Nekromanti Var för?

G

Guest

Guest
Jag tycker ofta att det är så, så fort inte moderatorerna har något att komma med så låser dom eller tar bort tråden?!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Möjlig förklaring ...

Jag tror att den som låste tråden tyckte att båda sidor uttömt sina argument och att diskussionen gått i stå.

Själv hade jag precis blivit varm i kläderna, men kan mycket väl förstå den som låste.

Krille

Super Moderator
Ånej, inte nu igen...

"Jag tycker ofta att det är så, så fort inte moderatorerna har något att komma med så låser dom eller tar bort tråden?!"

Den stängda tråden nedan stängdes dels på grund av att det var ett ställningskrig som inte såg ut att ta slut och dels på grund av personangrepp.

Elder Girov, du, Arcana och jbergman hade ingen lust att ens lyssna på argumenten som skyfflades mot er. Inte heller hade vi på andra sidan lust att ändra på vår åsikt. Det hela resulterade i att en del personer kallade en del andra personer för direkt förolämpande saker ("förståndshandikappad" är ett ord som användes). Tråden såg inte ut att leda någon annanstans än käpprätt åt helvete. Alla argument repeterades fram och tillbaka: "det finns inget i lagen som...", "torka av skorna", "pälsdjur längst bak i bussen", "men jag tar inte anstöt", "det är inte du som avgör vad som är anstötligt, utan vad andra tycker", "moderatorerna modererar enligt de regler som finns här", "det finns inget i lagen som..." och så sprang vi runt ett varv till.

Det enda det skulle leda till är ännu mer förbannade forumsanvändare och ännu trögare databas. Därför stängdes tråden.

Men för i...........

Men ge dig. Allt som kunnat sägas i ämnet har sagts! Av bägge parter. Inte något som sägs lär få någon att ändra sig eller sin åsikt!

G

Guest

Guest
Re: Ånej, inte nu igen...

"Elder Girov, du, Arcana och jbergman hade ingen lust att ens lyssna på argumenten som skyfflades mot er."

Men då, ni hade ju inget att komma med /images/icons/wink.gif.

Inte heller hade vi på andra sidan lust att ändra på vår åsikt, lite lustigt faktiskt ...

Forumet som vi är så privigilerade att använda, byger på användarna och om ni fortsäter bajsa på användarna så kommer allt fler sluta vara här, då kan ni ju sitta här på forumet och censurera, reglera varandra tills ni dör /images/icons/laugh.gif.

Ja ja bajs på er /images/icons/kiss.gif, å ofrällses vägnar så tar vi avstånd i från er, så vi inte skrämer upp er aldeles i onödan ...

Krille

Super Moderator
Torka av skorna, sa jag!

"Men då, ni hade ju inget att komma med."

Inte ni heller, vilket var hela poängen.

"Forumet som vi är så privigilerade att använda, byger på användarna och om ni fortsäter bajsa på användarna så kommer allt fler sluta vara här,"

Du tror inte att det här uppträdandet får ännu fler att sluta att vara här? För övrigt är just sådant uppträdande ett uppträdande som leder till trådlåsning och avstängning. Du kan säga samma sak utan könsord, svordomar och analretentivt femåringsspråk.

"då kan ni ju sitta här på forumet och censurera, reglera varandra tills ni dör."

Ja, varsågoda. Dörren är där borta. Frid över ert minne, ha en bra dag, välgångsönskningar, hejdå och allt sånt där.

Anders

Hero
Falsk anklagelse! En ursäkt tack!

”Elder Girov, du, Arcana och jbergman hade ingen lust att ens lyssna på argumenten som skyfflades mot er. Inte heller hade vi på andra sidan lust att ändra på vår åsikt.”

