"Var ett fan av dina spelares rollpersoner"

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,418
Jag kan absolut vara ett fan av spelares rollpersoner, speciellt då jag ofta spelleder, för det brukar göra berättandet och spelandet bättre. Jag ser det som att om en spelare verkligen älskar sin rollperson och lägger ner mycket tid på den så kommer spelet också bli bättre. För de kommer gestalta mer och vilja vara mer delaktiga i berättandet. Dessutom brukar det betyda att den är mer benägna och sugna på att knyta till sig och kroka i berättelsen, där de gärna försöker skapa relationer eller kopplingar där det går, vilket brukar leda till mer intressant berättande. Jag brukar också se att vara "fan" av deras RP lite som en belöning till dem för bra karaktärsskapande och karaktärsspel!

Något där jag har märkt att det här är extra viktigt är faktiskt när det kommer till förskapade rollspersoner. Att vara lite extra bejakande och belönande gör jättemycket för att de ska känna sig sedda och för att få dem att känna att karaktären blir deras.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,869
För mig är ordet fan förknippat med starka personliga åsikter om vad som är bra respektive dåligt. Sådana åsikter passar inte in i hur jag ser på relationen mellan spelledare och rollperson. Jag skulle därför inte kalla mig ett fan av rollpersonerna. Däremot har jag alltid som utgångspunkt att rollpersonerna ska vara berättelsens huvudpersoner.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Kanske egentligen ett avstamp för någon annan tråd, men lite tankar kring detta:

Läser man AW har man ju hård kausalitet där också, uttryckligen. Under be a fan står det uttryckligen om att be a fan innebär att låta utfall få hårda konsekvenser på allt runt om dem. Låt konsekvenserna av deras vinster och förluster påverka allt, revidera alla npc-pc-npc trianglar och fråga varje npc hur de nu ställer sig till sin värld, till andra npcs och pcs. Vill dra mig till minnes en post någonstans, om just detta där någon av Vincent talade om just "be a fan" som en grund för en viss neutralitet. Att det var ett sätt att uttrycka en viss form av neutral hållning från SL genom att man som ett fan inte vill hålla på och rucka på spelplanen till någons fördel, istället vill man se vad som kommer ut av något. Aha, du dödade x men nu då? Vilka är med dig nu? Vilka är emot dig? Sen är väl avstampet "att inte göra deras liv tråkigt" och utifrån resten i stycken så tycker jag det är svårt att läsa det som annat än att låta just utfall och interaktionen få kausala konsekvenser och vågskvalp genom hela uppsättningen av NPCs, hot och fronter.

Jag tror faktiskt alldeles för mycket har tolkats kring aw/story now/jadajada som att målet är att SL ständigt ska revidera saker i världen för att skapa det coolaste och fräckaste berättelsen, eller som bäst utmana karaktärerna och belysa deras vara. Skulle säga att väldigt mycket sådant spel tvärtom fungerar extremt mycket bättre med en solid spelvärld (ska jag vara ärlig tycker jag att reviderandet av saker i spelvärlden omintetgör möjligheten att spela öht och därmed möjligheten att genom interaktionen skapa något tillsammans), med SLPs som är dem dem de är, agerar och reagerar på sin omvärld utifrån SLs omdöme om dem som individer och inte kastas om ständigt utifrån vad som skulle utmana ett belief, klicka på en key, osv. Och innan någon läser in solid spelvärld som feta världsböcker, jag menar bara att det vi etablerar genom interaktion och spel inte revideras pga ex. vad som skulle belysa min rollpersons vara just nu mest, utan tvärtom kommer organiskt från utfall och interaktion.

