaepiskt bjäfs.
"Övermegaepiskt bjäfs"? I Sjöfarare & Pirater? Encyklopedia? Riddaren? Spelarens handbok? Du drar möjligtvis inte alla böcker över en kant?

Det finns en himmlans massa mer människor än övernaturliga nissar i World of Dorkness också. Fast de är ju i stort sett ointressanta, eftersom White Wolf betraktar dem som medel eller mellanmål. Just nu känns det som att Neogames betraktar vanliga dödliga på samma sätt, just på grund av de moduler som man har valt att ge ut under de senaste åren.
Du menar spelen där spelarna också tar rollen som en av dessa förhatliga väsen? Så vitt jag vet så är det inte särskilt många eonspelare som spelar varisig demoner, vandöda eller drakar. De är alltså bara väsen som råkar finnas i världen. Med alla andra böcker som finns, eller kommer att finnas, och som sätter de vanliga folken i fokus så tycker jag att en jämförelse snarare påvisar kontraster då de allra flesta böcker i WoD handlar om supernaturals, medan de flesta Eonböcker som sagt handlar om de vanliga folkens leverne.

Vad du och resten av Neogames bör göra är att analysera problemet. För det första, ligger det någonting i vad gubben säger? Gå inte in i försvarsläge och försök försvara eller övertyga gubben, utan titta på om gubben faktiskt kan ha rätt. Är det en skillnad på Mundana nu och Mundana då?
Analysera problemet? Varför tror du att jag går in så engagerat i en debatt med er? O SNÄLLA Krille kalla dig inte gubbe, visserligen platsar du i "det var bättre för" resonemanget men du är ju inte SÅ förbaskat gammal och grå. Dessutom får du oss som bara är något decenium eller så yngre att plötsligt känns sig väääldigt mycket äldre. :gremcrazy: Usch! *åldersångets*

Om det är så att fler kunder är viktigare än gubben, eller om det är så att detta är det Mundana som ni vill göra, så fortsätt för all del! Det är ni som gör spelet.
Tja, böcker som N&V och L&H säljer ju som smör och jag vågar nog chansa eller iallafall hoppas på att drakar inte kommer att sälja sämre. Tyvärr är det väl så att försäljningssiffror väger rätt tungt i företagssammanhang. Å andra sidan så vill jag påstå att inte sällan också kvalité brukar vara det som lägger grunden till god försäljning så det återstå väl att se om spelet i fråga kommer att fortsätta sälja...

Men snälla, försök inte vifta bort min känsla av att Mundana nu inte är samma Mundana som Mundana som jag var med och skrev. Försök inte säga "det är visst samma Mundana jomensåärdet!" För liksom, vad vet ni om det?
Om du vill gotta dig i nostalgin av att det var bättre förr så får du väl självklart göra det. Det är ju din "gubbliga" rätt! :gremwink: Sen att du säkert har mer än en poäng i det du säger om att Mundana har förändrats sen det började skrivas på - det tvivlar jag inte på ett ögonblick. Till det bättre eller sämre rör ju sig mer om en smaksak och kan såldes diskuteras (så som vi har gjort här). Om det hela sedan rör sig om ett sjunkande skepp, som ju råttorna brukar lämna först smarta djur som de är, det återstår att se men personligen är jag fylld av positiv framtidsvision.

Ljusetsriddare - som tackar för en intressant och utvärderande diskussion

Krille

Super Moderator
Kylan dödar den bäste simmare i längden

"Ett Mörker som skapar tusen och åter tusen intressanta äventyrsuppslag."

Och det fanns inte tusen och åter tusen intressanta äventyrsuppslag utan Mörkret? Och om Mörkret gör de förra ointressanta?

"Hur schysst är det på en skala mot de som spelar eon att utannonsera att dessa väsen finns men sedan aldrig beskriva dem närmre?"

Måste de nödvändigtvis få så ämlans mycket plats, då? Inte ens i de ärkelfläskanssvulloepiska rollspelens heliga moder finns det en hel modul om drakar. Det haru ju funkat hittills med att göra drakar och demoner till ett monster i en monsterbok.

"Åtminstone jag hade blivit mäkta besviken, men så tillhör jag ju också en av nykomlingarna som faktiskt inte har något emot varesig vandöda eller drakar och kanske på så vis bidrar till att förstöra det gamla hederliga grisodlarmundana."

Uppfattar jag dig rätt om du menar att det finns två lägen:ärkelfläskanssvullopeiskt och grisodling?

Om du inte har sett den filmen förr, se Ladyhawke. Jag tror inte att du kommer att lyckas att få den till vare sig ärkelfläskanssvulloepiskt eller grisodling. Medan du ändå är igång, se även Krull. Eller Dungeons&Dragons.

"Eon vill uppenbarligen vara det breda spelet och således tvingas man nog leva med en och annan bok om övernaturligt bängel. Måste dessa få soppan att smaka surt?"

Ska vi prata mat så tror jag att jag lämnar över ordet till en beleva auktoritet på ämnet (såsom alla hober är):

<blockquote><font class="small">Citat Bilbo Bagger:</font><hr />
Jag känner mig tunn, uttunnad, uttänjd på något sätt, om du förstår vad jag menar. Jag känner mig som smör, som bretts ut över en alltför stor brödskiva. Det kan inte vara rätt.[/quote]

"Genom att man har publicerat N&V, drakar och L&H (tillsamans med allt ovan uppräknat) och tänker släppa Demoner om ett par år? Sjuhelsikes fokusering tillsammans med *kikar i releaseplanen* Cirefalier, Barbarer & Människofolk, Diamantäpplet, Krigsherren, Bestialiska folk, Jargiska kejsardömet, Schamaner & Drömvandrare, Vilddjur & Bruksdjur och Misslor? I beg to differ..."

