Nekromanti Vampyr är Lamia och Lamia är Vampyr?

Krille

Super Moderator
Säg det til Titanic

"För den spelledaren som önskar händelser som på något vis påverkar hela världen så innebär det en unik möjlighet att göra så (läs Sagan om Drakens återkomst så hajar du vad jag menar)."

Jag försökte läsa den där bokserien, men gav upp pga Jordans oförmåga att komma till saken. Den karln behöver en kraggbarbar!

"Jag kan dock gissa på att Västmark (om det nu klassas som ett fantasyspel?) aldrig kommer att ha sin möjligtvis annat än som ännu ett monster i en monsterbok..."

Tja, just nu så har Västmark mer drakar än Eon (en kvarts sida kontra ingenting), men det lär ju ändras inom några dagar...

Men Västmarks "monsterbok" kommer inte att innehålla drakar alls, i alla fall inte som ras, art, monster eller entry i en kill list. Den kommer innehålla enskilda varelser, som inte lätt går att kategorisera i olika raser, arter eller släkten.

För att ta en liknelse, de flesta monsterböcker av idag tar fram olika monster som exempel på de olika släktena. Exempelvis får Fafner representera de nordiska ormarna, Medusa är en gorgon i högen, wyvern är en helt egen monsterras etc. Vad jag planerar är motsvarande att presentera Fafner, Medusa, Grendel, Wyvern med flera unika individer. Jag tänker inte försöka leta upp vilken art de tillhör, eller på annat sätt gruppera dem. Jag tänker presentera individerna med deras tillhörande förmågor, sagor, legender och gott om uppslag för äventyr.

Poängen med Fafner är inte att det är en viss sorts drake som har en viss klase specialeffekter, eller ens en viss individ av en viss sorts drake. Poängen är att hans skatt håller en förbannelse, och för att ståryn ska komma igång så krävs det att Fafner dödas och skatten erövras, och det sätter igång hela sagan med valkyrjor, försmådd kärlek, girighet, förräderi och illdåd. Och det är den poängen som jag tänker ta tillvara på, och dessutom rätt gott i förvissningen om att både Eon och DoD missade den. :gremgrin:

"Krull minns jag inte som något annat än ännu en pinsam barbarfilm med en yxsvingades barbar i..."

Det är skillnad på Krull och Kull the Conqueror. Båda är lika pinsamma, dock.

"Fast OM man nu ska spekulera i framtida utveckling så får man väl utgå från det som finns utannonserat om spelet dvs. någon form av källa? Alternativet är ju att luta sig på enbart spekulationer."

Spekulationer som spekulationer. Det har ju som bekant visat sig att även Neos spekulationer var just spekulationer.

Som ju saknade just en massa livbåtar...

Jag försökte läsa den där bokserien, men gav upp pga Jordans oförmåga att komma till saken. Den karln behöver en kraggbarbar!
He he - ja det var ju ett sätt att se på saken. Kan förvisso hålla med dig om att de är lite utdragna men om du hade orkat dig en tre fyra böcker fram i serien (vilket motsvarar till och med den andra boken i dess engelska motsvarighet) så hade saker o ting hunnit bli riktigt intresanta...
Speciellt är det synd då du nog på så vis hade fått en mycket intressant inblick hur Mörkret kan användas på ett mer nedtonat sätt.

Men Västmarks "monsterbok" kommer inte att innehålla drakar alls, i alla fall inte som ras, art, monster eller entry i en kill list. Den kommer innehålla enskilda varelser, som inte lätt går att kategorisera i olika raser, arter eller släkten.
Ja, jag minns att du berättade om detta förfarande och måste säga att jag tycker det låster som klippt och skuret för ett rollspel av Västmarks omfattning (som, om jag förstått det hela, främst utspelar sig på en ö/ett land?). Lika så kan en sådan bok bli mycket läsvärd just på grund av berättarsnittet i stället för den annars typiska torra beskrivande texten - kan till och med hända att jag köper den bara för att ta en titt på den även om jag inte spelar Västmark.
Dock får du nog räkna med en sak - med fokus på individen kommer monstret som sådant inte att kunna beskrivas lika ingående vad gäller dess släkte varför du nog får bädda för en massa frågor vad gäller just detta (fast med din närvaro här på forumet lär det inte bli några större problem). Bara för att vi får bekanta oss med Fafner så säger det föga om hans kusiner så för de som då önskar veta om dessa lämnas mycket obesvarat... Det är dock en fråga om prioriteringar och jag vill påstå att du nog gör helt rätt i din sak! So go for it! :gremwink:

