Varför är korrektur så svårt?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Jag har läser en hel del grejer från svenska rollspelsförlag och kan sorgligt nog konstatera att korrekturen i många fall är bristfällig. Meningsbyggnad är fel, hänvisningar sker till fel sidor, stycken upprepas på flera ställen osv. Jag kan inte påminna mig att det var i närheten så mycket korrekturmissar i gammalt 80-talsmaterial t.ex. från Äventyrsspel och Lancelot Games, och på den tiden fanns det inga ordbehandlare som kände av och påpekade fel (iaf på meningsbyggnad och stavfel) på det sätt som dagens ordbehandlare är ganska bra på.

Varför är det så mycket korrekturfel idag? Var det verkligen bättre förr? Struntar man t.ex. i att ordbehandlingsprogrammet larmar om fel? Är det för dyrt med korrekturläsare? Är det tidspressen till sin slot hos tryckeriet som gör att det blir fort och fel? Det känns oavsett inte som att det är pressen från låt säga backers på en Kickstarter för där är jag ganska övertygad om att de flesta väljer att vänta på en bok där de slipper alla korrekturmissar.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
För att det är oerhört mycket mer tidskrävande än vad som är rimligt att förvänta sig. Äspel hade en heltidsanställd redaktion. Idag är alla glada amatörer.
Därtill var väl Äventyrsspels produkter ofta mindre än vad som är normen idag? Färre personer som under mindre professionella omständigheter ska läsa igenom mer text leder nog oundvikligen till ett fall i kvalitet. Och om man ska vara krass så misstänker jag också att bristande korrektur nästan aldrig leder till ett sådant tapp i försäljning att det är värt att avlöna någon, såtillvida att den inte upprepade gånger varit så pass katastrofal att företaget fått dåligt rykte.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har läser en hel del grejer från svenska rollspelsförlag och kan sorgligt nog konstatera att korrekturen i många fall är bristfällig. Meningsbyggnad är fel, hänvisningar sker till fel sidor, stycken upprepas på flera ställen osv. Jag kan inte påminna mig att det var i närheten så mycket korrekturmissar i gammalt 80-talsmaterial t.ex. från Äventyrsspel och Lancelot Games, och på den tiden fanns det inga ordbehandlare som kände av och påpekade fel (iaf på meningsbyggnad och stavfel) på det sätt som dagens ordbehandlare är ganska bra på.

Varför är det så mycket korrekturfel idag? Var det verkligen bättre förr? Struntar man t.ex. i att ordbehandlingsprogrammet larmar om fel? Är det för dyrt med korrekturläsare? Är det tidspressen till sin slot hos tryckeriet som gör att det blir fort och fel? Det känns oavsett inte som att det är pressen från låt säga backers på en Kickstarter för där är jag ganska övertygad om att de flesta väljer att vänta på en bok där de slipper alla korrekturmissar.
Jag har ingen aning, faktiskt. Jag har i och för sig inte stött på några produkter där jag direkt reagerat på det, men å andra sidan läser jag mindre rollspel än jag köper vilket antagligen betyder att jag är en del av problemet.

Men för egen del kan jag väl säga att jag brukar försöka få så många ögon på min text som möjligt. Det blir bara amatörer, och ett och annat proffs som generöst delar med sig av sin tid – för det finns sällan några pengar till korr.

En del kickstarters jag varit med på har försökt förmå backers att korra. Det tycker jag verkar sympatiskt, men de verkar sällan ha något särskilt enkelt eller systematiskt sätt att ta in korren. Jag brukar ju helt enkelt dela med mig av google-dokument som korrarna får skriva kommentarer i – det sänker tröskeln, upplever jag, jämfört med att behöva sitta och manuellt skriva ner fel man ser i ett separat dokument eller så.


