Okej. Jag är ganska 50-50 mellan Impetigo och Xyas. Jag tycker båda claimen kan förklaras på rimliga sätt både som äkta bybo-claims och som ulv-moves. Såhär tänker jag:
Om Impetigo är bybo är jag inte förvånad av att Impetigo gör det movet han gör (d.v.s. kliva in i en icke avgjord diskussion och döda den med sitt claim). Jag hade nog kunnat göra samma sak och satt och tänkte när diskussionen pågick att "om siaren tycker att det här är en bra idé kan han lika gärna gå in och claima". Impetigos spelstil kännetecknas ju av självförtroende och stora gester.
Om Impetigo är ulv blir jag inte särskilt förvånad heller. Ett modigt (men mindre modigt än i andra spel, som Xyas visat) ulv-stunt lirar med Impetigos spelstil. Jag tror att Impetigo i så fall kanske agerat ganska separat från övriga ulvar. Hans två ulvkollegor sitter i chatten och är skraja över vad Svällkungen innebär för balansen och Impetigo ba "Hörrni, nu gör jag såhär. Häng på!" och BAM! claim i tråden.
Är Impetigo ulv har han nog antagit att Svällkungsplanen är dålig för ulvarna och han satsar på att få den riktige siaren utröstad denna runda, även om det innebär att han själv stryker med i R2. Har ulvarna gjort bedömningen att Svällkungen är dåliga nyheter för dem är det helt rationellt spel. Min erfarenhet säger mig att det är ganska ovanligt att byn röstar ut förstaclaimaren och därtill är det rimigt att skicka fram en spelare med tyngd (i.e. Impetigo) för att försöka vinna den här rundan.
Om Xyas är bybo blir jag lite förvånad över att han inte gör sitt kontraclaim direkt. Jag hade (likt WH) gjort det. Men jag tror det lirar ganska bra med Xyas rätt analytiska och tillbakalutade spelstil - han tyckte inte det var en bra grej med siarclaim i R1 och behöver lite tid att processa situationen.
Om Xyas är ulv har ulvarna inte varit på tårna. De har missat eller på annat sätt fumlat bort Svällkungsdiskussionen. Ett mer uppenbart vettigt spel från ulvarna hade ju varit att kontraclaima tidigare. Men kanske har ulvarna varit sena på bollen och tagit mer tid på sig att inse att Svällkung är dåliga nyheter för dem.
Därtill kan man fundera varför de valt att Xyas ska kontraclaima. Xyas är en analytisk och klok spelare, men kanske inte en retorisk glappkäft (som jag, Basse, Impetigo, Anthrox och så vidare). Hade jag varit ulv-kapten hade jag satt ulv-Xyas på lågflygarpositionen snarare än i strålkastaren. '
Är Xyas ulv är det ett offer, tror jag. I syfte att störa Svällkungsplanen och i syfte att ge grönsken till andra ulvar.
---
Summa summarum tycker jag att båda claimen har saker som talar för att de är sanna, men jag tycker nog att det är lättare att formulera en ulvrationalitet bakom att ulv-Impetigo claimar än bakom att ulv-Xyas claimar.
Sedan är det såhär: i nästa runda vet vi garanterat namnet på en ulv (Impetigo eller Xyas). När vi vet det behöver vi gå tillbaka till det här händelseförloppet och fundera över vilka andra spelare som mest sannolikt är ulvkollegor.