Så när NPC x som hör till den här hotbilden jag har, i den här fronten, helt plötsligt ändras och jag tänker "fan, hon kommer nog försöka ställa sig in hos Rasmus PC nu... hennes världsbild har nog ruckats så pass mycket" så är det inte för att revidera spelvärlden utifrån vad som blir mest intressant för storyn, utan för att interaktion och utfall har lett fram till just denna tanke hos mig när jag reflekterar över denna NPC. Är hon central för hotet måste hotet revideras, är hon det inte kanske hotet ändå måste revideras och nu även ha henne som ett fokus? Tänker att ibland görs det för stor skillnad mellan blorb och massa annat spelande där själva spelandet in action kanske inte är så annorlunda, men istället är det approachen till saker som är den stora skillnaden. I spel är ju effekten av ett hot och en front med länkade NPCs densamma som förberedelser vi har i en blorb, det begränsar vad jag som SL kan säga, jag blir styrd av eller måste konsultera något som förberetts. Om det sen rör huruvida korridoren framför oss öppnar upp sig i ett stort rum där fångarna ligger bundna på golvet, eller vem en viss NPC är och hur denna kommer reagera på ett visst agerande är ju samma sak, den person som har ansvaret att säga något specifikt (vad finns efter korridoren, hur agerar NPC x på detta) besvarar detta och är ibland begränsad av något (förberedelser, regler, etc).
sitter på telefonen och är så gubb-dålig på de här små knapparna, så ledsen för kortfattat svar:

- Jag håller helt med egentligen och tror attvi pratar om ungefär samma, men ett exempel på där jag tänker att det blir annorlunda:
Säg att vi har en bit i fiktionen som inte är beskriven (plats, grupp, person, etc) och RP har lite random flaggor. När vi först kommer i kontakt med den här odefinierade blobben tänker jag att blorben säger ”här är något utanför prepp, då ska innehållet vara det mest uppenbara utifrån annan prepp”, men i AW hade den där piratdrottningen i exemplet ovan (eller någon annan flagga) kanske fått dyka in, även om det mest uppenbara svaret är något som inte alls har någon beröring.
Eller säg att det finns ett mysterium, ett grottsystem och en mcguffin (som har relevans för min Brainer) men deras relation är inte solklar. Den smarta brainern resonerar sig fram till någon teori och sticker iväg till grottan. I blorb hade jag nästan förväntat mig att ”grottan är bara en grotta”, prinsessan finns liksom i ett annat slott. Men i AW hade jag blivit lite besviken på tempot om mina idéer inte fick forma berättelsen där den ännu inte tagit form. Och det tycker jag är en skillnad.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Sen viktigt att påpeka så tolkar jag ”var ett fan” med ett ”...och det får genomslag i mitt spel/spelledande”. Snackar vi om tankar som inte ger uttryck genom handling så är det en annan femma.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Om jag är ett fan av en skönlitterär figur vill jag ju att det ska gå bra för den, men om det inte gör det (de får handem avhuggen samtidigt som de får veta att deras pappa är Darth Vader...) blir jag mer känslomässigt berörd utan att fördenskull önska att det hemska inte hänt. Om jag som SL intar en antagonistisk och sadistisk hållning mot spelarnas rollpersoner får jag personligen ut mindre än om jag skulle bry mig om rollpersonerna, trots att det är jag som planterar och genomför de hemska sakerna. I en tidigare tråd har den sadistiske spelledaren diskuterats, så jag vet att det finns andra åsikter.

Det är egentligen det enda jag kunnat konstatera genom att läsa och delta i den nutida rollspelsdiskursen – att den är spretig!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Det är jättestor skillnad. Men du utgår ifrån AW:s definition. Jag är ett fan av IFK Göteborg, men inte fan vinner de för det! Bara för att jag är ett fan av mina spelares RP betyder inte det att jag tänker ändra mina regler p.g.a det.
Ja! @Lanina hur skulle du beskriva vad ”var ett fan” innebär? För den här diskussionen dvs :)
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
126
Location
Stockholm
Jag tänker att man är intresserad och gillar rollpersonerna, på samma sätt som man kan vara ett fan av en figur i en roman eller film t ex. Innebär inte att man aldrig vill se dåliga saker hända dem - även om jag kollar på en tv-serie så kan jag ju gilla när något dramatiskt händer min favoritkaraktär, trots att det inte trevligt för hen. Men man blir glad av att se karaktären på skärmen - på samma sätt tänker jag mig att en SL (eller medspelare) som är ett fan av en rollperson blir glad av att se/höra rollpersonen göra saker, och nyfiken på vad som händer härnäst.

Ett fall där jag blev så pass stort fan av kombinationen av vissa rollpersoner (där jag var spelare alltså, inte SL), ledde till att långt efter att kampanjen hade avslutats så körde jag en "prova på"-oneshot med dessa RP med mig som SL och de tidigare RP som förberedda att dela ut. Jag inkluderade lite bakgrund för att försöka få till en liknande gruppdynamik... och lyckades. Det var en märklig känsla att se "samma" personer spelade av andra spelare, men lite grann var det som att träffa gamla bekanta igen, och jag älskade att se dem interagera med varandra.