Och det är den poängen som jag tänker ta tillvara på, och dessutom rätt gott i förvissningen om att både Eon och DoD missade den.
Missade eller möjligtvis medvetet inte valde att tillämpa. I en spelvärld i Mundanas storlek tror jag inte att det hade gjort sig lika bra som till Västmark. Att bara ha en beskrivning på draken Bengt, hyggelmonstret Ove eller vampyren Allan hade liksom lämnat allt för många frågor obesvarade speciellt då de så uppenbart inte är de enda av sitt släkte.

Spekulationer som spekulationer. Det har ju som bekant visat sig att även Neos spekulationer var just spekulationer.
Ok, säger mig typ noll. Spekulationer om VAD?

Krille

Super Moderator
Exakt. Var är era?

"Kan förvisso hålla med dig om att de är lite utdragna men om du hade orkat dig en tre fyra böcker fram i serien (vilket motsvarar till och med den andra boken i dess engelska motsvarighet) så hade saker o ting hunnit bli riktigt intresanta..."

Det var någonstans där jag gav upp: jag insåg att jag kunde sammanfatta hela tegelsten två till femtio sidor. Faen vad den karln ordbajsar!

"Bara för att vi får bekanta oss med Fafner så säger det föga om hans kusiner så för de som då önskar veta om dessa lämnas mycket obesvarat..."

Fafner hade inga kusiner. Däremot hade han två bröder, varav den ene var en lax och den andre var en utter. :gremgrin:

Grendel hade inte heller kusiner. Däremot hade han en mamma.

Which is sort of the point: "riktiga" mytologiska bestar, även av den ärkeepiska sorten (se/läs/lyssna på Nibelungenlied om du vill ha ett praktiskt exempel) har inte monster av en viss typ. De har individer. Det är bara sword&sorcery och hobbyepiska fantasyrollspel som har monster indelade i Linnéisk anda i olika sorter.

Se det så här: antag att du gör ett Robin Hood-rollspel. Skulle du beskriva sheriffer indelade i Nottinghamshire-sorten, Yorkshire-sorten, Derbyshire-sorten osv, eller skulle du beskriva sheriffen av Nottingham?

"Ok, säger mig typ noll. Spekulationer om VAD?"

Neos utgivning. Hur mycket av 2001 års releaseplan har faktiskt släppts, och hur mycket av den var rena spekulationer?

Helmgast
Re: Hjälp, jag drunknar!

Fakta 2: Från och med den 31 mars finns det fler moduler ute om demoner, vandöda, mörker och drakar än vad det finns om människornas riken.
Tyvärr säljer vissa saker bättre än andra. Samtidigt som L&H överskuggar andra moduler så kan den fungera som en förutsättning för dem. Även om det inte är exakt så, så kan det ändå ligga lite i det. Av någon anledning är inte Krille typkunden och Dungeons & Dragons är världens mest sålda rollspel. Och nån har lagt senaste tidens kreativitet på en modul till det däringa regelsystemet istället för Misslor. =)

Klart man måste ta dina åsikter på allvar även fast du inte är typkunden. Antalet nördar/fans behöver inte vara många för att lyfta en produkt. Inte för att jag kan förklara det ekonomiskt, men det vore helt klart bättre om skaparen bakom Alver med mera talade väl om Eon istället för att kritisera.

Det jag kommer göra för Eon (kan inte uttala mig om vad innan det blir spikat och kreativiteten och kvalitén kommer igång) kommer helt klart göras under inflytande av tankar "mot fjantasy". Och jag vill inte göra nåt ballare än innan. Jag har hört för mycket ont om ballhetsinflation.

Det ligger nåt i det som du säger, men finns det en möjlighet att få tillbaka dig till att spela Eon? Nån alls?

Helmgast
Re: Exakt. Var är era?

Which is sort of the point: "riktiga" mytologiska bestar, även av den ärkeepiska sorten (se/läs/lyssna på Nibelungenlied om du vill ha ett praktiskt exempel) har inte monster av en viss typ. De har individer. Det är bara sword&sorcery och hobbyepiska fantasyrollspel som har monster indelade i Linnéisk anda i olika sorter.
Troll finns väl som sort?

