Mmm, men jag tror inte det är en slump. Vi är ett land där det dramatiska har marginaliserats. Dramatik och litteratur ska gärna få Madame Bovary att framstå som Stephen King. Höjden av retorik är inte "Four score and seven years ago..." utan en regeringsförklaring som läsas innantill på ett som helst ska låta som högläsning ur telefonkatalogen. Ingen professionell skådespelare kan fälla en replik som låter naturlig, annat än av misstag, eftersom alla ska låta som Anders De Wahl.Krille said:Problemet är inte så mycket miljön, som utförandet i den.
Jag vill verkligen köra äventyr i Sverige. Allt från beredskapstidsdrama till polisaction till övernaturlig mystik till konspirationer (diskbänksrealism är jag inte så förtjust i dock - jag lever i en, och det får räcka). Men det blir bara pilsnerfilm av det.
Så problemet är inte så mycket inspirationen eller uppslagen. Problemet är de där "oseriösa" sidorna som ofelbart väver sig in i de fantastiska uppslagen och gör det hela till Åsa-Nisse och Kling&Klang.
Jag minns från 80-talet när armén lade miljoner på att ta fram "utbildningsfilmer". Så länge ingen pratade (speaker eller repliker) kunde de gå hem. Så fort någon öppnade munnen, sprack illusionen av att man faktiskt sysslade med en seriös, militär verksamhet.
(Värst var nog filmen om Robot70-systemets spaning och eldledning. Mitt i utbrister kompanichefen i stridsledningshytten där strömmen just försvunnit "Vad ända in i glödheta... Johansson, ut och dra igång elverket.")