Re: wow...
/tobias
Vapenlängd?Kort vs Långt vapen? Där kommer TV (Taktikvärde? Kom inte på något bra namn) in i bilden.
Jag tror inte att något stridssystem tjänar på att försöka hålla reda på avståndet mellan kombattanterna på ett så detaljerat sätt. Att ett långt vapen är en fördel tror jag däremot är bra och det känns vettigt att man får en (liten) bonus på sitt stridsslag för ett längre vapen. Undantaget bör endast vara när utrymmet gör att man inte kan utnyttja fördelen (om man slåss i en garderob eller blir fasthållen till exempel) och då räcker det med en regel i stil med att man inte kan använda ett vapen med längd längre än X. (Man kan i alla fall inte använda det som det är tänkt att användas, däremot kan man kanske försöka dänga till någon med svärdsknoppen, som då fungerar som ett knogjärn eller liknande, men nu har jag kommit ifrån ämnet...)Den med högst taktikvärde får skillnaden mellan taktikvärdena som tillägg på sitt stridsslag. I öppnandet av striden (då de är långt från varandra) leder svärdet på lång räckvidd, men kommer de nära in på leder dolken, pga sin smidighet i trånga utrymmet. Således har svärdet ett högt TV på svärdslängds avstånd, medan dolken har högt TV för korta avstånd... Hmm funkar det?
/tobias