Det här med felaktiga sidhänvisningar har jag dock väldigt låg förståelse för. I InDesign kan man ju skapa dynamiska sidhänvisningar, dvs sådana som hänvisar till ett visst stycke eller rubrik, och som automagiskt uppdateras ifall målet flyttas till ny sida. Att hålla reda på sidhänvisningar tänker jag definitivt känns som robotgöra.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
164
Därtill var väl Äventyrsspels produkter ofta mindre än vad som är normen idag? Färre personer som under mindre professionella omständigheter ska läsa igenom mer text leder nog oundvikligen till ett fall i kvalitet. Och om man ska vara krass så misstänker jag också att bristande korrektur nästan aldrig leder till ett sådant tapp i försäljning att det är värt att avlöna någon, såtillvida att den inte upprepade gånger varit så pass katastrofal att företaget fått dåligt rykte.

Kan någon komma på något företag vars rykte förstörts på grund av usel korrekturläsning? Det enda jag känner till är Catalyst Game Labs vars senaste Shadowrun utgåva visst var en katastrof då de missade att förklara några av spelets med grundläggande saker, så som hur mycket "essence" man startar med (din magiförmåga kappas av essence och cybernetik drar ifrån essence).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Vad jag vet är det sällan korrekturläsare får betalt, utan vi är oftast glada amatörer. ;)
Fast oavsett det så är det ibland så tydliga missar att nästan skribenten själv borde reagerat. Läser man förresten inte igenom sitt material som skribent? Själv brukar jag till och med läsa igenom mina mail innan jag skickar iväg dem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Men för egen del kan jag väl säga att jag brukar försöka få så många ögon på min text som möjligt. Det blir bara amatörer, och ett och annat proffs som generöst delar med sig av sin tid – för det finns sällan några pengar till korr.
Det som är intressant här är att jag korrläste Ödesväktarna åt dig i slutfasen och hittade mer eller mindre inte ett enda fel jämfört med andra produkter jag köper där jag hittar tröttsamt mycket fel.

Nu vill jag inte peka ut någon speciell produkt eller förlag för korrektur är ett i-landsbekymmer jämfört med alla roliga rollspelsprodukter som släpps, men senast härom veckan läste jag en rollspelsbok där det hänvisades till ett tidigare stycke men som inte stämde med sidnumreringen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Kan någon komma på något företag vars rykte förstörts på grund av usel korrekturläsning? Det enda jag känner till är Catalyst Game Labs vars senaste Shadowrun utgåva visst var en katastrof då de missade att förklara några av spelets med grundläggande saker, så som hur mycket "essence" man startar med (din magiförmåga kappas av essence och cybernetik drar ifrån essence).
Om jag inte minns helt fel så tror jag Riotminds fick sämre rykte efter DoD2016 som jag har hört innehöll mycket fel, men jag äger inte produkten själv så jag kan inte styrka det påståendet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Läser man förresten inte igenom sitt material som skribent?
Jodå, men när det gäller texter på 200+ sidor blir man lätt hemmablind – hjärnan sorterar bort grejer för "där vet man ju redan vad som står".

Jag brukar hitta en hel del fel när jag sitter och häller in texten i layoutprogrammet. Då måste jag nämligen läsa på ett "nytt sätt" när jag letar ensamradingar och konstiga avstavningar, och det gör att hjärnan blir mer alert.

En sak jag kan rekommendera är också att läsa texten högt. Jag och mina två medskapare satt typ ett par dagar och läste Ödesväktarna högt för varandra; vi turades om med några stycken var. Det var extremt bra, för det lät oss också se och höra fel i texten vi inte tänkt på tidigare. Så om man kan hitta någon partner att läsa spelet med så kan det vara värt mycket.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
En annan sak jag tänker är att människor är olika bra på att se fel i text. Att man är förmögen att ro en rollspelstext i land betyder inte nödvändigtvis att man är bekväm med text, gillar text, har god språklig intuition när det gäller text… Så att "läsa sin egen text" hjälper inte alla gånger.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Jodå, men när det gäller texter på 200+ sidor blir man lätt hemmablind – hjärnan sorterar bort grejer för "där vet man ju redan vad som står".

Jag brukar hitta en hel del fel när jag sitter och häller in texten i layoutprogrammet. Då måste jag nämligen läsa på ett "nytt sätt" när jag letar ensamradingar och konstiga avstavningar, och det gör att hjärnan blir mer alert.

