Mogger
Hipsteranka
Vill gärna ta avstamp här, och kanske ifrågasätta lite:
Även om det på ytan är sant tycker jag att man förlorar så oerhört många nyanser genom att generalisera en företeelse på det här viset. Vad vinner vi på det? Visst, polarisering kanske vi slipper, men får istället slätstrukenhet och konformation. Finns det verkligen inte någon poäng med att säga att "nej för fan, det här är inte alls som XX. Det här är något annat!" Jag tycker ju att det är så kultur utvecklas. Basquiat, eller Banksy, är vanlig jävla konst. Tesla är en vanlig jävla bil.
Bryter man mot tillräckligt många regler så får man något nytt. Det behöver inte vara fundamentalt, omvälvande nytt. Tesla är trots allt en bil. Men det är inte en vanlig jävla bil, lika lite som Mörk Borg, Primetime Adventures eller de där spelen som @Genesis spelar är det. Heck, Traveller från 70-talet är inte med dagens mått ett vanligt rollspel.
Slutligen, jag vill bestämt minnas att ett återkommande mantra på Forge, som nog härstammade från någon essä, var "detta är inte något fundamentalt nytt. Bitarna har alltid funnits där. Ibland dolda, ibland motarbetade, ibland tydligt. Men de har alltid funnits där." Inte alls ordagrant återgivet. Men typ.
Vad jag försöker säga är att det spelar roll hur vi pratar om saker. Annars bryr sig inte folk.
*byt gärna till hiphop, new age eller whatnot.
För mig låter det som att någon hävder att "punk* är ju bara vanlig jävla musik. Hade någon sagt det till mig när jag satt med mitt althorn hade jag varit tacksam!", eller vilken kulturyttring som helst. "Riket är bara vanlig jävla TV. Kan lika gärna kolla på Morden i Midsummer".Hävdar bestämt motsatsen. Hade någon sagt det till mig när jag började läsa på The Forge och började läsa många av de spel som kom i anslutning så hade det varit en fantastisk gåva. Besparat mig en herrans massa irritation. Allt tal om något radikalt annorlunda, nydanande och innovativt samt experimentlustan att nyttja regler på till synes lite andra sätt för till synes lite andra syften var direkt kontraproduktivt till att faktiskt spela spelen som de är skrivna. Och hade någon då sagt ”skärp dig, plocka upp detta spel och se de som ett vanligt jävla rollspel” hade det varit den finaste gåvan jag hade kunnat få.
Även om det på ytan är sant tycker jag att man förlorar så oerhört många nyanser genom att generalisera en företeelse på det här viset. Vad vinner vi på det? Visst, polarisering kanske vi slipper, men får istället slätstrukenhet och konformation. Finns det verkligen inte någon poäng med att säga att "nej för fan, det här är inte alls som XX. Det här är något annat!" Jag tycker ju att det är så kultur utvecklas. Basquiat, eller Banksy, är vanlig jävla konst. Tesla är en vanlig jävla bil.
Bryter man mot tillräckligt många regler så får man något nytt. Det behöver inte vara fundamentalt, omvälvande nytt. Tesla är trots allt en bil. Men det är inte en vanlig jävla bil, lika lite som Mörk Borg, Primetime Adventures eller de där spelen som @Genesis spelar är det. Heck, Traveller från 70-talet är inte med dagens mått ett vanligt rollspel.
Slutligen, jag vill bestämt minnas att ett återkommande mantra på Forge, som nog härstammade från någon essä, var "detta är inte något fundamentalt nytt. Bitarna har alltid funnits där. Ibland dolda, ibland motarbetade, ibland tydligt. Men de har alltid funnits där." Inte alls ordagrant återgivet. Men typ.
Vad jag försöker säga är att det spelar roll hur vi pratar om saker. Annars bryr sig inte folk.
*byt gärna till hiphop, new age eller whatnot.