Nekromanti Var för?

seinet

Swashbuckler
Re: Ojoj, nu ligger du pyrt till...

Tja, då jag inte namngett någon direkt så borde ingen känna sig träffad av det, men om det nu skulle vara så kan man ju alltid be en moderator att ta bort ens inlägg.

Hmm, skall nog ta och lira lite Baldur's Gate II: Shadows of Amn snart... och på tal om det, såg igår ett roligt namn på en gata här i Göteborg... den hette "Balders gata" /images/icons/laugh.gif

/Seinet Wintermute

Elder Girov

Swordsman
Rabattpaketet, tack. *lägger 50 pund på disken*

"...det handlar inte om några enskilda glosor.

Jo, delvis. Eftersom man inte kan ha vissa ord (eller kombinationer därav) i signaturen, då de kan verka stötande, vore det bra att ha en glosbok. Särskilt som om väldigt många verkar ha blivit illamående av Doedinan's, i mina ögon, fullständigt harmlösa signatur. Men om du inte vill ge dig in på det, så har jag full förståelse.

"...istället för att bara kopiera och blint skriva emot."

Jojo, men nu kanske vi ska ta det lugnt med stenarna? *ser sig oroligt om efter fallande glassplitter* Nog för att det var mycket upprepning i tråden nedan, men det var ju knappast så att inte moderatorerna, med artilleristöd, stod för sin beskärda del.

"Vi har någon vag och fåfäng förhoppning att folk faktiskt ska lyssna."

Väldigt nobelt, men hur mycket lyssnar ni själva?

"När ska Doedinan be om ursäkt..."

Jag tvivlar på att det kommer att hända. Nä, jag är säker på att det inte kommer att hända.

"Tack så mycket, er grältid har just gått ut."

Jag återkommer för nummer två då. Jag har ju trots allt 11 gräl kvar. /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Re: Rabattpaketet, tack. *lägger 50 pund på disken*

"Eftersom man inte kan ha vissa ord (eller kombinationer därav) i signaturen, då de kan verka stötande, vore det bra att ha en glosbok. Särskilt som om väldigt många verkar ha blivit illamående av Doedinan's, i mina ögon, fullständigt harmlösa signatur."

Tja, om du nu inte har vad som krävs för att skilja en potentiellt stötande signatur från en icke-stötande, prova de tveksamma fallen. Om du har en stötande signatur så kommer du att få en tillsägelse. Då har du hittat gränsen.

Det finns dock en risk. Fortsätter du att försöka överträda gränsen när du väl har hittat den så kommer Doedinans öde också att drabba dig.

I grunden är det en fråga om empati. Om du vägrar att förstå att vad du uppfattar som "fullständigt harmlöst" kan uppfattas som stötande av andra så bör du nog tänka efter en stund angående dig själv och din relation till andra.

"Nog för att det var mycket upprepning i tråden nedan, men det var ju knappast så att inte moderatorerna, med artilleristöd, stod för sin beskärda del."

Jajjemen. "When all else fails, use a bigger hammer."

Jag menar, när folk inte uppfattar att det var uppträdandet som var orsaken till Doedinans bann, att forumen inte är en demokratisk rättighet, och att regeln "torka av skorna" är den stora summan av kardemumman av forumsreglerna, då är det bara att tjôta på och upprepa sig för att det ska fastna.

"Väldigt nobelt, men hur mycket lyssnar ni själva?"

När det gäller försvar av rena ohövligheter, inte en centimeter.

"Jag tvivlar på att det kommer att hända. Nä, jag är säker på att det inte kommer att hända."

Case in point.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då föreslår jag...

...att du börjar med att be om en ursäkt. Antingen här på forumet, eller i ett privat mess till den du anser har förolämpat dig.

Om den personen väljer att fortsätta med sina förolämpningar, och du känner obehag av det, rekommenderar jag att du kontaktar någon av moderatorerna på detta forum, och berättar för dem att du blir illa behandlad.