Ett annat, mindre extremt fall, var när en spelare tyckte hans RP var ganska tråkig och funderade på att byta... Och såg massvis av möjligheter med rollpersonen och kände mig lite besviken över att spelaren inte var sugen på att spela honom längre.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
Som kontrast mot rådet ”Var ett fan av rollpersonerna” har jag även spelat med spelledare (och varit sådan själv) som egentligen inte brytt sig så mycket om rollpersonerna. De kanske varit mer sugna på att visa ett häftigt monster de skapat och vill ha med i en fajt, eller bara inte haft så stor investering helt enkelt.

I någon mån går det ändå att ha roligt tillsammans, och på sätt och vis kan det ju vara mer hälsosamt att inte investera sig ”i onödan” i en karaktär, utan låta det växa organiskt om den visar sig intressant.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
126
Location
Stockholm
Jag vet att jag är unik här men jag kan tycka det är kul att höra folk prata om sin rollperson eller sina drömmar.så länge det inte blir för långdraget så brukar jag bli underhållen.
Jag är väl med dig, men inser att det nog är ovanligt. Det beror också väldigt mycket på hur bra berättare personen är. En dålig berättare kan få den mest spännande rollpersonen eller drömmen att framstå som ointressant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,677
Jag läste rubriken som ”Var fan är dina spelares rollpersoner?” och trodde att det handlade om hur man såg till att inte viktiga papper försvann mellan spelmötena. Blev lite besviken faktiskt.
En person är ansvarig för alla papperna. Helst personen man spelar hos. Bästa stället att förvara dem i är en färgglad hård mapp, papper eller plast är lika bra. Och sedan fotograferar man karaktärsblad ibland och delar dem så alla har bilderna ifall originalen försvinner eller skadas.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
En person är ansvarig för alla papperna. Helst personen man spelar hos. Bästa stället att förvara dem i är en färgglad hård mapp, papper eller plast är lika bra. Och sedan fotograferar man karaktärsblad ibland och delar dem så alla har bilderna ifall originalen försvinner eller skadas.
Samma person spelar de andra rollpersonernas revisor och är bara med på äventyren för att sköta bokföringen när de gör räder mot vättegrottor och säljer förbannade guldskatter hos handlaren i byn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,677
Samma person spelar de andra rollpersonernas revisor och är bara med på äventyren för att sköta bokföringen när de gör räder mot vättegrottor och säljer förbannade guldskatter hos handlaren i byn.
Så du skämtar nu men när vi spelar OSR har vi en revisor :ROFLMAO: En spelare sköter den gemensamma kassan, utrustningen, har koll på skatter och lån med mera. För det blir så många föremål och handelsgrejer att det är lättare att en person har koll på allt det. Nu, den spelaren spelar så klart en karaktär som är med och gör allt annat också. Men att inte ha en revisor gör att man missar att räkna med räntan till trollkarlarna och fuckar upp hela sin ekonomi. Det är lika viktigt som att ha en kartritare.

Jag är aldrig revisorn. Inte efter den ökända ”VI MÅSTE MÖRDA DEM FÖR DE LÅNADE UT PENGAR TILL OSS!” incidenten.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
En spelare sköter den gemensamma kassan, utrustningen, har koll på skatter och lån med mera. För det blir så många föremål och handelsgrejer att det är lättare att en person har koll på allt det.
Håller med. Blir så mycket enklare när en person har hand om hela kassan. För spel som inte har pengar så har jag även kört med att en person håller reda på alla prylar som gruppen får, såvida det inte är en enskild person som använder föremålet hela tiden (typ ett svärd eller rustning).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Håller med. Blir så mycket enklare när en person har hand om hela kassan. För spel som inte har pengar så har jag även kört med att en person håller reda på alla prylar som gruppen får, såvida det inte är en enskild person som använder föremålet hela tiden (typ ett svärd eller rustning).
Funkar för mig enbart om gruppen har den typen av organisation, en skeppsbesättning, ett handelshus eller en trupp soldater. Eller har bestämt det in-game på ett eller annat sätt. Tror vi alla vet hur krångligt sånt här är IRL och att abstrahera bort det tycker jag är trist, och lite overkligt. Vill man lösa det får man hyra in personal!
 
Top