Argh! Trolltyg!
Nå, innan vi börjar slåss med retorikfiskar i varandras ansikten, vad tycker du kännetecknar ett "skräckrollspel"? Det är där diskussionen måste börja. Själv ogillar jag termen i sig, men kan på något vis resonera som så att "skräckrollspel" är rollspel som är rätt bra lämpade för att man ska uppleva läskiga spelsessioner i dem.
---
Det argument du tar upp mot Vampire: Att det är "ganska tryggt att vara vampyr som spelare", tycker jag inte direkt har med skräck eller oskräck att göra.
Sjätte Sinnet tycker jag var en läskig film. I den händer nästan inget som är livshotande för huvudpersonen. "Bra" och "dålig" är begrepp som inte riktigt har med handlingen att göra.
En annan bra skräckfilm är The Shining. Familjens son har en övernaturlig förmåga som hjälper honom, ungefär på samma sätt som vampyrförmågan Auspex kan hjälpa vampyrer.
Gemensamt för alla bra skräckhistorier är att de inte handlar så mycket om att "lyckas" eller "misslyckas", det är sånt som äventyrsberättelser handlar om.
"Mumien" är en matinéfilm. Fienden är större, starkare och farligare än rollpersonerna, men de klarar sig hela tiden med hjälv av sina prestationsförmågor och sin snabbtänkthet. Fienderna är på sina håll rätt skrämmande, men jag kallar det ändå inte en skräckfilm.
Problemet med CoC och Chock är att de egentligen inte är särskilt bra skräckrollspel, utan de är egentligen snarare utformade för matinéäventyr med lite skräckinslag här och där. Som en lite mörkare version av "mumien", med andra ord.
I riktig skräck är man nästan alltid chanslös när olyckan väl slår till. Det är ju det som var "hajens" styrka, det spelar ingen roll hur bra du är på att simma, hajen vinner alltid. Hur klarar man sig undan Freddie Krueger? Genom att döda honom i slagsmål? Nej, men man kan försöka hålla sig vaken. Och vi vet ju alla att man förr eller senare somnar, eller hur?
---
Så, nu tar vi det från början:
Måste man ha monster som ser läskiga ut i skräckrollspel?
Nej, bara om spelledaren är en fullkomligt oduglig.
Måste man ha monster som är farliga och dödliga i skräckrollspel?
Nej, verkligen inte. Bara om spelledaren inte kan något om berättarteknik.
Måste rollpersonen sakna övermänskliga förmågor i skräckrollspel?
Absolut inte. Dessutom har både Chock, CoC, Kult och Little Fears möjligheter för rollpersonerna att utföra magi och andra övernaturligheter, så de är lika "dåliga" som Vampire i det avseendet.
---
Skräcken i vampire är väldigt klassisk: Isolation. Utanförskap. Mystik. Konspirationer. Inga konstigheter alltså, för de som faktiskt behärskar skräcktekniken och inte tror att skräcken sitter i skräcktabellerna. (Skräcktabeller och skräckslag har för övrigt inget med känslan "skräck" att göra, utan är en mekanism som har sin plats i strategiska spel (såsom warhammer) där man försöker emulera vilka fördelar en enhet kan ha av att vara skräckinjagande.)
Det som gör Vampire till ett bra skräckrollspel i mina ögon är dels omänskligheten och på vilka sätt det alienerar rollpersonerna från samhället (vilket är ett knep som även Kult bygger på, med sina Mörka Hemligheter), dels storytellertekniken (alltså när man lirar tärningslöst med enbart spelvärdena till hjälp) som på ett effektfullt sätt centrerar spelet till inlevelsefull dramatik och rena skräcksituationer. Dessutom gillar jag idén med alla intriger och allt rävspel. Varför? Jo, för om spelets utmaning handlar om att slåss mot svartalfer så är det enkelt att hela tiden värdera hur farlig situationen är. Man ser ju fienden öga mot öga och man vet att de är besegrade när de ligger döda. Men när utmaningen istället är intrigbaserad så kan man aldrig riktigt veta vem eller vilka som vill motarbeta en, vems intressen man handlar i eller hur bra man ligger till för stunden. Man kan ju bli förrådd och lurad på miljoner olika sätt när man tror att allt är lugnt, och detta gör att spelstämningen mycket lätt blir riktigt paranoid och orolig.
Dessutom är det svårt att veta när man gör bra ifrån sig. I ett matinéäventyr så vet man att man har gjort bra ifrån sig när man slagit ett lyckat tärningsslag, men i en intrig så kan ofta vad du säger vara viktigare än hur du säger det, och ett misslyckat agerande kan få dig att framstå som ofarlig, vilket i slutändan kan vara precis vad som räddar ditt liv. Det är verkligen inte konstigt att skräck i rollspel ofta handlar om att hitta på tärningslösa utmaningar.
Sedan finns det möjligheten att ställa rollpersonerna inför övermäktiga vampyrer, varulvsflockar, älvor, solljus och allt annat som kan ta kol på rollpersonerna oavsett hur bra värden de har, så även om du bara vill skrämma spelarna på det gamla trötta sättet, så går det bra.
(Men om man tar sin hobby på allvar så låter man förstås bli och använder riktig berättarteknik istället.)
I alla andra medier så är det berättartekniken som styr skräcken, så det känns absurdt att några har fått för sig att det skall vara monstrenas egenskapsvärden i förhållande till rollpersonernas som bestämmer huruvida ett rollspel får kalla sig "skräckrollspel" eller inte.
/Rising