Alltså, jag tänker inte börja med vad jag tycker behövs i ett superhjälterollspel, för vad jag vill se och gillar är såklart annorlunda för vad "majoriteten" gillar. Och frågan här gällde varför superhjälterollspel inte är mer poppis än vad de är.
Såhär: Rollspelsvärlden, framför allt tradd, verkar som jag se det bestå av den stora klumpen FANTASY och sen har vi (allt annat) som typ en liten parentes. Som jag ser det är skillnaden i popularitet mellan allt det som ryms i (allt annat) i princip ett avrundningsfel. Möjligen är väl "skräck" (Vampire, CoC) undantaget.
Varför är fantasy så vanligt? För att D&D var först, störst och etablerade fantasyn som rollspelens default, skulle jag gissa. För att fantasyrollspelen erbjudit så enkla ramverk att skapa berättelser i.
Det har funnits ett gäng superhjälterollspel, och en del av dem har väl nått en hel del framgång – Champions, Aberrant etc. verkar ju periodvis ha sålt ganska bra. Hur de förhållit sig till scifi-spel till exempel vågar jag inte gissa riktigt.
Om jag ska gå in på vad jag själv tycker om superhjälterollspel, så är det väl såhär: De som bygger på existerande universa är för fokuserade på att återskapa dem, så man måste antingen spela nån existerande hjälte eller finna sig i att allt coolt redan gjorts av nån annan. Ingetdera lockar mig.
De som skapar egna universa lider delvis av samma problem; de etablerar en existerande patheon, som dessutom inte vuxit fram som Marvels under decennier utan skapats på kort tid. Ofta känns de rätt fantasi- och historielösa. Jag har sett ganska få superhjälterollspel som lämnar det åt rollpersonerna att faktiskt få vara de coola, som ger verktygen för att skapa en egen pantheon med rollpersonerna som självklara delar. Som vanligt saknar jag med andra ord vettiga kampanjbyggar- och äventyrskonstruktionsverktyg.
Mutant City Blues tycker jag är skitbra på det viset. Tydligt, inte en massa viktiga positioner tagna av andra, lätt att snabbt bygga "fall" till.
Systemmässigt vill jag som vanligt ha något superenkelt och hyfsat balanserat. Jag är rätt ointresserad av "förbättring"; hjältar förbättras när plotten gör något med dem, inte för att de samlat på sig erfarenhetspoäng.
EDIT: Man behöver inte kunna skapa alla tänkbara superhjältar eller välja alla krafter nån nånsin haft. Man måste inte kunna spela på alla kraftnivåer. Det är helt OK om spelet håller sig till en viss nivå och en viss kategori av krafter.
Jag har spelat mitt eget More than Human och Masks. Jag har läst Aberrant, Trinity, Adventure! (om det räknas), Supergänget och Gestalt.