Krille

Super Moderator
Episod 1: Det mörka hotet

"Och nån har lagt senaste tidens kreativitet på en modul till det däringa regelsystemet istället för Misslor. =)"

Modulen var helt enkelt mycket roligare än det dära regeltunga svenska rollspelet med det senaste årets överballa produktion. Tro nu inte att "det däringa regelsystemet" inte gav mig gråa hår - jag fick ett antal till på grund av det, men modulens förutsättning var ju just att kasta ut överballifieringarna ur det.

"Det ligger nåt i det som du säger, men finns det en möjlighet att få tillbaka dig till att spela Eon? Nån alls?"

Det finns en, och den skriver jag på just nu. I denna sekund, faktiskt, i fönstret på andra skärmen. Och intressant nog så har den ett av "hatobjekten" som grund, nämligen Legender&Hemligheter. Kan Eon III få en mer vettig mängd regler (dvs mycket mindre) så blir risken ännu större.

Krille

Super Moderator
Troll-o-metern!

"Troll finns väl som sort?"

Faen vet. Det finns enligt Ibsen en bergakung, hans dotter och... tja, statister, vars enda uppgift är att sjunga hur mycket pisk Peer Gynt ska få. :gremgrin:

Behövs inte till ett skepp som ligger i trygg hamn

Fafner hade inga kusiner. Däremot hade han två bröder, varav den ene var en lax och den andre var en utter.
Vilket onekligen skapar en intressant varelse att beskriva! :gremcrazy: Ibland undrar jag vad de gamla sagoförfattarna tänkte på i alla sin absurditet...

Ja, och som jag ser det så har båda sätten att beskriva monster på både sina goda och dåliga sidor. Standardfantasysättet med beskrivning av dem som raser har fördelen att vara informativ om typen av varelse i fråga men blir inte särskilt fantasieggande. Ditt sätt att beskriva blir mytskapande och fantasieggande men inte särskilt informativit.
Med tanke på Eons över lag rätt snustorra framställningar (se på Sjöfarare exempelvis som är så torr att skeppen i den nästan strandar) så passar det helt enkelt inte genren att plötsligt klämma in en mytomaxat verk om monster. Å andra sidan vet jag många som uppskattar just Eons informativa upplägg där man inte, till skillnad från vissa andra spel, i princip måste stryka under nyckelord i de skönlitterära stycken som målas upp för att senare kunna använda sig av texten som bakgrundmaterial (Jorges bestiarium någon?). Att sedan en sådan text vinner med hästlängder i stämning - det är en helt annan sak...

Se det så här: antag att du gör ett Robin Hood-rollspel. Skulle du beskriva sheriffer indelade i Nottinghamshire-sorten, Yorkshire-sorten, Derbyshire-sorten osv, eller skulle du beskriva sheriffen av Nottingham?
Då snackar vi om ett väääldigt nichat rollspel lite i stil med Västmark (du har iallafall själv sagt att Västmark inte är ett säljande spel just för att det är så nischat). I ett sådant rollspel skulle jag ju självfallet beskrivit just Sheriffen av Nottingham, något annat behövs ju inte då vi förmodligen aldrig ens kommer att befinna oss i Yorkshire eller Derbyshire.
Låt oss istället säga att det handlar om ett rollspel i samma tidsetting fast med HELA det engelska väldet och samhället i fokus. För den som önskar svar på hur dåtidens sheriffer fungerar - skulle du då ge dem en beskrivning på Sheriffen av Nottingham som person eller hans ämbete som sådant?

Neos utgivning. Hur mycket av 2001 års releaseplan har faktiskt släppts, och hur mycket av den var rena spekulationer?
He, he ja neogames releaseplaner är ju en genre för sig någonstans mellan fars och satir. :gremsmirk:
Däremot så är inte alltid felet bara deras. Frilansarna brukar kunna skjuta upp tiden ordentligt. Exempelvis drakarmodulen låg väl en lååång tid på din arbetsbänk vilket ju knappast gjorde det enklare för dem att hålla releasedatumet. Dock verkar de ju ha lärt sig lite av sina forna misstag - i dags dato finns ju nästan inga releasedatum och tur är nog det! :gremgrin:

Anar mossa på ugglan

men det vore helt klart bättre om skaparen bakom Alver med mera talade väl om Eon istället för att kritisera.
Så vidare han inte önskar att just skeppet han lämnar bakom sig är ett sjunkande skepp så att han kan hissa flaggan i topp på sitt nya hemmasnickrade skepp så att folk åker med det istället... :gremcool:

Det ligger nåt i det som du säger, men finns det en möjlighet att få tillbaka dig till att spela Eon? Nån alls?
Med vilken tid och vilket intresse i världen då? Killen snickrar ju på ett eget spel numera...

