Jag tycker inte att du tjafsar. Jag förstår absolut tjusningen med att ha ett enda system för alla varelser, vilken roll de än har i spelet. Jag tycker bara att fördelarna med att inte ha det så överväger.
Skulle också säga att det beror på vad man är ute efter - Mooks i
Feng Shui är bara uppenbar genreemulering, och det är helt ointressant att betrakta dem som annat än måttligt motstånd för hjälten att nedgöra på vägen till det viktiga. Men det gör också att de
bara är detta, och ointressanta för annat. De har inget inre liv, och det är nog inte ens värt att försöka prata med dem - vad kan de ha att säga, egentligen?
Det märkliga med D&D är att det det emulerar bara är D&D.
Det finns knappast någon heroisk fiktion som fungerar på det vis D&D gör - det har
skapat sig en egen genre som det sedan förväntas emulera (det helt dominerande designmålet med 5E var mycket riktigt också att det skulle "kännas som D&D", något 4E onekligen inte gjorde eftersom det renodlat saker i designen och inte hade kvar de klumpigheter som många verkar tycka krävas för att det ska "kännas som D&D").
Edit: Det här var något jag inte riktigt gillade i hur de gjorde i den litet D&D-ifierade nya DoD heller - ett avsteg från Det Rena BRPs Väg.