Moderatorerna kan sedan kontakta personen som du anser förolämpar dig och fråga vad saken gäller, och vad anledingen till er meningsskiljaktighet är. Du kommer troligtvis också att få frågan om vad som kan ligga bakom det hela.

Sedan kommer ett förslag på hur ni kan undvika konflikter i framtiden.

Om det skulle vara så att moderatorerna anser att det finns substans i ditt klagomål, och den person som du anser förolämpar dig väljer att inte sluta med sina förolämpningar, utan istället fortsätter med dessa, eller andra förolämpningar, kommer de att varna personen ifråga, och ge honom eller henne en eller till och med två, eller tre chanser att lugna ner sig och tänka på sina medmänniskor (i det här fallet dig, alltså).

Om den förolämpande parten ändå väljer att framhärda i sitt beteende, stängs han eller hon av från forumet, så att du inte behöver lida mer obehag över att han eller hon gör inlägg som du känner dig förolämpad av.

Hoppas att de här tipsen hjälper dig att bstämma dig för vad du kan göra för att undvika att må dåligt av att bli förolämpad på forumet. Vårt mål är att så många som möjligt ska komma till forumen och inte behöva oroa sig för att bli mobbade eller förolämpade, och om det är något vi moderatorer kan göra för att hjälpa dig, tveka inte att kontakta oss.

Med vänlig hälsning

Magnus

seinet

Swashbuckler
Re: Då föreslår jag...

Hmm, i förebyggande syfte så ber jag om ursäkt, något jag skriver är aldrig menat att förolämpa en endaste person, jag säger vad jag tycker och folk får uppleva vad de känner.

Hmm, nåja... nu skall man väl göra något annat...

/Seinet Wintermute - Önskar alla en glad och trevlig alla hjärtans dag

jbergman

Veteran
Re: Rabattpaketet, tack. *lägger 50 pund på disken*

Eftersom Elder Girov verkar vara så väl stadd i kassa har han säkert inget emot att jag lånar fem pund av honom och fortsätter diskussionen på hans bekostnad.

Jag menar, när folk inte uppfattar att det var uppträdandet som var orsaken till Doedinans bann,

Nej, inte själva avstängningen, det stämmer, och det vet vi redan. Nu gäller saken snarare vad som kan räknas som dåligt uppträdande (både hos användare och moderatorer). Oavsett vad du hävdar emellanåt så läser jag faktiskt vad du skriver.

att forumen inte är en demokratisk rättighet

Jag vet mycket väl att forumen inte är en demokratisk rättighet, annars skulle jag väl inte ha påpekat det tusen gånger och t.o.m. kopierat detta avsnitt direkt ur regeltexten? Att jag ältar den här frågan beror på att jag ogillar attityden att dra fram det här argumentet jämt och ständigt (det är inte ens ett argument, det är bara ett sätt att markera sin maktposition). Jag betvivlar starkt att du ständigt påpekar för dina beryktade gäster i lägenheten att de minsann endast är här på nåder och att du när som helst kan slänga ut dem utan motivering. På rollspel.nu behandlas man inte som en gäst, så varför skall man ta av sig skorna?

När det gäller försvar av rena ohövligheter, inte en centimeter.

Här anklagas man för att inte läsa era argument, och så får man höra att ni själva inte lyssnar en centimeter...

/Jakob

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kommer bli panka allihop

(det är inte ens ett argument, det är bara ett sätt att markera sin maktposition).

Nu är det så att man brukar ha en viss makt i sin egen lägenhet. I alla fall på min gata. Men att utnyttja sin maktposition vet jag inte ifall jag tycker att de gör. Under min tid här, drygt ett år, så har bara en blivit bannad (vad jag vet). Det är Doedinan. Är det att utnyttja maktposition? Det har kommit fler nya moderatorer under den tiden. Det är nästan lite läskigt. Användarna har kunnat sköta sig tidigare så varför skulle det inte gå nu? Varför inte låta moderatorerna ha sitt lilla påstådda maktparadis här, där de som vill känna sig underlägsna kan komma? *viss sarkasm*

jbergman

Veteran
Re: Kommer bli panka allihop

Nu är det så att man brukar ha en viss makt i sin egen lägenhet.

