Nekromanti Varför inte kombinationen Lawful Chaotic?

CEMaul

Veteran
Hej hej!

Jag har alltid undrat varför avsaknaden av kombinationen Lawful Chaotic? Några säger att det inte går men jag är det!? (med en klick evil). Var goda att diskutera möjligheterna med mig. //CEMaul

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Motsatser

Med tanke på att Lawful är Chaotics motsats så tar de ju ut varandra om man ställer dem mot varandra. GoodEvil går ju heller inte, lixom.

Själv har jag aldrig ens tänkt på det, men om du kan beskriva en figur som är LawfulChaotic, så kanske jag kan ändra mig.

M.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du kan inte vara både fågel och fisk ...

Eftersom lawful och chaotic står i ett motsatsförhållande blir ju resulta
t av att vara både och att du blir neutral (på lawful-chaotic-axeln).

Att vara neutral kan ju innebära att du antingen strävar ef
r att upprätthålla en balans mellan ordning och kaos, eller att du helt enkelt in
bryr dig.

<font size="1">Ursäkta tekopparna, jag kunde bara inte låta bli.</font size>

Troberg

Sinister eater
Re: Motsatser

Själv har jag aldrig ens tänkt på det, men om du kan beskriva en figur som är LawfulChaotic, så kanske jag kan ändra mig.
Twoface? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Pingviner och flygfiskar då? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Troberg

Sinister eater
Re: Han är Chaotic. Kanske CN (NT)

Jag skulle nog säga att han är störd så till den grad att klassificeringssystemet inte längre är applicerbart på honom. Om inte annat så gör han ju inga moraliska ställningstaganden (det sköter ju pengen) och har därför ingen alignment. Pengen däremot är antagligen CN.

CEMaul

Veteran
Re: Du kan inte vara både fågel och fisk ...

Sant, mycket sant. Har du kanske hört utrycket genom kaos föds lag...

CEMaul

Veteran
Re: Motsatser

En barbarian som följer naturen och sina egna instinkter (Chaotic) men samarbetar med vilken som helst för sin egen fortlevnad och överlevnad (en form av Lawful). Ja cirka så ungefär.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är en CN barbarian

Du beskriver en Chaotic Neutral barbar. Just det där med att samarbeta med den som för tillfället passar är kännetecknande för Neutral alignment.

M.

CEMaul

Veteran
Re: Det är en CN barbarian

Det är klart men om samarbetet strider mot lagar som finns innötta i kulturen och levnadsättet, som orc och alv. (möjligen ett dåligt exempel men kommer inte på något annat just nu)

CEMaul

Veteran
Re: Han är Chaotic. Kanske CN (NT)

Ut från ämnet men varför tenderar alla onda typer ha en förtryckt godhet. Och den kommer bara fram när hjälten vägrar spöa skiten ur honom eller nått i den stilen. Onda ska vara onda annar kan de åka hem!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Av dramaturgiska skäl

Det är helt enkelt inte lika kul att se skurkar som inte har fler sidor än bara ondska. Det blir helt ointressant i det långa loppet. Oftast i alla fall, undantag finns ju, som kejsaren i Star Wars-serien, eller hon häxan i Willow, eller Judge Death, eller ondskan i Mutant Chronicles... så jag ändrar mig, det är OFTAST inte lika kul att det finns total ondska, och inte så trovärdigt heller.

Men just den där grejen med att de blir omvända är en dramaturgisk grej, det måste finnas en möjlighet för personen att utvecklas, annars blir den ointressant.

M.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nja ...

Jag skulle säga att stackars Harvey är helt och hållet true neutral (dvs. neutral neutral) så till den milda grad att han inte bryr sig om hur han agerar. Han följer blint myntets utslag.

Härav följer att även Luke Rhinehart skulle vara TN om han vore en rollperson i D&D.

Vindhand

Myrmidon
Re: Stormbringer... (ot)

Vi hade f.ö. en sådan karaktär i senaste kampanjen. Efter ett tag hade hon höga värden både i lag och kaos. Det passade henne bra (naturligtvis, eftersom alignment ändrar sig efter ens beteende) då hon hade en hederskodex och känsla för rättvisa som kämpade mot hennes maktlystnad och opportunism.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hon var alltså Neutral?

Svängde åt både Chaos och Law samtidigt? Det kallas Neutral i D&D. :gremgrin:

M.