Magnamund
Warrior
Ifrågasätter du när du möter nördar som uttrycker ilska mot kvinnor för att de är "misslyckade män" som tvingas leva ensamma därför att kvinnorna väljer andra män? Jag gör det med varierat resultat. En del säger "men du har fallit i den feministiska fällan. Du tror att du ska få ligga om du håller med feministerna", "du bara White knightar" och dylikt trams. Som nörd och man med tämligen dåliga erfarenheter inom de flesta områden (alltifrån en uppväxt med en mamma som misshandlade och förnedrade mig till mobbning i alla andra sammanhang) inser jag att jag inte är högvilt bland kvinnor och jag är helt fine med det. Jag känner inget hat mot kvinnor, ingen ilska för att en del av dem föredrar svin framför snälla, omtänksamma män som inte vill något ont och som inte uttrycker sig nedvärderande om kvinnor generellt.Doomhamster;n76182 said:Det stämmer att många manliga nördar inte KÄNNER sig privilegierade - se t ex Ymirs inlägg som jag tyckte förklarade detta bra. Lik förbannat är det på vissa sätt så. Ta den attityd som en hel del manliga nördar har mot kvinnor. Det handlar inte bara om att de är ledsna för att de känner sig ensamma och oattraktiva; många av dem är ARGA, på kvinnorna som anses inte ha nån smak och på andra män som anses oförtjänt kapa åt sig en oförtjänt stor del av kakan.
En del nördiga män låter helt klart frustrationen resultera i illa dold ilska gentemot de som de känner sig svikna av - kvinnorna men jag tror inte det hör till normen att manliga nördar är några slags kvinnohatare. Jag reserverar mig för att ha helt fel i frågan.
Angående män kontra kvinnors privilegier och ställning i samhället skulle jag vilja rekommendera den fruktansvärda dokumentären som visades i Svt i söndags - Indiens dotter där indiska män (civilpersoner, advokater, poliser mm) utan minsta skam i kroppen berättade hur kvinnor ska bete sig och vad som förväntas av dem, att det är mannens värld, allt sker på mannens villkor och att kvinnor bara ska finna sig i det. Vissa uttryckte i princip att kvinnor inte är människor. Mycket är fel i västvärlden men lite längre än så har vi allt nått tycker jag.
Hoppas jag inte förstör tråden med nåt OT, isåfall ber jag om ursäkt.