Ram;n76673 said:
Så hur förväntas CIS-personen agera när det "helt enkelt de andras tur"?
(Inte nödvändigtvis i första hand ett svar riktat rakt till dig...)
I vanliga fall tar cismän mer plats än andra grupper, men vi har fått för oss att det är "neutralt" på samma sätt som vi fått för oss att det är lika många män som kvinnor i en folkmassa när det i själva verket är ca 17% kvinnor i folkmassan.
En rimlig grej, kan man ju tycka då, är att cismän helt enkelt väljer att kanske gå ner i procent. Kanske inte ta de där 83 procenten av utrymmet eller vad det nu kan röra sig om. Kanske kan cismännen stå ut med att bara ha 50% Eller rentav, i vissa situationer när man diskuterar situationer de själva saknar erfarenhet av och kunskap om, mindre än så? Är det rimligt att män tar mer än 50% av utrymmet om diskussionen gäller mens, till exempel? Eller barnafödande?
Så svaret är att jag tänker att vi cismän kan bli mycket, mycket bättre på att inse hur mycket plats vi tar jämfört med personer som inte är cismän, ta ett steg tillbaks och faktiskt inte behöva uttala sig precis hela tiden.
Cismän har naturligtvis lika stora "rättigheter" att uttrycka sig som alla andra. Det betyder inte att de har rättigheter att uttrycka sig oemotsagt. Det är, för att uttrycka det milt, en smula larvigt att försöka få det här till att handla om censur (som sagt, det här är inte ett svar i första hand riktat till Ram; jag bara tar avstamp i hens fråga) eller om rättigheter. Det är inte det det handlar om. Det finns massvis med saker folk har rätt till men som jag tycker att det är en bra idé om de låter bli, och som jag gärna kritiserar dem för om de gör. Det här handlar inte om yttrandefrihet, liksom.