Doomhamster;n76239 said:
"Det handlar om vad man själv och andra tycker att man förtjänar" = det är en socialt etablerad "rättighet". Jag erkänner att min första mening var vag: jag borde ha skrivit "privilegium handlar I DET HÄR SAMMANHANGET inte om något man har lagstadgad rätt till.
...försökte du verkligen just att likställa sakkunskap vs. brist på sådan med mobbning?
Anser du också att om fem personer som spelat samma rollspel mycket alla förklarar för en nybörjare att han använder en regel fel, så är det mobbning?
Ok. Privilegium betyder socialt eller lagstadgat befäst rättighet enligt de vanliga definitionerna av det. Att den fiktiva (i detta fallet fiktiv, det finns absolut sådana människor på riktigt) nörden tycker att han har rätt till något som samhället inte har givit honom rätt till och som han uppenbarligen aldrig förtjänat är kanske ett uttryck av en känsla av privilegium, men inte ett faktiskt privilegium i dess klassiska betydelse. Det är en vanföreställning och att andra nördar med samma vanföreställning håller med honom ändrar inte på den vanliga definitionen av ordet privilegium. Det är möjligt att man i vissa feministiska kretsar (inte de jag tillhör mig veterligen) har börjat förändra uttrycket till att inkludera sådana vanföreställningar i begreppet privilegium, men det gör inte att en person som använder ordet i sin klassiska benämning (DVS som en faktisk rättighet av social eller lagstadgad natur) som du själv uttrycker det "har fel".
Privilegiumet som nördkillen har är att han får ha sin vanföreställning i fred bland andra nördkillar med samma åsikt, inte att han faktiskt får ligga för att han "är snäll".
Att du sedan refererar till att flera personer i tråden argumenterar emot honom är inte ett faktiskt argument mot hans argument utan en påminnelse om att han är i underläge som i sammanhanget tjänar till att öka känslan av att utsatthet för att han argumenterar mot flera på en gång. Det är inte att likställa med mobbing men det är inte heller ett sakargument utan en skrämseltaktik.
P.S.: Anta helst inte att jag inte håller med dig om att det är helt avskyvärt att det finns snubbar som tycker att de är "snälla" för att de inte slåss, trycker ner eller förnedrar tjejer. Det gör jag. Jag tycker också att när dessa killar klagar på "the friend zone" så är de riktigt vidriga eftersom de har någon slags "prestationer mot sex"-mentalitet som är helt förkastlig. Det är alltså bara definitionen att nördkillar med den här åsikten faktiskt skulle vara privilegierade med ordets klassiska betydelse som jag ställer mig emot. Jag är dessutom öppen för att det kan finnas alternativa tolkningar av ordet som jag ännu har missat.
Dessutom är det bara i detta specifika fallet jag ställer mig emot det. Jag försöker inte på något sätt hävda att de inte åtnjuter alla de andra privilegier som ingår i att vara en cisman i dagens samhälle, som att få tala till punkt, ha automatisk auktoritet i offentliga sammanhang, bättre betalt och en bunt andra saker.