Ljusetsriddare - kryddar det inte helt osannolika med en gnutta konspirationsteori och några knippen humor

Krille

Super Moderator
Är "på grund" en trygg hamn?

När vi ändå talar om att stranda, hur kan man över huvud taget missa poängen så mycket som du gör? :gremgrin:

"Ditt sätt att beskriva blir mytskapande och fantasieggande men inte särskilt informativit."

Det känns som att du inte kopplat poängen. Jag kommer inte ge information om en ras, utan om en individ. Men information får du. Förmodligen kommer det bra mycket mer information om den individen än vad Eon ger om rasen. Men jag kommer inte att ge information om rasen, eftersom den inte finns.

"se på Sjöfarare exempelvis som är så torr att skeppen i den nästan strandar"

På grund av senare tidens förändring av Eon så har jag inte fått för mig att skaffa den, så sorry, jag kan inte se på den. Med tanke på din beskrivning så är det väl tur det. :gremgrin:

"Då snackar vi om ett väääldigt nichat rollspel lite i stil med Västmark"

Nej, jag snackar om en princip. Tenk på pinciiiiipen, Helge, och läs inlägget igen.

Krille

Super Moderator
Nu börjar vi bli mossiga...

"Med vilken tid och vilket intresse i världen då?"

Med den tid jag tar mig och det intresse som inte dränks i överfläskans hobbyepiskt dravel. Kan Anders Blixt lyckas dra med mig till att göra Lemuria till d20 Modern, trots att jag fullkomligt avskyr d20-systemet (min kritik här mot Eon är en ljum vårvind i jämförelse med de stormar som jag har kastat mot d20), så kan nog ni få med mig på Eon igen.

Gör bara ett vettigt spel, så...

Det är bättre än att vara ett sjunkande skepp

När vi ändå talar om att stranda, hur kan man över huvud taget missa poängen så mycket som du gör?
You miss mine - I miss your´s isnt it such a righteous world? :gremwink:

Det känns som att du inte kopplat poängen. Jag kommer inte ge information om en ras, utan om en individ. Men information får du. Förmodligen kommer det bra mycket mer information om den individen än vad Eon ger om rasen. Men jag kommer inte att ge information om rasen, eftersom den inte finns.
O du verkar inte fattat riktigt min poäng att folk kanske faktiskt önskar att få monsters raser beskrivna oxå. För om nu "mås och utter" hybriden inte passar i deras kampanj kanske en annan av hans "släkte" skulle passa bättre (finns han så måste han ju faktiskt representera iallafall en egen unik ras även om han nu är den enda - så det så!)? För den som inte önskar en färdig paktlösning utan vill ge monstret en egen identitet så är det nog lättare om rasen beskrivs istället för individen. Fast nåväl hybridvarelsen var väl inte bästa exemplet om det nu bara finns han av sin ras - då finns det ju som sagt inte så mycket annat att beskriva.

Men låt oss sätta punkt för diskussionen där - jag tror liksom inte att vi kommer så mycket längre. Jag har sagt att jag helt klart kan se fördelar i tillvägagångssättet du beskriver men anser att det iallafall inte hör hemma i Eon. Vad gäller nackdelarna med det tilltänkta upplägget i Västmark så håller du uppenbarligen inte med om dem vilket du inte heller behöver göra. Anledningen att jag över huvud taget nämnde dem var då jag givitvis vill se en så bra bok som möjligt om jag nu ändå skall slösa lite pengar på den!
Du menar dessutom att rasbeskrivningar är överflödiga i ditt spel - något som jag inte heller har motsatt mig att de är.

