JohanL
Champion
Det här gällde ju inte specifikt Dunder & Drakar, men jag måste bara undra hur du har kommit fram till detta. Att 4E inte hade mycket annat än strider är ju bara objektivt fel. Om du inte pratar om någon viss kampanj som du deltog i, men spelet i sig har en massa annat än strider.
Jag har spellett och spelat mycket 4E med publicerade äventyr. Annat än litet spridda Skill Challenges här och där är det strid-strid-strid, och den tar lätt upp 90% av tiden. Och det är så linjärt att det inte är sällsynt med Dungeons som inte har några förgreningar alls. Man behöver också aktivt se till att ta alla strider som bjuds, för annars kan man missa XP och magiska föremål som man förväntas få. Det här behöver inte vara dåligt spel så länge man ser det som en sekvens taktiska utmaningar, men som rollspel lämnar det en del övrigt att önska.
Bara om spelledaren har bestämt sig för att det skall vara så. Reglerna ger handfasta tips om vad som är en balanserad strid (och de funkar), men det finns absolut inget krav på att alla strider är balanserade.
Återigen, i princip allt som är publicerat (som jag har sett, i alla fall) ser ut så här, och spelet är designat på det viset till den grad att om man introducerar något alldeles för farligt måste man flagga det supernoga, för annars kommer spelarna - med rätta - anta att det är level-appropriate i vanlig ordning. När vi började spela RuneQuest i stället inskärpte jag noga att det inte fanns någon balans eller level-appropriateness längre.