En sak jag kan rekommendera är också att läsa texten högt. Jag och mina två medskapare satt typ ett par dagar och läste Ödesväktarna högt för varandra; vi turades om med några stycken var. Det var extremt bra, för det lät oss också se och höra fel i texten vi inte tänkt på tidigare. Så om man kan hitta någon partner att läsa spelet med så kan det vara värt mycket.
Märkliga avstavningar är också något jag stött på väldigt många gånger vilket känns så störigt och onödigt.

Förövrigt riktigt bra tips med att högläsa. Fler borde ta efter det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Förutom det som redan sagts...

Jag misstänker att de flesta korrar på skärm numera. Jag gör det ofta själv eftersom inget annat alternativ erbjuds. Men det är mycket sämre än att göra det på papper.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Vet inte alls vad det beror på, men har iakttagit exakt samma sak. Inte bara från svenska tillverkare heller, utan även internationella. Till viss del tror jag faktiskt det handlar om slarv och korta deadlines. Vissa bolag har flera saker på gång via Kickstarter eller liknande samtidigt. Att saker då blir lidande är inte särskilt märkligt.

Tror det jag reagerade mest på var Dishonored-rollspelet, där typ inte en enda sidreferens faktiskt stämde utan hela tiden pekade några sidor fel. Känns för mig bara som slarv ärligt talat.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Jag har läser en hel del grejer från svenska rollspelsförlag och kan sorgligt nog konstatera att korrekturen i många fall är bristfällig. Meningsbyggnad är fel, hänvisningar sker till fel sidor, stycken upprepas på flera ställen osv. Jag kan inte påminna mig att det var i närheten så mycket korrekturmissar i gammalt 80-talsmaterial t.ex. från Äventyrsspel och Lancelot Games, och på den tiden fanns det inga ordbehandlare som kände av och påpekade fel (iaf på meningsbyggnad och stavfel) på det sätt som dagens ordbehandlare är ganska bra på.

Varför är det så mycket korrekturfel idag? Var det verkligen bättre förr? Struntar man t.ex. i att ordbehandlingsprogrammet larmar om fel? Är det för dyrt med korrekturläsare? Är det tidspressen till sin slot hos tryckeriet som gör att det blir fort och fel? Det känns oavsett inte som att det är pressen från låt säga backers på en Kickstarter för där är jag ganska övertygad om att de flesta väljer att vänta på en bok där de slipper alla korrekturmissar.
Är det några specifika nutida rollspelsprodukter som har många fel?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Sen tror jag en sak som lätt glöms är att faktiskt fokusera korrekturen på de produkter spelare interagerar med mest. En prop eller liknande, som kommer ligga framför spelarna under spel, eller ännu mer ett rollformulär, borde få några extra vändor korrektur. Putsa servisen är viktigare än att ta bort tuggummi under bordsskivan.

En av kartorna i Neotech:s i övrigt ypperliga kartpaket saknade exempelvis en dörr in till ett av husen. Det snappade ju spelarna upp direkt. Och även om det i det fallet mest blev ett gott skratt så kändes det lite slarvigt. :)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Sen tror jag en sak som lätt glöms är att faktiskt fokusera korrekturen på de produkter spelare interagerar med mest. En prop eller liknande, som kommer ligga framför spelarna under spel, eller ännu mer ett rollformulär, borde få några extra vändor korrektur. Putsa servisen är viktigare än att ta bort tuggummi under bordsskivan.

En av kartorna i Neotech:s i övrigt ypperliga kartpaket saknade exempelvis en dörr in till ett av husen. Det snappade ju spelarna upp direkt. Och även om det i det fallet mest blev ett gott skratt så kändes det lite slarvigt. :)
Dörr, så jävla 2020-tal.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Är det några specifika nutida rollspelsprodukter som har många fel?
CoC Sverige fick ju lite kritik för det. DDR fick mycket kritik för det.

I övrigt känner jag själv inte igen mig riktigt, men jag läser inte så många spel längre.
 
Top