Purgatid
Warrior
Absolut, för karaktärsgenerering stämmer det säkert ypperligt. Man vad hindrar en rollperson, regeltekniskt eller praktiskt, från att utbilda andra i grundläggande magi? Regelmässigt hittar jag ingenting, och socialt och praktiskt är begränsningarna inte omöjliga att forcera, såvida inte spelledaren handgripligen forcerar dem med osannolika händelser och dylikt.krille said:5) Givet de här premisserna sätter vi helt enkelt in någon slags delvis underförstådd konvention att inte vem som helst kan bli magiker. Antingen måste man ha rätt sponsor, rätt föräldrar, rätt hemort, rätt kontakter etc, eller så måste man vara rollperson.
Visst, men hur förklarar du det för en spelare som spelar en Storman eller Frijarl i Asharien och som har lite magiteori i sin repertoar av färdigheter? "Nej, du får inte utbilda dina infanterister i grundläggande magi för det skulle göra det krångligt för kriminella." Det funkar liksom inte. Regelmodifikationer finns just för att det skall vara rättvist och finnas handgripliga orsakssammanhang till varför vissa saker inte går att göra. EON saknar de begränsningarna, och ett av den här trådens syften är att påvisa att det behövs en begränsande regel.illnon said:lär du massorna magi kommer dom som skyddar vakt behöva starkare magi för att undvika upplopp m.m. Och det kommer skapa driftningar i samhällsstrukturen dom får mer och bättre än oss varför??. Stadsvakter och liknade har redan en över tag dom behöver inte 2
Behöver? Nja. För att vara en kompetent yrkesmagiker möjligen, men inte för en grupp soldater. En soldat behöver bara tre veckors utbildning för att ha biotropi 5, besvärjelse 5 och effekten hela trauma. Läketakten hos en armé med grundläggande magiska kunskaper kommer minst dubblas, förmodligen tre eller fyrdubblas. Det gör enorm skillnad i krig, eller t.om i ett enda fältslag.Ymir said:Grejen är att för att vara en kompetent magiker behöver du träna upp ett rimligt värde i [insert examples]
Den tänkte jag inte ens på, den gör allting ännu värre. Plötsligt kommer alla de soldaterna som har 5 i alstra och besvärjelse kunna lägga en areaeffekt på sina spells. Bågskyttar som alla har geotropi 5, besvärjelse 5, skärpa och en areaeffekt bekostad av "sann magiker." Lär dina infaterister krossa så att de kan ha det på sköldarna så får vi se hur gärna motståndaren låser sin sköldmur med din.Ymir said:(Däremot fuckar Eon denna snygga dynamik lite genom den frivilliga regeln om den här arbiträra bonusen man får genom att bara kunna en enda aspekt; jag tror jag hatar den detaljen, då den helt enkelt gör magi för lätt att lära sig).
För en bio eller geotrop, vilken är risken med OB1T6? Med extrem otur kan man tala om en eller två poäng utmattning, och kanske, KANSKE, ett minuspoäng quadosh. Kanske. Om soldaten har extremt otur eller är allvarligt utvecklingsstörd. Annars är risken ingen alls. Och med tanke på att t.ex ryska armén accepterade förluster på 10% vid övningar med fallskärmshoppning är jag högst tveksam till att en härförare skulle hoppa över en sådan grundläggande magisk utbildning pga riskerna.Ymir said:Detta gör att magisk skolning är en rejäl investering som kräver pengar och ett relativt utvecklat samhälle, och lägg till detta de relativa riskerna med magi i Eon as written
Och vad är kostnaden för att anställa en magiker i 3 veckor egentligen? 300 silver? 3000 silver? 30000 silver? Han behöver bara utbilda de soldater som utbildar resten av soldaterna, så kan de själva utbilda resten av armén. Kostnaden blir då lägre än att förse soldaterna med varsitt bandage, om armén är på något tusental.
Varsitt bandage vs indefinitiv förmåga att hela? Jag tror jag vet vad jag skulle bekosta om jag var härförare. EONs system för att lära sig nya färdigheter medger inte några svårigheter för att åstadkomma den här utvecklingen.
Spelledaren måste i så fall gå in och handgripligen förbjuda det, eller påstå saker som att man måste ha magiteori också (föreslaget ovan), eller att magikerna av något okänt skäl är dels ovilliga att lära ut (alla magiker, överallt, oavsett betalning eller hot) eller att de inte går att tvinga (automatiskt lyckade slag mot heder, lojalitet och vilja vid hot eller tortyr). Det känns bedrövligt att behöva hänfalla till sådana metoder som spelledare för att få spelarna att acceptera att deras rollpersoner som vill utbilda sin armé i magi inte kan göra det.
Lite därför man inför regler, eller skapar nya tillägg och begränsningar, just för att de spelare man har och som man ändå har någon form av respekt för, inte får sina idéer nedskjutna eftersom deras idéer är gamebreaking.
Jag har två idéer om begränsningar, båda förklarade ovan. Jag är nyfiken på om det finns fler möjligheter.