Självklart, det har jag aldrig förnekat heller. Vad jag däremot skrev var att man sällan brukar påpeka denna makt med sådan iver som det görs på rollspel.nu.

Under min tid här, drygt ett år, så har bara en blivit bannad (vad jag vet). Det är Doedinan. Är det att utnyttja maktposition?

Inte för att jag påstod något om detta, men jag kan väl svara ändå.

Det spelar ingen roll hur många som blivit bannade; rollspel.nu nyttjar främst sin maktposition genom att exempelvis låsa trådar utan motivering (vilket faktiskt är vad den här tråden handlar om).

Användarna har kunnat sköta sig tidigare så varför skulle det inte gå nu?

Är det verkligen mitt inlägg du svarar på? Har jag någonsin sagt att det är omöjligt att sköta sig?

Varför inte låta moderatorerna ha sitt lilla påstådda maktparadis här, där de som vill känna sig underlägsna kan komma? *viss sarkasm*

Därför att inte alla uppskattar att känna sig underlägsna. Vidare har jag ingen som helst ambition att störta moderatorerna, om du nu trodde det, men betyder inte att jag inte vill göra min röst hörd.

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger att alla som inte är nöjda kan dra dit pepparn växer; jag bryr mig inte.

/Jakob - har fortfarande pengar kvar

Elder Girov

Swordsman
Ni är för roliga...

Det märks ju att ni inte läser inläggen ordentligt.

1. Jag skämtade. Du behöver inte be om ursäkt, ens i förebyggande syfte. Jag tvivlar starkt på att något som någon här skriver någonsin skulle kunna förolämpa mig. Om det skulle ske, lita på att jag kommer meddela det.

2. Anledningen till att jag överhuvudtaget fortsatte svara var att du inte verkade förstå skämtet, eller hänvisningen till Dantes definition av en förolämpning. Det jag ville få fram var att det var en märklig definition, som lätt kan missbrukas. Förhoppningsvis kan vi lägga ned det här nu, när du och Magnus så vänligt visat hur politiskt korrekta alla kan vara, så fort någon ropar varg.

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Självklart, det har jag aldrig förnekat heller. Vad jag däremot skrev var att man sällan brukar påpeka denna makt med sådan iver som det görs på rollspel.nu.

<hr></blockquote>

Å andra sidan är det sällan folk bråkar i ens egen lägenhet. Om någon är på mitt rum och är störig så tvekar jag inte att påpeka detta för dem, och eventuellt kasta ut dem.

Elder Girov

Swordsman

"Å andra sidan är det sällan folk bråkar i ens egen lägenhet."

Det börjar gå överstyr med liknelserna. Jag hävdar bestämt att rollspel.nu inte kan liknas vid ett rum eller ett hem. Man kan välja vilka inlägg man vill läsa och svara på. Man behöver inte blanda sig i flamewars, tjafs och annat jidder. Man behöver inte stirra på en signatur tills man börjar gråta.

Om man har folk hemma hos sig har man däremot inte mycket val, annat än att styra upp situationen. Man kan förstås låsa in sig på toaletten tills folk tröttnar och går hem, men det är förmodligen inte så intressant. På rollspel.nu räcker det däremot med att trycka på "Tillbaka"-knappen.

seinet

Swashbuckler
Re: Ni är för roliga...

... så fort någon ropar varg.

Men vargar är ju fina djur /images/icons/smile.gif...

