"Men om man vill basera sitt skadesystem på lite historiska fakta så hittade jag nån gång en källa som berättade att på de medeltida turneringarna så var bruket av dolkar förbjudna. Orsaken har jag för mig beror på att en dolk faktiskt hade bättre förmåga att penetrera exempelvis en ringbrynja."
En stor orsak till det ligger i hur dolken används. Dolken används framförallt på nära håll, när man har kommit innanför fiendens gard och kämparna mer eller mindre rullar runt i leran. När fajten har gått över till det läget så är svärdet hopplöst ineffektivt och dolken hejdlöst livsfarlig.
Orsaken till att dolken är så effektiv mot brynja är att ett svärdshugg behöver ha sönder hundratals länkar för att hugget ska komma in på kroppen, medan dolken bara behöver dra sönder på sin höjd ett tiotal. Det gör att i svärdshugget slösas en hel del energi på att slita sönder brynjan, och då blir det inte så mycket över att skada vävnad. I dolkfallet så blir det mer energi över att skada vävnad - den har högre penetration, helt enkelt.
Dessutom kan man ju se på det så här: tornerspel är uppvisningar i militär förmåga, snoffsighet och glans. Att rulla runt i leran med dolkar är i högsta grad gatubråkigt, fult och kladdigt, dvs precis det som tornerspel inte ska vara.
Men jag medger att modellen är inkomplett. Den tar bara upp förmågan att skada. Det behövs något som behandlar avstånd också, som gör det möjligt att komma innanför ett vapens effektiva räckvidd. Då blir dolkar bra mycket mer nyttiga, men då håller skademodellen på att expandera till en hel stridsmodell.
"Testa själv genom att Ta en en meter lång pinne och försök stöta inom en 10cm cirkel och gör sedan om försöket med en 20cm lång pinne (eftersom jag tror fler av oss saknar riktiga dolkar och svärd än de som har tillgång till såna, men jag kan ha fel)"
Återigen så hamnar vi då i den felaktiga modellen att motståndaren är en skyltdocka som inte gör något för att försvara sig. Gör så här istället: skaffa en kollega, helst med skinnjacka, som får uppgiften att inte bli träffad i en tiocentimeterscirkel. Försök sedan "sticka" honom i cirkeln med en skumgummireplika av en dolk. Du kommer bli mycket förvånad över hur svårt det är att träffa honom i cirkeln. Med lite list och fräckhet så kan du göra det med en meterlång pinne, men med den där dolkreplikan kommer du ha ett helvete. Det kommer förmodligen att sluta med att ni rullar runt i gräset och att han har en hand om din handled och med ren styrka försöker tvinga bort din dolk.