Alltså, vad menar du med ovanstående?! Jag har absolut inte skrivit något som ger dig eller någon annan anledning att påstå att jag skulle vara på Elder Girovs, Doedinans och jbergmans ”sida”. Tvärtom skrev jag i det här inlägget att jag inte är intresserad av att läsa ordet ”kuk” på forumet. Jag har inte försvarat Doedinan och jag har absolut inte skrivit något om att Dante skulle gjort fel (jag har full förståelse för hans agerande), vilket jag tydligt påpekade i det här inlägget. Det jag hade synpunkter på var ditt användande av könsord på forumet (jag vill nämligen inte tänka på hästgenitalier när jag diskuterar rollspel, inte annars heller för den delen). Jag påpekade att jag tyckte det var knepigt att se någon konsekvent linje i vad som är OK på forumet, men efter ditt sista svar tyckte jag mig få det någotsånär klart för mig och i det här inlägget skriver jag därför att jag tror mig förstå vad som gäller (så att du skulle kunna komma med en tydligare förklaring för det fall jag missat läget).

Ge tusan i att komma med falska anklagelser mot mig i fortsättningen! Att du och jag ibland har olika åsikter när det gäller rollspel är en sak, men såna här grejer vill jag verkligen slippa. Hoppas verkligen du inser att du gjort ett misstag här, annars vill jag gärna diskutera saken vidare med dig privat, med privat meddelande via forumet, via e-post (andersalm@spray.se) , brevledes (Kämnärsvägen 3A:209, 224 64 Lund) eller telefonledes.

Arcana

Krille

Super Moderator
Ursäkt kommer

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt misstag. Jag har ingen ursäkt för det, utom möjligen "traditionell antagonism" eller vad man ska kalla det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Falsk anklagelse! En ursäkt tack!

Det kan jag gå i god för. Du har inte varit på deras sida. Jag är inte heller intresserad av könsord på forumet, utan av rollspelssnack med tillhörande OT-trådar...

Elder Girov

Swordsman
Nja, inte riktigt, va?

1. Påståendet att Dante skulle vara förståndshandikappad skrev jag i tråden som låstes på DoD-forumet. Det du ville poängtera var förmodligen att det överhuvudtaget skrevs, men jag kan vara minst lika grinig om sånt som alla andra. Förresten, har du några andra exempel? Jag undrar mest för att jag är skeptisk till att det var så mycket annat. Om inte annat kan det ju vara bra att veta vilka nya glosor man bör lägga till i Skriv-detta-ord-och-drabbas-av-vår-vrede-boken.

2. Om vi inte hade "lust att ens lyssna på argumenten" som ni hade/har, så skulle vi väl knappast ha läst era inlägg, än mindre svarat?

3. Det som förvånar mig mest är att nästan alla inlägg besvarats av moderatorer (eller satellitanvändare därav) innan tråden låstes. Det har skett förut, och min fråga blir då, varför bemöda sig? Är det inte lättare att bara låsa skiten utan att besvara tusen inlägg först?

4. Även om det hela var en kolossal övning i "dunka ditt huvud mot väggen", så känns det ändå som om vissa framsteg gjorts. T.ex. Dante skrev i ett inlägg att han ska formulera sig annorlunda i eventuellla framtida meddelanden till användare. Man kan inte förändra världen på en dag...

Krille

Super Moderator
I came here for an ARGUMENT

Ursäkta, rör det sig om ett vanligt femminutersgräl eller vill ni ta rabattpaketet om tolv gräl för femtio pund?

"Om inte annat kan det ju vara bra att veta vilka nya glosor man bör lägga till i Skriv-detta-ord-och-drabbas-av-vår-vrede-boken."

...som jag skrev, om och om igen i den låsta tråden nedan, det handlar inte om några enskilda glosor. Det handlar om uppträdande.

"Om vi inte hade "lust att ens lyssna på argumenten" som ni hade/har, så skulle vi väl knappast ha läst era inlägg, än mindre svarat?"

Tja, hade ni läst inläggen och lyssnat på argumenten istället för att bara kopiera och blint skriva emot, så hade ni upptäckt att det handlar inte om enskilda glosor, utan om uppträdande.

"Är det inte lättare att bara låsa skiten utan att besvara tusen inlägg först?"

Vi har någon vag och fåfäng förhoppning att folk faktiskt ska lyssna.

"Man kan inte förändra världen på en dag..."

Bra. När ska Doedinan be om ursäkt för sitt provocerande och förolämpande uppträdande?

Bing! Tack så mycket, er grältid har just gått ut. Jag får inte gräla mer om ni inte betalar fem pund till.