Är faktiskt för trött att vara saklig och viktig just nu... tycker helt klart att ett och annat inlägg med lite gladare ton gör mycket i trådar som denna... det gäller ju bara för användarna att veta när man skall läsa de roliga trådarna (dom behöver ju också veta vilka som är mer lättsamma)...

Jaja, kanske en liten rolig historia skulle passa fint, jag kommer ihåg en sådan i ett hett diskuterat ämne om när det var en tråd som låstes och det kom upp ett inlägg som handlade om "den elake trädgårdsmästaren" som vaktade porten (med nycklar) till det onda landet Nieugymz eller vad det nu var, det var faktiskt rätt roligt att läsa det inlägget... synd bara jag inte orkar söka reda på det, men det kanske någon annan trevlig person vill göra?

/Seinet Wintermute - Skall i morgon till den elaka tandläkaren med sin stora hemska borr som snurrar snabbt och ger ifrån sig ett gällt tjut när den sätts på och betala för det "nöjet" (kan påpeka att det är andra gången jag är tvungen att betala för mina tandläkarbesök)...

Krille

Super Moderator
*skakar på huvudet*

Summan av kardemumman: det finns inget folkvett längre. Uppfostran är ett minne blott. Hyfs och hänsyn är förlegade uttryck, och etiketten och netiketten är död. Det är den slutsats som jag drar av det nedanstående. Jag vet att det är en plattityd, men "det var bättre förr".

"Nu gäller saken snarare vad som kan räknas som dåligt uppträdande (både hos användare och moderatorer)."

Tja, du kan ju börja med att göra precis det som din mamma lärde dig att inte göra - förolämpa, provocera et cetera. Det är nämligen precis det som räknas som dåligt uppträdande, både hos användare och moderatorer.

Vilket är den andra grejen som folk uppenbarligen vägrar lyssna på: uppför er som folk, så händer inget otrevligt.

"Att jag ältar den här frågan beror på att jag ogillar attityden att dra fram det här argumentet jämt och ständigt (det är inte ens ett argument, det är bara ett sätt att markera sin maktposition)."

Inte riktigt. Det är ett sätt att markera att jag ogillar att de sociala regler för uppträdande och hyfs som normalt gäller när man är gäst hos en värd verkar försvinna med ljusets hastighet så fort man är online.

"Jag betvivlar starkt att du ständigt påpekar för dina beryktade gäster i lägenheten att de minsann endast är här på nåder och att du när som helst kan slänga ut dem utan motivering."

Normalt behöver jag inte. Mina gäster brukar i allmänhet veta från början att de är gäster (utom möjligen efter en rejäl dos alkohol) och hur en gäst bör uppföra sig.

På forumet verkar dock folk ha svårt att förstå vad det innebär att vara gäst. Här anklagas värden att vara odemokratisk och maktmissbrukande när de gäster som inte uppför sig kastas ut.

"På rollspel.nu behandlas man inte som en gäst, så varför skall man ta av sig skorna?"

Man behandlas som en gäst om man uppför sig som en gäst. Så enkelt är det. Om du känner att du inte har blivit behandlad som en gäst, titta tillbaka på dig själv och fundera på om det måhända kan finnas en logisk orsak till det?

"Här anklagas man för att inte läsa era argument, och så får man höra att ni själva inte lyssnar en centimeter..."

Med andra ord, du försvarar rena ohövligheter? Kanske därför som jag inte lyssnar.

Krille

Super Moderator

"Jag hävdar bestämt att rollspel.nu inte kan liknas vid ett rum eller ett hem. Man kan välja vilka inlägg man vill läsa och svara på. Man behöver inte blanda sig i flamewars, tjafs och annat jidder. Man behöver inte stirra på en signatur tills man börjar gråta."

Å andra sidan, ovanstående är inget som helst skäl till att inte uppföra sig. Bara för att jag har förmågan att titta åt andra hållet (även när du är i min lägenhet och pissar i mina blomkrukor) så innebär det inte att jag kommer att acceptera ett taskigt uppträdande. Tar folk illa upp av att någon förolämpar dem så är lösningen inte att vända sig åt andra hållet.

