Efter att ha tänkt till vill jag modifiera biten om yttre actionelement litet grand - vad jag tror att det framför allt tillför är stakes. Det finns en anledning till att i den överväldigande mängden underhållning vi konsumerar det står mer på spel än ett äktenskap eller någons depression - vi vill ha mer än så att bry oss om. Grey Ranks? Stakes. Night Witches? Stakes. Western? Jag antar att det beror på äventyret, men låt mig göra en gissning på att de oftast inbegriper rejäla stakes (eftersom det är så man designar äventyr). Renodlat skilsmässodrama där bägge har en del rätt och en del fel? Det är i alla fall lätt hänt att det inte känns som att det finns mycket stakes.
Jag skulle säga att det är nästan precis tvärtom. Underhållning utan det du verkar kalla "stakes" kryllar det ju av. Desperate Housewives, Sällskapsresan, En man som heter Ove, The Royal Tenenbaums, Love Actually, Ett dockhem, Madame Butterfly, Fanny och Alexander, Änglagård, Amélie från Montmartre, La bohème, Tomten är far till alla barnen, Skilda världar, Vuxna människor, Gökboet, Den store Gatsby, Driving Miss Daisy, Stekta gröna tomater, Forest Gump, Little Miss Sunshine, Brokeback Mountain, The Artist, Broarna i Madison County, Les intouchables, Allt om min mamma, Habla con ella, Y tu mama tambien, Bombay Dreams, Huis clos, Främlingen, Pianot och Chocolat, för att bara nämna några stycken.
Däremot, berättelser där vi har "stakes" men inget personligt drama, det är svårare att komma på. Det är ju ganska välbekant att Hollywood alltid slänger in ett kärleksdrama i filmer som handlar om storslagna äventyr och att rädda världen, att superhjältar alltid har en personlig och intim sidohandling som vävs in i huvudhandlingen, och så vidare. Just för att det är svårt att bry sig om de storslagna sakerna. Det ger häftiga scener och coola specialeffekter som ger en wow-känsla, men det är svårt att få publiken att bry sig. Det kan stå hundra pers på taket på skyskrapan som håller på att kollapsa, men det är otroligt mycket effektivare om hjältens flickvän står där, också. Slumdog Millionaire handlar om att vinna en förmögenhet i tv, men det är en så bra film för att man genom tv-tävlingen, som vi som publik inte har en anledning att bry oss om, berättar om huvudpersonens liv i slummen.
I rollspel är det inte nödvändigtvis så, men det tror jag till stor del är för att de flesta rollspelare inte primärt spelar berättelser, utan spel. De vill klara äventyret, levla sin gubbe, lista ut mysteriet, besegra skruken, och så vidare. Då är behovet av personligt drama betydligt mindre, vilket vi också kan se i dataspelsvärlden. Och, för att förtydliga, det är absolut inget fel med detta. Noll problem med att folk gillar att spela spel. Det är bara inte vad jag går igång på i rollspel. Jag vill ha berättelser, och då vill jag ha personligt, intimt drama.