Ghorgareth

Warrior
Åsikt

Jag anser att moderatorerna har rätt att låsa eller ta bort trådar om de inte behandlar ämnen tas upp på rätt plats, eller är direkt olämpliga. Det är ju därför de finns där, eller hur? Annars fallar ju hela poängen med ordnade forum och man kunde lika gärna gå till passagens chat istället... det är ju moderatorerna som håller stället i ordning och får saker och ting att funka som de ska.

Insignia

Swashbuckler
Bara ett påpekande

"om ni fortsäter bajsa på användarna så kommer allt fler sluta vara här"

När inte ens de användare som anser sig bajsade på slutar att vara här (du är ju uppenbarligen kvar), varför skulle då vi andra göra det?

Jag har hört liknande påståenden på ett forum jag administrerar, och det enda jag kan säga om det är: Om de som inte tål stället går härifrån, så kan vi som trivs få fortsätta med det.

seinet

Swashbuckler
Re: Möjlig förklaring ...

Jag måste säga att jag är glad att tråden låstes. Jag har nämligen den där lilla hemska tvångstanken att jag måste "läsa" alla nya trådar hela tiden och med alla dessa totalt ointressanta inlägg tog det mycket lång tid.

Eller det förslaget på signatur jag kom på som jag sade till herr forumanvändare Arvidos. Det var lite elakt faktiskt, så därför kommer jag inte skaffa det, men det hade stark koppling till mitt hatobjekt på detta forum, kommer inte ihåg stavningen.. men alla kan säkert lista ut vem denne är.

/Seinet Wintermute - Tycker denna tråden skall modereras strängt så den inte spårar ut som den förra...

jbergman

Veteran
Jo, det här med de ständigt låsta trådarna är ett gissel, och i det här fallet har jag synnerligen svårt att förstå varför tråden låstes. Visst, det var ett skyttegravskrig, och ingendera sidan var villig att ge efter, men debatten hade inte spårat ut i den grad att deltagarna hade övergått till råa personangrepp och andra dumheter. (Okej, jag erkänner att jag kallade Herr Nils för "dryg"...)

Varför går det inte att låta de kombattanter som är villiga att kämpa in i döden fortsätta tills de tröttnar (exempelvis när trådan hamnar på sida 2) och sedan låta gammalt vara glömt? Att på det här sättet omöjliggöra en debatt leder bara till en massa undertryckt vrede alternativt att det dyker upp nya trådar på samma tema (som denna).

Det känns minst sagt underligt att varje gång det dyker upp negativ kritik mot rollspel.nu här på forumet så kan man vara säker på att tråden kommer att låsas inom en snar framtid. Om det verkligen är som Krille säger, nämligen att det inte finns någon röta under rollspel.nus blanka yta, så borde det väl inte finnas något att dölja?

Oavsett om Krille har rätt i sitt påstående att undertecknad, Doedinan/Partyboy och Elder Girov inte ägnar oss åt annat än att blint förneka allt som våra meningsmotståndare säger (utan att ens lyssna på deras argument, öh?) så har jag svårt att se detta som en anledning att låsa tråden. Men som sagt, en moderator behöver aldrig motivera sina beslut...

/Jakob

Elder Girov

Swordsman
Ojoj, nu ligger du pyrt till...

Jag känner mig svårt förolämpad och träffad av din kommentar om meningslösa inlägg. Jag kan dessutom mycket väl tänka mig att det är mig du hatar, du och dina vänner skrattar säkert bakom min rygg... /images/icons/sad.gif

Hehe, jag skojar ju förstås, jag skiter i dina tvångstankar, hatobjekt och signaturer. Hoppas du inte tar illa upp, men jag kunde inte låta en sådan blotta gå till spillo. /images/icons/wink.gif

Legioth

Swordsman
Jag tycker att...

...tråden blev otroligt löjlig på slutet, tänk dig två femåringar i en sandlåda:
Barn 1: "Min spade!"
Barn 2: "Nej, min!"
Då avbryter en "förstående" förälder: "Ni kan väl samsa, eller, om det inte går, sitta i varsin sandlåda"
Barn 1: "Nej, jag vill ha spaden!"
Föräldern fortsätter: "Det finns ju flera spadar, varför kan ni inte komma överens"
Barn 2: "Min favortispade"
Barn 1: "Min också"
Efter ytterligare några minuters gräl inser den stackars föräldern att det blir rättvisast om han själv tar hand om spaden...

