Jag tycker nog knappt att det ens går att tala om detta utan att blanda in regelsystem. Grottkräl i sig innebär bara för mig färgen runt om, vad vi gör, vi är i en grotta, utforskar i lugn och ro eller i fullständig panik eller något där emellan. Men om det sker i BW med ett par tre tester för att avgöra vad som händer (likt någon episod i kampanjen
Karameikos Brinner) eller om det sker likt Torchbearer med stenhård resurshantering, ständig press neråt i skiten, eller om det skulle ske i B/X med slumpvis befolkad grotta utifrån en geomorph, eller B/X med en redan förberedd grotta med en väl utvecklad backstory och antingen tydlig riktning/räls eller mer öppet... osv osv.
Men färgmässigt lockar det mig kanske pga utforskningen och det lite mystiska med något gammalt uråldrigt, eller att vara instängd i någon annans hem. Påminner mig om när en som barn bröt sig in källare i ödehus eller korta scener från Indiana Jones eller Döskallegänget osv. Men som sagt, hur detta sen yttrar sig blir ju enormt olika baserat på vilket regelsystem som nyttjas. Men rent krasst, är det så stor skillnad på att knäcka is och navigera i ett främmande datanätverk i Cyberpunk som att bryta ner en dörr i en grotta och utforska dess gångar, i bägge fallen med hopp om att inget upptäcker en själv samt att man kommer därifrån med något av värde? Såklart det är skillnad i hur saker beskrivs osv, men funktionsmässigt för spelet är bägge mest begränsade system som styr och fokuserar vad vi kan säga att karaktärer gör och hur omgivningen agerar/svarar på karaktärernas rörelser.