Avdelningen "saker jag skrivit tusen gånger i tusen trådar där vi diskuterat det här men som jag inte kan hålla mig från att skriva i den här tråden också nu när den blivit så lång":
För mig bottnar det rätt mycket, tror jag, i att jag inte är speciellt intresserad av människor eller "människoöden". Drama är inte riktigt min grej. Det kan vara en intressant krydda i serier och filmer och rollspel och så vidare, men det är inte för den sortens "nerv" jag konsumerar kultur. Det här med känslor och relationer är inget jag eftersträvar eller vill hålla på med. Jag fattar såklart att detta är en minoritetsåsikt och jag är rätt OK med det. Jag behöver inte få min smak validerad på det sättet; det är inte viktigt för mig att det jag tycker är majoritetsnorm.
Jag konsumerar generellt inte media för att känna saker i första hand, utan för att tänka saker. Jag gillar idéburen scifi som får mig att se nya perspektiv, nya möjligheter eller förstå koncept jag inte fattat eller tänkt på förut. Jag gillar mordmysterier a' Agatha Christie eftersom jag får träna "de små grå" och samtidigt följa med i logiska problemlösningskedjor. Jag gillar mysterie- och problemlösande i rollspel av samma skäl – jag får tänka, och belönas för att jag tänker.
Det är också ett slags power fantasy, en verklighetsflykt – i den verkligen verkliga verkligheten är det ju tydligen rätt sällan lösningen på saker och ting handlar om rationellt argumenterande och fakta, om stegvis problemlösning och att formulera strategier. Verkligheten är smutsig och känslomässig och ofantligt frustrerande nästan hela tiden. När jag konsumerar kultur tycker jag om att, för en stund, leva i en värld där rationellt tänkande spelar roll.
Att bara slänga in en drake gör det inte mer spännande för mig, i sig. Men om det visar sig att mördaren vi jagar i själva verket är en drake, och vi kan använda det vi vet om drakar för att både lösa mordmysteriet och lyckas fånga in mördaren – då blir det göttigt.
Sedan får det som sagt gärna finnas drama och karaktärer med livsöden och så vidare, men i grunden behöver jag något som får det att klia dödsskönt i hjärnan – nya intressanta koncept, nya strukturer och sätt för saker att hänga ihop, rationella pussel och problem att fundera på.