ceruleanfive
Bläckfisk
Ursäkta, jag hänger inte med. Har du lust att utveckla för mig?Men det är ju VÅRT fel. Inte deras.
Ursäkta, jag hänger inte med. Har du lust att utveckla för mig?Men det är ju VÅRT fel. Inte deras.
Jag har mest tröttnat på försöken till klassificering som det ofta leder till. Med hobbies spelar det ju ingen roll hur mycket du läser eller vad du läser - andra kan hitta sitt nöje från helt andra källor och ha precis lika roligt.Med andra ord vara lite med ödmjuk i sitt förhållningssätt och möta personen där den står, istället för där du står.
Vi som utövare av hobbyn har inte gjort ett bättre jobb med att förklara dess bredd.Ursäkta, jag hänger inte med. Har du lust att utveckla för mig?
Upplever du att det sker ofta? Jag ser att det sker, det tänker jag inte säga emot. Men jag upplever att merparten av folk inte har den tonen eller det syftet när de talar om vad de uppskattar i hobbyn. Det jag ser är en passion för den del av hobbyn de älskar, inte ett antagande att alla andra spelar sämre rollspel.Men det handlar absolut om ödmjukhet. Att inte behöva berätta för någon att hen har kul på fel sätt.
Jag tror iofs Ento har delvis rätt. Det finns ett spår av värdering i varje klassificering, om inte annat för att vi är flockdjur som är väldigt bra på att dela upp oss i vän och fiende utifrån godtyckliga distinktioner.Upplever du att det sker ofta? Jag ser att det sker, det tänker jag inte säga emot. Men jag upplever att merparten av folk inte har den tonen eller det syftet när de talar om vad de uppskattar i hobbyn. Det jag ser är en passion för den del av hobbyn de älskar, inte ett antagande att alla andra spelar sämre rollspel.
Jag upplever att det sker precis hela tiden. Och det jag gillar med påminnelsen att det är “vanligt jävla rollspel” är att det kan fokusera tillbaka blicken till det som händer runt bordet istället för den ofta helt intellektuella diskussionen om vad som händer runt bordet.Upplever du att det sker ofta?
Rimlig poäng!Vi som utövare av hobbyn har inte gjort ett bättre jobb med att förklara dess bredd.
Det här är något jag uppskattar hos dig @entomophobiac, när jag ställer frågor till dig så kommer du med konkreta svar och beskriver även den bakgrund du kommer från vilket skapar en större förståelse för din ingång till ämnet. Sådant är guldvärt, det är en egenskap som inte ska underskattasJag upplever att det sker precis hela tiden. Och det jag gillar med påminnelsen att det är “vanligt jävla rollspel” är att det kan fokusera tillbaka blicken till det som händer runt bordet istället för den ofta helt intellektuella diskussionen om vad som händer runt bordet.
Enklaste jämförelse jag kan göra är mellan rollspelsmakargrupper och indiespelutvecklargrupper. I det första finns ofta starka åsikter kring småsaker, som vilken tärning som används, medan inställningen i de senare oftare är “fan va coolt, det vill jag se mer av!”
Nu har indiedevcommunities andra typer av problem givetvis, men de är generellt mer positiva till det kreativa utan samma behov att klassificera saker. Allt är “bara” spel.
Jo, rollspel är ju speciella eftersom de ofta är så synonyma med ett enda spel.Personerna i fråga är ju dock också utövare av hobbyn. Och de har ju inte fel i att de spelen som jag har föreslagit skiljer sig mot deras bild av vad rollspel ska vara.
Bevisligen tycker de inte alls att det är "vanligt jävla rollspel". Och det beror på att de är hyfsat dåligt bevandrade inom olika rollspel – inte att de har nördat in sig till nivån att de har börjat urskilja onödiga nyanser.
Fast kanske går det att se som att hobbyn inte är så bred i den meningen? Jag vet inte om det stärker någon tes i diskussionen men jag antar att utifrånbilden är att rollspel är DnD och liknande former och det är vad man i stor utsträckning blir intresserad och vill hitta i lättgängliga former. Och det är ju sannolikt också en mycket stor majoritet av allt spelande, så i den meningen är det representativt medan andra former blir avvikelser.Vi som utövare av hobbyn har inte gjort ett bättre jobb med att förklara dess bredd.