Om jag tillåts vara lika skeptisk som Vindhand brukar vara så skulle jag nog vänta några år innan jag önskade anhålla om avvikande åsikt. För några år sedan så kände jag mig lika säker som du angående Eons utveckling, fast åt andra hållet.

"Köp inte grisen i säcken" brukar det heta.

Tesfforp

Warrior
Re: På den gamla goda tiden...

Jag måste säga att jag håller med dig.
Det låter faktiskt mycket bättre så som du förklarar att det var förr.
Speciellt att det inte fanns något jävla mörker!

Tesfforp, gillar den gamla goda tiden när det gäller Eon.

PS. Ut med mörkret och in med Nalle Puh!

Det är därför man brukar ha en livbåt med sig!

Och det fanns inte tusen och åter tusen intressanta äventyrsuppslag utan Mörkret? Och om Mörkret gör de förra ointressanta?
Jo, det är väl självklart att det finns en massa äventyrsuppslag även utan Mörkret. Just Mörkret erbjuder dock en speciell sorts händelser. För den spelledaren som önskar händelser som på något vis påverkar hela världen så innebär det en unik möjlighet att göra så (läs Sagan om Drakens återkomst så hajar du vad jag menar). Varför Mörkret skulle göra ALLA andra äventyrsuppslag ointressanta begriper jag dock inte å det rakaste lika lite som något äventyrsuppslag borde göra något annat mindre intressant. Undantaget är väl om man föredrar någonting framför något annat men jag tror ju knappast det var så ni menade...

Måste de nödvändigtvis få så ämlans mycket plats, då? Inte ens i de ärkelfläskanssvulloepiska rollspelens heliga moder finns det en hel modul om drakar. Det haru ju funkat hittills med att göra drakar och demoner till ett monster i en monsterbok.
Så du tycker hellre att drakar borde vara ännu ett monster i en monsterbok? Måste säga att ni ärligt talat förvånar mig med om ni har en sådan åsikt. Det var ju som sagt ursprungligen Ni som skulle skriva boken om drakar... :gremshocked:
Själv tycker jag att just utrymmet i en hel bok är vad som kan rättfärdiga dem till något mer än bara ett monster, mer i stil med böckerna om alver, dvärgar och tiraker dvs. om ett folks unika kultur. Exempelvis hade ju tiraker riskerats att förväxlas med orcher (dvs. äventyrarens standard hackmat) om det inte varit för tirakboken. Nu är de ju plöstligt ett folk istället.
För övrigt så har väl de flesta fantasyspel sin bok om drakar. Drakar och Demoner hade sin, D&D har sin (Draconomicon eller nått sånt har jag för mig att den heter och den är riktigt fet den boken på typ 150+ sidor), Earthdawn har sin (än så länge enbart i digitalt skick men ändå) osv.
Jag kan dock gissa på att Västmark (om det nu klassas som ett fantasyspel?) aldrig kommer att ha sin möjligtvis annat än som ännu ett monster i en monsterbok...

Uppfattar jag dig rätt om du menar att det finns två lägen:ärkelfläskanssvullopeiskt och grisodling?
Nä, i så fall har ni misstagit mig. Jag föredrar en balansgång de båda elementen emellan. Lagom är bäst och dosen kan ju som sagt variera från person till person. Jag tolkar det som att ni är mer pro-grisodling och att jag är mer pro-highfantasy.

Om du inte har sett den filmen förr, se Ladyhawke. Jag tror inte att du kommer att lyckas att få den till vare sig ärkelfläskanssvulloepiskt eller grisodling. Medan du ändå är igång, se även Krull. Eller Dungeons&Dragons.
Ja, visst har jag sett Ladyhawk. Dock lämnar filmen mycket åt fantasin då den inte säger särskilt mycket om ladyhawks värld. Den känns dock mer grisodling än ärkelfläskanssvulloepiskt för min del.
Att kalla D&D för en film har jag svårt att förstå. Jag tyckte det luktade tv-serie kvalité (a la Xena) lång väg. Men visst var det ärkelfläskanssvulloepiskt för det var väl vad du ville påvisa? Krull minns jag inte som något annat än ännu en pinsam barbarfilm med en yxsvingades barbar i...

Jag känner mig tunn, uttunnad, uttänjd på något sätt, om du förstår vad jag menar. Jag känner mig som smör, som bretts ut över en alltför stor brödskiva. Det kan inte vara rätt.
He he bra liknelse! Nåväl som den hobdiggare jag är så förstår jag PRECIS vad du menar! Mer smör åt folket! :gremtongue:

Om jag tillåts vara lika skeptisk som Vindhand brukar vara så skulle jag nog vänta några år innan jag önskade anhålla om avvikande åsikt. För några år sedan så kände jag mig lika säker som du angående Eons utveckling, fast åt andra hållet.
"Köp inte grisen i säcken" brukar det heta.
Fast OM man nu ska spekulera i framtida utveckling så får man väl utgå från det som finns utannonserat om spelet dvs. någon form av källa? Alternativet är ju att luta sig på enbart spekulationer.

Ljusetsriddare - som börjar misstänka att den här diskussionen kan pågå i evigheter...