På grund av senare tidens förändring av Eon så har jag inte fått för mig att skaffa den, så sorry, jag kan inte se på den. Med tanke på din beskrivning så är det väl tur det.
Den har både sina styrkor och svagheter skulle man kunna säga. Den må vara torr, som strupen dagen efter en ordentlig fylla, i sin framställning men det just för att den är så förbannat informativ. För den som faktiskt är intresserad av sjöfart och skepp så är den en imponerande handbok som kan lära dig mycket om både det ena och det andra. För den som önskar inspireras till äventyrsuppslag så är det liksom inte första boken jag rekomenderar. Frågan är alltså vad den som läser den prioriterar. Personligen tröttnar jag ganska snabbt på en bok om den inte är inspirerande, samtidigt som jag naturligtvis önskar att den är informativ, vilket också är anledningen till att den inte ligger särskilt högt upp på min lista över mumsiga rollspelsböcker. Där ligger däremot några böcker som eder själv så föredömligt har skrivit! :gremgrin:

Nej, jag snackar om en princip. Tenk på pinciiiiipen, Helge, och läs inlägget igen.
OK, point taken!

Ljusetsriddare - som börjar se slutet på denna ack så långa diskussion

Krille

Super Moderator
Re: Det är bättre än att vara ett sjunkande skepp

"O du verkar inte fattat riktigt min poäng att folk kanske faktiskt önskar att få monsters raser beskrivna oxå."

I så fall kan de ju köpa vilken annan monsterbok som helst.

Liksom, det finns en sorts monsterböcker till rollspel. Den traditionella sorten. Den här sorten som jag pratar om finns inte ens. Huruvida folk föredrar A eller B är och förblir en hypotetisk fråga, eftersom B inte finns.

Så hur vet du att A är bättre än B?

"För den som inte önskar en färdig paktlösning utan vill ge monstret en egen identitet så är det nog lättare om rasen beskrivs istället för individen."

Jag är inte så läbbans säker på det. För det första så brukar en ras bli allt annat än identitet - frasen "ni möter en drake/orch/burk/turk/whateva" being the point in case.

För det andra tror jag att en individ mycket väl kan inspirera en spelledare att skapa en annan individ.

För det tredje finns fortfarande möjligheten att använda best A som typexempel för bestsort 1 fast med stämningstexter, varvid man faktiskt har en bestsort beskriven plus stämningstexter och exemplet best A. Skillnaden är att bestsort 1 inte beskrivs annat än genom typexemplet best A.

För det fjärde behöver du inte lägga ner jobb på att få in best A i ditt äventyr: har du bara bestsort 1 beskriven så måste du ju skapa best A av den sorten innan du kan använda den. Nu har du best A färdig att använda, och om du nu måste skapa best B helt själv så står du ändå på lika fot med den torra monsterlistan som beskriver bestsort 1.

I teorin i alla fall. I praktiken vet vi ju inte, eftersom den här sortens monsterbok inte finns än. Och vilken sort folk föredrar vet vi inte heller, eftersom den inte finns.

Det enda jag har att tillägga är att Jorges Bestiarium har fått bra mycket bättre recensioner än Monster&Varelser och Monster i Mundana, och enligt Tradition och SF-bokhandeln också sålt skyhögt mycket bättre.

Diskussionen om monsterböcker fortsätter

Liksom, det finns en sorts monsterböcker till rollspel. Den traditionella sorten. Den här sorten som jag pratar om finns inte ens. Huruvida folk föredrar A eller B är och förblir en hypotetisk fråga, eftersom B inte finns.

Så hur vet du att A är bättre än B?
Det vet jag inte men det betyder inte heller att jag inte kan spekulera i eventuella fördelar och nackdelar precis som att du kan spekulera i neogames spelutveckling.

Jag är inte så läbbans säker på det. För det första så brukar en ras bli allt annat än identitet - frasen "ni möter en drake/orch/burk/turk/whateva" being the point in case.
Ok, så du tycker att neogames i sitt nästa monsterverk ska beskriva Hyggelmonstret Hygglo istället för hyggelmonster som en specifik monsterras?

För det andra tror jag att en individ mycket väl kan inspirera en spelledare att skapa en annan individ.
Absolut vilket är en av de uppenbara fördelarna med din metod!

För det tredje finns fortfarande möjligheten att använda best A som typexempel för bestsort 1 fast med stämningstexter, varvid man faktiskt har en bestsort beskriven plus stämningstexter och exemplet best A. Skillnaden är att bestsort 1 inte beskrivs annat än genom typexemplet best A.
Nu börjar det bli riktigt intressant för nu blir det plösligt både informativt och allmängiltligt samtidigt som det blir personligare och mer stämningsfullt. En blandning av det bästa från båda metoderna i min mening. Nackdelen är nu att varje monster tar nästan dubbelt så mycket plats vilket i princip innebär att vi bara får hälften så många monster i en bok med ett fast antal sidor. Frågan är om det dock inte kan vara värt det?