Så liknelsen gäller fortfarande. Uppför dig. Vill du nu låta bli att uppföra dig, var god gör det någon annanstans.

Krille

Super Moderator

"Vad jag däremot skrev var att man sällan brukar påpeka denna makt med sådan iver som det görs på rollspel.nu."

Och det av en orsak.

För att alla ska trivas har någon form av regler för uppträdande formulerats. En del personer struntar i reglerna och gör dumma saker. Åtgärder mot detta vidtas. En del andra personer ifrågasätter varför åtgärdernas vidtogs. Vi förklarar det genom att hänvisa till reglerna. Reglerna ifrågasätts, liksom de som har som ansvar att se till att de efterlevs. Vi förklarar varför reglerna är som de är. Orsaken till reglerna ifrågasätts, och de som ser till att de efterlevs anklagas för maktmissbruk. Tack för den, televerket.

För sjutton gubbar, orsaken till att vi är så ämlans ihärdiga i att påpeka denna "maktposition" är att folk ifrågasätter den hela tiden på jefligt lösa grunder. Jag hade varit precis lika ihärdig och ivrig att påpeka min "makt" som lägenhetsinnehavare om folk hade uppfört sig lika illa i lägenheten som här.

"rollspel.nu nyttjar främst sin maktposition genom att exempelvis låsa trådar utan motivering (vilket faktiskt är vad den här tråden handlar om)."

I de fall där det händer så är orsaken så uppenbar att motivering inte behövs. Nedanstående ställningskrig är ett rätt bra exempel (och den här tråden är på väg att bli ett): det var ett ställningskrig där ingen längre argumenterade utan bara skrek samma slagord om och om igen.

"Därför att inte alla uppskattar att känna sig underlägsna."

Uppför dig då som folk, så slipper du känna dig underlägsen.

Elder Girov

Swordsman
*roterar huvudet fyra varv*

Din summa av kardemumman var nog bland det värsta jag sett. Bara för att jbergman inte delar dina värderingar så har han varken uppfostran eller hyfs?

"...som din mamma lärde dig att inte göra..."

Hur kan du veta allt det här om hans mamma?

"...sociala regler för uppträdande och hyfs..."

Vilka sociala regler? "Du skall icke förolämpa någon i dennes hus"? "Du må icke uttala angrepp mot person medan gäst i annans bostad"? Kom inte och säg att du aldrig har lackat ur på någon (värd eller ej), annat än i din egen lägenhet?

"...svårt att förstå vad det innebär att vara gäst."

Jag skrev ett inlägg här någonstans om skillnaderna mellan en dataskärm och en boning. Du har säkert läst det.

"Med andra ord, du försvarar rena ohövligheter?"

Nu ligger du också pyrt till, börja inte med en massa ordlekar.

Så här skrev jag till dig; "Väldigt nobelt, men hur mycket lyssnar ni själva?".

Du svarade; "När det gäller försvar av rena ohövligheter, inte en centimeter."

Detta tolkade jag (kanske felaktigt) som att du ansåg att majoriteten, om inte alla, av våra (mina, kanske?) inlägg inte hade annat syfte eller poäng än att försvara Doedinans "ohövlighet". Om så var fallet, så har du ju uppenbarligen inte läst ordentligt, varför ska du då projicera det på andra?

När vi ändå är inne på ordlekar, så är det ingen av oss som lyssnar. Vi läser ju. /images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman

"...precis lika ihärdig och ivrig att påpeka min "makt" som lägenhetsinnehavare..."

Titta på reglerna för forumen. Titta på ditt hyreskontrakt, samt de lagtexter som täcker rättigheter i den egna lägenheten. Ser du skillnaden?

"Uppför dig då som folk, så slipper du känna dig underlägsen."

