Jag tolkar frågan som D&D vs. EON (eller andra tradiga, komplexa 90-talsspel), inte som enkla spel vs. komplexa spel. Jag har spelat både OD&D (äldre enkla, generiska regler), 4th edition (brädspeliga, halvkomplexa regler) men mest erfarenhet har jag av 3rd edition och Pathfinder, som jag upplever som väldigt komplexa och omfattande regler, i likhet med EON.
Jag vill fokusera på en attraktionskraft som D&D i alla sina former haft för mig, och det är nog att det har en grundstruktur som faktiskt är ganska enkel och spelig, men framför allt att det är så jävla amerikanskt. Det är äldst, störst, mest och flest av alla nu levande rollspelsvarianter och också jävligt romantiserat (tänk Ed Greenwood eller Gary Gygax som sitter med sina tjocka, skäggiga kompisar i en källare i Wisconsin och gör rollspelshistoria). Det finns en miljard noveller om diverse kampanjvärldar, det finns filmer och dataspel. Det är svulstigt och beefat på ett sätt som EON inte är, helt enkelt. EON upplever jag som väldigt daterat medan D&D är dynamiskt och blir på många sätt ett nytt spel en gång per decennium, på gott och ont.