Det här tycker jag är så spännande, för du påpekar detta väldigt ofta, och ändå kan jag inte minnas att jag sett det sedan typ 2012 eller så. Snarare är folk närmast parodiskt noga med att påpeka ”det här är vad JAG tycker, och andra har såklart kul på andra sätt”. Jag tycker att det är bra. I alla fall här på forumet upplever jag att ingen säger att folk har kul på fel sätt. Typ, någonsin.Jag upplever att det sker precis hela tiden.
Jag kanske är särskilt grinig då, men jag tycker det görs precis hela tiden.I alla fall här på forumet upplever jag att ingen säger att folk har kul på fel sätt.
Med risk för att upprepa mig, men jag tror verkligen att det grundläggande problemet här är att värderingen, eller upplevelsen av värdering, inte innebor i explicit värderande ord som "rätt" och "fel", "bättre" och "sämre".Det här tycker jag är så spännande, för du påpekar detta väldigt ofta, och ändå kan jag inte minnas att jag sett det sedan typ 2012 eller så. Snarare är folk närmast parodiskt noga med att påpeka ”det här är vad JAG tycker, och andra har såklart kul på andra sätt”. Jag tycker att det är bra. I alla fall här på forumet upplever jag att ingen säger att folk har kul på fel sätt. Typ, någonsin.
Sant!Jo, rollspel är ju speciella eftersom de ofta är så synonyma med ett enda spel.
Jag vänder mig nog mest mot att man skulle åstadkomma något vettigt med att kalla det ”vanligt jävla rollspel”. Då kanske man lockar dessa noobs till att spela, men så fort man börjar förklara reglerna kommer de att säga ”Men det här är ju inte vanligt jävla rollspel! Det här är ju jättekonstigt!”.Det är ju sjukt mystiskt. Om man inte har SL, vem ska då preppa encounters?
Men seriöst: är det att du inte förstår vem som tycker det är mystiskt, eller är det att du inte förstår behovet av att få det att framstå som mindre mystiskt för de som tycker det är mystiskt? För svaret på den första frågan är väl helt enkelt "noobs och fantasilösa personer"?
Word!Jag vänder mig nog mest mot att man skulle åstadkomma något vettigt med att kalla det ”vanligt jävla rollspel”. Då kanske man lockar dessa noobs till att spela, men så fort man börjar förklara reglerna kommer de att säga ”Men det här är ju inte vanligt jävla rollspel! Det här är ju jättekonstigt!”.
Det köper jag.Jag vänder mig nog mest mot att man skulle åstadkomma något vettigt med att kalla det ”vanligt jävla rollspel”. Då kanske man lockar dessa noobs till att spela, men så fort man börjar förklara reglerna kommer de att säga ”Men det här är ju inte vanligt jävla rollspel! Det här är ju jättekonstigt!”.
Som någon som frekvent “lockat” folk till hobbyn, med allt från Fiasco till D&D så måste jag ändå säga att etiketten aldrig varit viktig.Då kanske man lockar dessa noobs till att spela, men så fort man börjar förklara reglerna kommer de att säga ”Men det här är ju inte vanligt jävla rollspel! Det här är ju jättekonstigt!”.
Medhåll, är man noob tycker man rollspel är mystiskt, inte vissa typer av rollspel. Det är folk med tillräcklig erfarenhet av vissa typer av rollspel som har möjlighet att tycka att andra typer av rollspel är konstiga.Som någon som frekvent “lockat” folk till hobbyn, med allt från Fiasco till D&D så måste jag ändå säga att etiketten aldrig varit viktig.
- Vi tänkte spela lite spel i helgen, sugen på att testa?
För de flesta görs investeringen socialt, inte principiellt. Och det coola med vår hobby är ju att det, med “rätt” folk, knappt ens KAN bli dåligt. Oavsett spel.
Det här kan jag ändå köpa att det är en bra fråga som ingång. Men hade jag frågat folk i min omgivning hade de direkt frågat "Vilket spel?/Vilken typ av spel?" för de vill veta vad de investerar sin tid i. Det sociala är viktigt, men det sociala sker i ett sammanhang. Lite som om jag skulle bli tillfrågad om jag vill vara med och lira bollsport, hade jag frågat vilken bollsport och fått svaret "fotboll" hade jag direkt sagt "nej, då står jag nog över men hoppas ni får kul".Som någon som frekvent “lockat” folk till hobbyn, med allt från Fiasco till D&D så måste jag ändå säga att etiketten aldrig varit viktig.
- Vi tänkte spela lite spel i helgen, sugen på att testa?
För de flesta görs investeringen socialt, inte principiellt. Och det coola med vår hobby är ju att det, med “rätt” folk, knappt ens KAN bli dåligt. Oavsett spel.