Jag satt själv och argumenterade, men jag kom fram till att det inte ledde någon vart.

"Varför går det inte att låta de kombattanter som är villiga att kämpa in i döden fortsätta tills de tröttnar (exempelvis när trådan hamnar på sida 2)"

För att det inte finns något som död på forumet, en fortsatt diskussion skulle bara ha lett till ännu större motsättningar och att man skulle ha blivit ännu surare på "motståndarna". Och sådant är ju inte trevligt.

"Det känns minst sagt underligt att varje gång det dyker upp negativ kritik mot rollspel.nu här på forumet så kan man vara säker på att tråden kommer att låsas inom en snar framtid"
Orsaken till det är att trådar med forumkritik oftast brukar spåra ur och blir extremt långa, och de blir, precis som alla långa trådar låsta då de kommer till en punkt då det inte finns flera "vettiga" argument att komma med.

Ja tror inte att det är den negativa kritiken som fick tråden att låsas, för då skulle den ha blivit låst, och antagligen raderad genast då det första inlägget blivit skrivet.

Krille

Super Moderator
På västfronten intet nytt

"Varför går det inte att låta de kombattanter som är villiga att kämpa in i döden fortsätta tills de tröttnar (exempelvis när trådan hamnar på sida 2) och sedan låta gammalt vara glömt?"

Handen på levern, skulle det hjälpa?

Senast den här debatten togs upp (nåja, senaste gången innan Doedinan-tråden nedan) så var ställningarna exakt likadana. Det här har bara varit ännu ett tillfälle att lufta vissa åsikter om hur forumet sköts (IMHO, dessa åsikter verkar mest vara småsint avundsjuka över att vissa personer inte får vara med och bestämma) och argumenten är samma som förra gången. Det enda som har ändrats är svepskälet till att gnället kommer upp igen.

Visst, jag kan säkert övertyga Gardener om att hålla den här tråden vid liv till sida två, men jag är övertygad om att om fem månader så kommer det upp en ny, likadan tråd, med samma deltagare på samma sida. Vi har liksom uppmärksammat att du och ett antal andra tycker att godtyckligheten i modereringen är stor. Handen på levern, det skiter jag i. Om ni inte märker att vi följer principen "torka av skorna" så är det faktiskt inte mitt problem. Jag tänker inte ändra på den principen bara för att ni inte märker den.

"Om det verkligen är som Krille säger, nämligen att det inte finns någon röta under rollspel.nus blanka yta, så borde det väl inte finnas något att dölja?"

Jag säger inte att det inte finns nån röta. Jag säger inte att det inte finns något att dölja. Men våra garderobsskelett (vare sig de finns eller bara är användares inbillningar) är våra skelett och angår inte dig en centimeter, pardon my french. Om du inte gillar att vi håller våra skelett i våra garderober hemliga så finns det andra ställen där du kan leka garderobsarkeolog. Om inte annat, skapa ett nytt forum. Det finns en uppsjö med sådana med fri källkod. Då kan du till och med ha egna skelett i garderoberna.

Den här webbplatsens forum är inte en demokratisk rättighet. Den är uppställd av privatpersoner för att dessa tycker att det är kul, med syfte att andra ska kunna vara där och också ha kul. Forumen finns tillgänglig för allmänheten under vissa vilkor som specificeras under avsnittet regler. Du må tycka att dessa villkor är godtyckliga och används hipp som haver, men grundprincipen som vi går efter är fortfarande "torka av skorna". Den principen är faktiskt inte särskilt godtycklig. Gör bara som dina föräldrar uppfostrade dig till, så kommer du en bra bit på väg.

Återigen, www.rollspel.nu har inte ett jota med demokrati att göra. Det är så att säga vårt hem online, och du är gäst här. Uppför dig som en gäst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om det nu...

...är så hemskt, så diktatoriskt, så mycket förtryck, så onda moderatorer, så allting hemskt... varför hänger ni kvar? Varför ökar antalet användare stadigt? Varför gillar folk att vara på rollspel.nu? Jo, för att forumen är bra, det är bra ton och det snackas bra och intressanta saker. /M