För det fjärde behöver du inte lägga ner jobb på att få in best A i ditt äventyr: har du bara bestsort 1 beskriven så måste du ju skapa best A av den sorten innan du kan använda den.
Fast om best A är låt oss säga en jungfrurovande best vilket genomsysrar hela dess koncept medan jag finner att besten som sådan likagärna skulle kunna vara en mer sofistikerad varelse (a la drakar) som jag hellre skulle vilja ha i min kampanj. Då har vi en given nackdel med din metod då jag ändå inte skulle kunna använda mig av best A utan att tvingas att skapa en helt egen vilket det ju inte givits någon grund för.

Nu har du best A färdig att använda, och om du nu måste skapa best B helt själv så står du ändå på lika fot med den torra monsterlistan som beskriver bestsort 1.
Fast om det nu bara uttryckligen finns EN individ av best A så kan det ju inte finnas någon best B. Således blir best A som bestsort väldigt begränsad i sitt användningsområde OM jag inte som spelledare är beredd att hitta på en osannolik släkting till best A vilket innebär en massa arbete vilket i sin tur gör mosnterboken överflödig.

Det enda jag har att tillägga är att Jorges Bestiarium har fått bra mycket bättre recensioner än Monster&Varelser och Monster i Mundana, och enligt Tradition och SF-bokhandeln också sålt skyhögt mycket bättre.
Jag kan inte annat än att hålla med om att Jorges är en jävligt snygg och stämningsfull bok vilket uppenbarligen är ett säljande koncept. Däremot så tycker jag ändå att den är förbannat oinformativ i sin brist på struktur. Vill jag veta något specifikt om ett monster måste jag i princip läsa igenom hela den skönlitterära texten igen istället för att bara göra en snabb check under en lämplig rubrik. Varje mynt har alltid en baksida som sagt...

Nightowl

Champion
Re: Det är bättre än att vara ett sjunkande skepp

I teorin i alla fall. I praktiken vet vi ju inte, eftersom den här sortens monsterbok inte finns än.
Jodå. Ars Magicas Bestiarium var inte långt ifrån i första upplagan, och en lång serie böcker till Ravenloft (skräckfantasy med AD&D) var utformade på det här sättet, eller bra nära.

Erik

Krille

Super Moderator
Re: Diskussionen om monsterböcker fortsätter

"Ok, så du tycker att neogames i sitt nästa monsterverk ska beskriva Hyggelmonstret Hygglo istället för hyggelmonster som en specifik monsterras?"

Nä, däremot tycker jag att Rävsvans Förlags nästa monsterverk ska beskriva Ormen från Gradanbergen istället för drakar som en specifik monsterras. Hur ni gör är ert problem. :gremgrin:

"Nackdelen är nu att varje monster tar nästan dubbelt så mycket plats vilket i princip innebär att vi bara får hälften så många monster i en bok med ett fast antal sidor."

Å andra sidan så får du material för en hel kampanj om varje monster, istället för material till en random encounter.

"Fast om best A är låt oss säga en jungfrurovande best vilket genomsysrar hela dess koncept medan jag finner att besten som sådan likagärna skulle kunna vara en mer sofistikerad varelse (a la drakar) som jag hellre skulle vilja ha i min kampanj. Då har vi en given nackdel med din metod då jag ändå inte skulle kunna använda mig av best A utan att tvingas att skapa en helt egen vilket det ju inte givits någon grund för."

Förhoppningsvis så finns det en best C, D, E eller kanske till och med F som passar din tanke.

"Fast om det nu bara uttryckligen finns EN individ av best A så kan det ju inte finnas någon best B."

Den fällan är enkel att undvika, som spelledare genom att skita i vad puckot till konstruktör skriver (det brukar ju hävdas att det är så man ska göra med lamor... ehrm, lamior, till exempel), och som spelskapare genom att inte uttryckligen skriva att det bara finns en individ. Man beskriver bara inte bestsort 1, och man säger inte att det finns fler best A. Man presenterar helt enkelt bara best A. Vill spelledaren mutera best A till best B så får han väl göra det om han vill. Han får ändå lika mycket bas att stå på som om bokhelvetet hade beskrivit bestsort 1, fast istället för att utgå från bestsort 1 så får han utgå från best A.

