Den som kan simma behöver inte drunkna...
Fakta 1: ett Mörker/en Peripeti är en händelse som helt omstöper Mundanas framtid. Huruvida två nationer gör upp på bakgården spelar i det perspektivet inte ett jota.
Ett Mörker som skapar tusen och åter tusen intressanta äventyrsuppslag. Ett Mörker som inte någon spelledare tvingas använda sig av. Ett Mörker som kanske aldrig ens kommer att iscensättas i någon modul och således aldrig officiellt manifesteras i Mundana.
Fakta 2: Från och med den 31 mars finns det fler moduler ute om demoner, vandöda, mörker och drakar än vad det finns om människornas riken.
O den 23 April finns det lika många igen! O en massa andra skrivs det på i denna stund - hade de bara vara färdigskrivna så hade det inte varit omöjligt att de också redan hade varit släppta. Förutom landsmoduler så kommer ju också Barbarer & Människofolk (dum titel jag vet
) och Bestialiska folk inom en snar framtid.
Vad gäller böckerna om vandöda, drakar och annat så hade ju alternativet varit att INTE släppa dessa böcker alls. Hur schysst är det på en skala mot de som spelar eon att utannonsera att dessa väsen finns men sedan aldrig beskriva dem närmre? Åtminstone jag hade blivit mäkta besviken, men så tillhör jag ju också en av nykomlingarna som faktiskt inte har något emot varesig vandöda eller drakar och kanske på så vis bidrar till att förstöra det gamla hederliga grisodlarmundana.
Fast frågan är om det verkligen behöver vara så illa med en bok om vandöda, en om drakar och en om legender i ett spel med inte mindre än tre olika böcker om världens geografi, tre böcker om krigare, en om sjöfart, en om religioner, en om magi, en för spelarna, en respektive om spetsöringar, skäggmisslor och hårlingar, två om monster, två om Mundanas länder, en om en stad, en encyklopedia, tre äventyr och sist men inte minst en helskottas massa versioner av grundboken. Eon vill uppenbarligen vara det breda spelet och således tvingas man nog leva med en och annan bok om övernaturligt bängel. Måste dessa få soppan att smaka surt?
Fakta 3: Det finns också ett antal maffeblaffehändelser som lämnar de där slagen hästlängder bakom sig. Behöver jag ens nämna Helmslakten?
Du får gärna nämna Helmslakten för personligen tycker jag att den är riktigt mysig. Däremot så får den mig inte att tycka alla andra slag vara mindre mysiga vilket också är min poäng.
Det råder en sjuhelsickes tung fokusering på just de där vassa stenarna från Neogames just nu.
Genom att man har publicerat N&V, drakar och L&H (tillsamans med allt ovan uppräknat) och tänker släppa Demoner om ett par år? Sjuhelsikes fokusering tillsammans med *kikar i releaseplanen* Cirefalier, Barbarer & Människofolk, Diamantäpplet, Krigsherren, Bestialiska folk, Jargiska kejsardömet, Schamaner & Drömvandrare, Vilddjur & Bruksdjur och Misslor? I beg to differ...
Det är faktiskt svårt att blunda för att av så är de antingen expanderad gammal slutsåld skåpmat eller, om det skulle råka vara nyskrivet, proppfullt med sådant där övermegaepiskt bjäfs.
"Övermegaepiskt bjäfs"? I Sjöfarare & Pirater? Encyklopedia? Riddaren? Spelarens handbok? Du drar möjligtvis inte alla böcker över en kant?
Det finns en himmlans massa mer människor än övernaturliga nissar i World of Dorkness också. Fast de är ju i stort sett ointressanta, eftersom White Wolf betraktar dem som medel eller mellanmål. Just nu känns det som att Neogames betraktar vanliga dödliga på samma sätt, just på grund av de moduler som man har valt att ge ut under de senaste åren.
Du menar spelen där spelarna också tar rollen som en av dessa förhatliga väsen? Så vitt jag vet så är det inte särskilt många eonspelare som spelar varisig demoner, vandöda eller drakar. De är alltså bara väsen som råkar finnas i världen. Med alla andra böcker som finns, eller kommer att finnas, och som sätter de vanliga folken i fokus så tycker jag att en jämförelse snarare påvisar kontraster då de allra flesta böcker i WoD handlar om supernaturals, medan de flesta Eonböcker som sagt handlar om de vanliga folkens leverne.
Vad du och resten av Neogames bör göra är att analysera problemet. För det första, ligger det någonting i vad gubben säger? Gå inte in i försvarsläge och försök försvara eller övertyga gubben, utan titta på om gubben faktiskt kan ha rätt. Är det en skillnad på Mundana nu och Mundana då?
Analysera problemet? Varför tror du att jag går in så engagerat i en debatt med er? O SNÄLLA Krille kalla dig inte gubbe, visserligen platsar du i "det var bättre för" resonemanget men du är ju inte SÅ förbaskat gammal och grå. Dessutom får du oss som bara är något decenium eller så yngre att plötsligt känns sig väääldigt mycket äldre.
Usch! *åldersångets*
Om det är så att fler kunder är viktigare än gubben, eller om det är så att detta är det Mundana som ni vill göra, så fortsätt för all del! Det är ni som gör spelet.
Tja, böcker som N&V och L&H säljer ju som smör och jag vågar nog chansa eller iallafall hoppas på att drakar inte kommer att sälja sämre. Tyvärr är det väl så att försäljningssiffror väger rätt tungt i företagssammanhang. Å andra sidan så vill jag påstå att inte sällan också kvalité brukar vara det som lägger grunden till god försäljning så det återstå väl att se om spelet i fråga kommer att fortsätta sälja...
Men snälla, försök inte vifta bort min känsla av att Mundana nu inte är samma Mundana som Mundana som jag var med och skrev. Försök inte säga "det är visst samma Mundana jomensåärdet!" För liksom, vad vet ni om det?
Om du vill gotta dig i nostalgin av att det var bättre förr så får du väl självklart göra det. Det är ju din "gubbliga" rätt!
Sen att du säkert har mer än en poäng i det du säger om att Mundana har förändrats sen det började skrivas på - det tvivlar jag inte på ett ögonblick. Till det bättre eller sämre rör ju sig mer om en smaksak och kan såldes diskuteras (så som vi har gjort här). Om det hela sedan rör sig om ett sjunkande skepp, som ju råttorna brukar lämna först smarta djur som de är, det återstår att se men personligen är jag fylld av positiv framtidsvision.
Ljusetsriddare - som tackar för en intressant och utvärderande diskussion