Det gör han nog inte. Yassilus däremot, han antydde, med viss sarkasm, att flertalet inte hade så mycket emot att känna sig underlägsna i relation till moderatorernas upphöjda maktposition.

Själv tror jag att just kommentarer som din (och min) gör att trådar spårar ur. Jag skulle nog låtit bli att kommentera, om det inte vore för att du är moderator, därför följer jag ditt exempel, ty det borde ju vara regelrätt.

Elder Girov

Swordsman
/me är obstinat som få...

"...pissar i mina blomkrukor."

Jag ser inte relevansen. Vad är likheten mellan en förolämpning och att pissa i dina blomkrukor? Brist på respekt? På vitt skilda plan isåfall.

"Tar folk illa upp av att någon förolämpar dem..."

Det är inte det vi diskuterar. Vi diskuterar snarare något som sagts, som någon annan sedan uppfattar som en förolämpning, vilket i sin tur gör det till en förolämpning. Detta är inte min definition, utan Dantes. jag tar mig friheten att påpeka definitionsfrågan då den verkar ha ganska stor inverkan på din åsikt och dina argument. Dessutom har jag ju prejudikat från dina tidigare inlägg att dylikt ordvrängeri är godkänt i debatten.

Krille

Super Moderator
Re: *roterar huvudet fyra varv*

"Bara för att jbergman inte delar dina värderingar så har han varken uppfostran eller hyfs?"

Nej, vad jag menar är att folkvett är en död konst. Precis som jag skrev.

"Hur kan du veta allt det här om hans mamma?"

Jag antar helt fräckt att han, liksom en förkrossande majoritet av svenska folket, har en mamma som har uppfostrat honom.

"Kom inte och säg att du aldrig har lackat ur på någon (värd eller ej), annat än i din egen lägenhet?"

Tja, blir jag arg så är det av en orsak. Ilska är en reaktion, inte en aktiv handling, och folk som lider av omotiverad ilska bör söka professionell hjälp.

Vad jag däremot inte gör är att uppmana folk att utöva oralsex med mig, oavsett hur mycket internskämt det än är. Jag ser ingen anledning att vara ohövlig, ohyfsat, provocerande eller förolämpande utan orsak, och jag har fram tills nyligen sett det som fullkomligt självklart att andra har samma åsikt i frågan. På senare tid har jag dock fått mina naiva illusioner om folkvett mer eller mindre krossade.

"Jag skrev ett inlägg här någonstans om skillnaderna mellan en dataskärm och en boning. Du har säkert läst det."

Ja. Jag höll inte med heller, som du kanske märkte.

"Detta tolkade jag (kanske felaktigt) som att du ansåg att majoriteten, om inte alla, av våra (mina, kanske?) inlägg inte hade annat syfte eller poäng än att försvara Doedinans "ohövlighet". Om så var fallet, så har du ju uppenbarligen inte läst ordentligt, varför ska du då projicera det på andra?"

Då tolkade du det felaktigt. Vad jag menade var exakt vad jag skrev: om någon försvarar en kasse med ohövligheter så tänker jag inte lyssna. Försvaret av Doedinan var just ett försvar av en kasse med ohövligheter.

När det gäller kritik mot oss moderatorer så tänker jag lyssna, om kritiken har saklig grund. I nuläget verkar kritiken mest vara av principskäl: "vi ogillar moderatorer som har mer att säga till om än oss och därför gnäller vi på dem". Det kallar jag inte för saklig grund.

Jbergman har en poäng med att tråden "Sanningen måste fram!!" låstes utan motivation. Där finns det en åsiktsskillnad: jag anser att ingen motivation behövs eftersom det var så förbaskat uppenbart. Han anser inte det. Det finns egentligen inte mer att säga om den saken. Men resten av tråden är faktiskt mest gnäll på att moderatorerna har mer makt än andra och att vissa vill ha rätt att säga vad de vill, även om det är förolämpande och ohyfsat.