Jag kan tänka mig en situation då det här upplägget inte fungerar, och det är om man är ute efter ett random monster att slå ihjäl. Men å andra sidan så finns ju alla andra femtielva miljoner monsterböcker till ens förfogande då, så jag ser inte problemet. :gremgrin:

Nightowl

Champion
Förtala inte mina favvoriter! (vagt OT)

Det är bara sword&sorcery och hobbyepiska fantasyrollspel som har monster indelade i Linnéisk anda i olika sorter.
Näggum! Sword&Sorcery har inga Linneanska indelningar av monster, för författaren använder sällan dem i mer än en novell eller följetong! Så de som inte är unika är i alla fall sällsynta... Episka Tolkien-plagiat, däremot, har stamntavlor och härk för sina orker och balroger.

Ska det så ska det,
Erik,
vaktar Nicci French och Liza Marklund

Helmgast
Re: Diskussionen om monsterböcker fortsätter

Ok, så du tycker att neogames i sitt nästa monsterverk ska beskriva Hyggelmonstret Hygglo istället för hyggelmonster som en specifik monsterras?
Hyggelmonster kanske inte är sådär jätteintressanta, men man skulle gott kunna beskriva en enskild matnikora, sagitaur eller kanske bergatrollskungen Astor. Den unika minotauren i labyrinten är bra mycket mer intressant än "minotaurer bor oftast i labyrintliknande grottor" eller "minotaurer är våldsamma galningar som slåss med påkar ute på prärien".

Jag tycker dock att det skall finnas både Krillemodellen och standardfantasyditon. Om jag nån gång skriver ett eget rollspel så kommer båda modellerna vara presenterade.

// avatarex - vill se modulen "Spelledarpersoner i Mundana" som skulle innehålla såväl "vanliga människor" som mystiska häxor och orakel samt eventuellt nån monstruös skummis.

Pendragon

Swashbuckler
Innovativt och användbart?

Det låter definitivt som intressant och nyskapande idé och hejdundrandes intressant läsning. Men hur användbar blir en sån modul egentligen? När man har gått igenom alla indivderna finns det ju inget kvar egentligen. Visst kan man hitta på själv, men om det var standardlösningen till allt hade vi inte köpt några böcker själv.

Jag tror du är nåt nytt på spåren, men jag undrar om det inte blir lite väl mycket?

Jag tror nog mer på en monstermodul som lämnar det öppet för mer möjligheter. Till exempel genom att presentera den hemske draken Sigvard. Sigvard är den ende draken man känner till och presenteras därför som en enkild individ. Sen petar man in ett litet avsnitt för spelledaren som utgår från att det kanske finns fler drakar än Sigvard, och lite tips på hur man kan gå till väga för att mecka ihop en sån avlägsen släkting till honom utan att det blir dussinvara.

Sen ska man inte förakta ett schysst dussinmonster heller, även om de inte passar nåt vidare i Västmark då det faktiskt är vår värld (å andra sidan, finns det djurfolk, så varför inte?).
Med dussinmonster menar jag saker som inte riktigt klassas som djur, men ändå har en någorlunda naturlig plats i faunan. Hyggelmonstret skulle väl vara min favorit i den kategorin.

Nåja, mina tankar i ämnet. Håll till godo.

/Joel - som räknar med att kassera ungefär hälften av innehållet i varje given monstermodul*, men gillar valfriheten.

*Undantaget är Zonernas Zoologi. Kan på rak arm inte nämna en enda varelse jag inte tyckte var bra där.

Marukusu

Hero
Oh yeah! Fuck the mörker...

Jag instämmer totalt. Mörkret måste vara det absolut sämsta med Eon. Jag blir nästan tårögd då jag tämker på de masochisterna som så gjärna vill förstöra en sådan vacker skapelse som mundana genom att förutbestämma domedagen på ett sådant nonchalant sätt. Plötsligt känns allting så jävla meningslöst då hela mundana officiellt kommer att fara åt fanders inom så kort tidsrymd...

I övrigt anser jag att vampyrer skall finnas i eon, då det är så jädra ballt att dricka blod och för att jag själv har östeuropeiskt påbrå, men det blev lite sliskigt med thanatakulten och dess makt. Vampyrerna borde begränsas till att vara enskilda individer som genom någon förbannelse vandrar omkring och avreagerar sig på bönder på landsbygden, eller nåt.