Jag skulle inte kalla Mutant '89 (känns fel att kalla ett nästan 30 år gammalt spel för "Nya" Mutant) för en klassiker.
För det första var kvalitetskontrollen på det undermålig. Man hade t ex glömt att ha med de olika yrkenas startutrustning, vilket ledde till att man skulle försöka utrusta sin rollperson med endast de pengar som var tänkta som "spenderpengar", vilket ofta bara var ett par hundra krediter (eller vad nu valutan hette), när de flesta vapen kostar ett par tusen. Reglerna för att läka skada på robotar var näst intill obefintliga - de bestod bara av "slå för de här tre färdigheterna", men inget om hur mycket reservdelar kostar, hur lång tid det tar, o s v. Jag vill också minnas att det fanns rätt många andra buggar, som granater och automateld. En del av dessa fixades i såsböcker, men grundreglerna i sig var rätt kassa.
För det andra tog man kål på ett uppskattat* postapokalyps-spel för att endast sno namnet till ett spel som hade näst intill inget gemensamt med originalet. Det hade varit bättre att klippa av kopplingarna till det gamla helt (t ex mutanterna och psi-mutanterna, som alltid kändes lite malplacerade) och använda ett annat namn.
* Nu vet jag iofs inte hur väl Mutant och Mutant 2 sålde, men de var alltid välförsedda med material i Sinkadus så jag antar att de sålde hyggligt.