Äh, här får ni ett lite snabbt ihopslängt svar efter fler försök att skriva något lite längre och tydligare men jag har för många barn och spenderar hellre tiden med att spela spel än skriva sådant här, så detta får duga. Punktar upp lite snabbt, vill någon ha den långa förklaringen så får ni väl skrika till eller skicka ett pm eller över discord.
- Med vanligt jävla rollspel menar jag ALLA rollspel. Att ALLT är det. Det är inte, som jag sett användas här på wrnu, som ett substitut för tradspel eller liknande. Jag menar att Shock och Rolemaster är samma sak. Jag menar att En Garde från GDW och En Garde från Ragnarök speldesign är samma sak. MEN, innan någon protesterar, de är samma sak men på olika sätt. Vi kommer till det.
- Men vanligt jävla rollspel menar jag INTE att teori är oviktigt. Det är INTE en axelryckning om att inget är nytt under solen. Tvärtom. Jag spelar rollspel idag på grund av The Forge, hade det inte varit för de tankarna där och i förlängningen hur de både skapade nya spel och påverkade min bild och väckte intresset av/för gamla spel, hade jag nog inte fortsatt spela.
- Det är absolut INTE en ny kategori som ska nyttjas av någon, det är en bedrövlig sådan. Det är hela poängen. Det är en precis lika bedrövlig kategorisering som tradspel, indiespel och neotrad.
- Det är absolut INTE en motstridighet till att kategorisera saker, spel eller spelande, tvärtom, det är en uppmuntran till att faktiskt se på saken lite mer distanserat och lite mindre utifrån vilka patches en har på ryggen. Jag upplever inte att trad, indie eller notrad säger något annat än vad du har för pin på jeansjackan. Sure du kanske gillar Minor Threat, men varför? Det hjälper oss inte att förstå spelandet i sig då vi tror att det finns någon meningsfull skillnad i dessa kategoriseringar.
Ta bara narrativism/story now som fortfarande för med sig missuppfattningen att det är författarskap i meningen “hitta på stoff” in i en berättelse som är grunden för det hela. Eller för den delen att det är nödvändigt att bry sig om storyn utifrån någon slags “bra story”-idé med dramaturgi och avslöjanden osv. Och det är inte konstigt, det är en konkreta synliga saker. Att ha en storypoäng att spendera för att säga att prästen är min bror, att mördaren har glömt kniven bakom soptunnan, att det står ett hölass under fönstret, osv. Skulle säga att ihopblandningen med indie och idéen om vad indie är en stor del kring denna missuppfattning. Så om vi reducerar spel till att vara vad kategoriseringen säger att de är, så har vi också begränsat vad de kan vara och hur de kan spelas. Vi tar med oss idéen om det färdiga äventyret och SL som presenterar en story om vi talar om tradspel. Vi tar med oss idéen om SL-fullt spel, flytande auktoriteter, indiehippie alla hittar på saker och scensättning när vi talar om indie. Osv. Det vi missar är då att tala om auktoriteter och hur de är samma över alla spel men strukturerade på olika vis. I alla spel är det någon i en viss stund som får agera som en karaktär. Vi missar att tala om hur vi har scener i alla rollspel men hur vem som får säga vad kring scenernas öppning av avslut kan skilja sig åt, vem har rätt att säga vart vi är? Vem har rätt att säga när vi är? Vem har rätt att positionera sig på platsen? Osv.
- Det är ett sätt att säga att ALLA rollspel är intressanta att titta på utifrån vad de säger om sig själva. Läs dem och se hur är de tänkta att spelas egentligen? Eller rent av spela dem RAW för att se vad som händer! Hur skiljer de sig åt? Vilka aspekter är lika? För egen del har det gett otroligt mycket att släppa kategorierna och omfamna allt som bara rollspel, att ingången att spela en karaktär i ex. Shock inte ska vara speciellt annorlunda än att spela den i Rolemaster, jag spelar en karaktär, föreställer mig vem den är och agerar utifrån situationen den befinner sig i. Oavsett spel kommer någon säga var vi är, vilka som är på platsen och vad de gör. Någon eller några kommer ha som uppgift att säga till när något sker som gör att vi ska vända oss till delar av systemet för att få reda på vem som får säga något mer och under vilka begränsningar. Därav, vanligt jävla rollspel. Med det inte sagt att allt är bra, jag tycker rätt illa om rätt många spel, oftast utifrån vad jag tycker att spel är, vad som krävs för att vi ska spela och inte bara umgås.
TLDR: Vi drar upp gränser som inte existerar och utifrån dessa gränsdragningar skapas missuppfattningar av vad spel inom och utanför kategorin kan vara, hur de kan spelas och hur de skiljer sig. Vi missar nyanserna. Men vi missar också rätt grova skillnader och ser delar av system som direkt dysfunktionella. Vi missar andra aspekter av hur spel utvecklats. Vi missar att samtala om hur olika spel beskriver delar av aktiviteten rollspelande och istället förutsätter vi att vi vet vad det är utifrån kategoriseringarna.
Så, om vi ska tala om innovationer och teoretiska tankegångar som skett sen forge och framåt, så tycker jag på fullaste allvar att detta endast är lämpligt med avstampet vanligt jävla rollspel. Inte som en ny kategori, det är en ju en ytterst värdelös kategori utan som en påminnelse att vad vi talar om är applicerbart på aktiviteten i stort. Spelen som det teoretiseras kring på The Forge var ju inte bara de spel som skapades där. Det var allt från Tunnels & Trolls, Runequest, Cyberpunk, Hero Wars, Over the Edge, Champions, Prince Valiant, D&D, osv. Det var inte teorier om ett nytt sätt att spela rollspel eller kategorisera spel. Det var tankar om vad aktiviteten rollspelande i sig är. Oavsett spel.