WhiteWolf said:
Vad är det ni gillar med D&D som ni inte får ifrån spel som t.ex. Eon?
Din frågeställning visar att du missat en viktig sak: DnD är bredare än du tror.
DnD gavs ut första gången 1974 och senaste versionen kommer att släppas senare i år. DnD finns i minst 7 olika regelversioner (exakta antalet kan diskuteras)
- Original DnD, Supplements
- Basic DnD, Holmes, B/X, BECMI, RC
- Advanced DnD
- ADnD2, optional rules
- DnD3, DnD3.5, Pathfinder
- DnD4, Essensials
- DnD:Next
Samtliga av dessa versioner spelas fortfarande.
Och skillnaden mellan vissa av DnD-versionerna är minst lika stora som mellan DnD och EON.
Jag är OSR-spelare, d.v.s. jag spelar kloner av ODD, BDnD och ADnD - och kommer att jämföra dessa med EON.
Och den enda EON-bok jag har, heter EON Grand Luxe och är på 500 sidor. Nu kanske någon säger att EON inte alls är så tjock, men det skiter jag i. Grundfrågan gällde EON vs. DnD, utan att varken specificera DnD-version eller EON-version. Och jag väljer att jämföra min 500-sidors EON mot... hm... OSR-klonen Swords & Wizardry Complete som är på 140 sidor (vilket regelmässigt och sidmässigt motsvarar ungefär ODD74 + Supplement I-IV).
Dessutom måste jag tillägga att S&W är ett komplett spel, med bl.a. 150 monster. Nu kanske jag har fel, för jag ha knappt öppnat min 500-sidors EON-bok, men jag tror inte den innehåller ett enda monster.
Och nu ska jag svara på din fråga
- Jag gillar rules light och tunna regelböcker. Ge mig en EON-version på under 100 sidor (inklusive monster) så kanske jag orkar öppna boken.
- Jag gillar snabb framslagning av rollpersoner. Visa mig hur man skapar en spelfärdig rollperson i EON på under 15 minuter så kanske jag blir intresserad.
- Jag gillar enkla skills/färdigheter. Visa mig en EON-version där ALLA färdigtheter får plats OCH beskrivs på 1 A4.
- Jag gillar snabba strider. När du hunnit med en stridsrunda i EON, har jag spelat färdigt hela striden i DnD och hunnit gå och ta en fika.
- Jag gillar enkla monster-stats. Nu vet jag ju inte hur monsterstats ser ut i EON för jag har inte hittat ett enda monster i min 500-sidors EON-bok, men de flesta DnD-monster får plats på en textrad.
- Oh, jag höll på att glömma det viktigaste!
Milt uttryck kan vi säga att jag inte gillar tärningspölar eller exploderande tärningar, som Ob5T6.
Enligt mig finns det bara ett tillfälle då tärningspölar är acceptabelt, det är när man slår fram skada för fireball och jag tycker att det är kul när man slår om en naturlig 20 på en 20-sidig tärning för att se om det blir en crit - men där går gränsen.
Sammanfattningsvis: gör en lightversion av EON och gör sen en lightversion av lightversionen så kanske jag blir intresserad.