Jag kör sandboxaktiga kampanjer, så jag behöver tycka rollpersonerna är intressanta. Om inte, så kommer jag tappa intresset för kampanjen. Så i det avseendet är jag ett fan.
Oftast så är session zero (som är ofta mer än en träff och online-diskussioner) om förväntad spelstil, gruppen som sådan, och de övergripande koncepten för rollpersonerna. I Traveller, där huvudkonceptet är att det är en fallerad arkeologisk expedition som fortsätter trots att de förlorat sin finansiering och personal, så efter diskussionerna så skulle en rikta in sig på att skapa en arkeolog, en pilot och bra på att snacka, en säkerhetschef, en mekaniker, en astrofysiker, samt en paleobotaniker.
Själva rollpersonsskapandet sker sedan med mig som SL och en spelare åt gången, och tog ca fyra timmar per spelare. Nu är Traveller ett lifepath-system, men även för andra spel så pratar vi om rollpersonens uppväxt och bakgrundshistora under skapandet, så att vi har en gemensam bild. Detta hjälper mig att jag både har koll, samt att jag kan fånga upp om något inte blir rimligt (vilket oftast kan tweakas om lite, så att det passar).
Under rollspersonsskapandet blev arkeologen också läkarutbildad, men vi kom fram till att hon inte jobbat på någon som inte varit död i flera hundra år sedan utbildningen. Hon startade också med en helt avbetalt forskningsskepp, och spelaren ville att rollpersonen kom från en högteknologisk planet. Då det "vanliga" forskningsskeppet inte skulle passa en arkeolog, så blev det ett ombyggt fraktskepp som fungerade som mobilt laboratorium och bostad för expeditionen. Då rollpersonen började med hög social status kom vi fram till att skeppet var en gåva från hennes rika föräldrar. Osv, osv.
Tack vare IRL anledningar, samt en spelare som inte kände att spelstilen riktigt passade, så kvarstår endast arkeologen och piloten från den ursprungliga gruppen efter två år, men två andra spelare har tillkommit. De nya spelararna har inte haft samma möjlighet att forma kampanjen, men i övrigt har deras rollpersoner skapats på samma sätt.