I Mad Max: Fury Road råder en extrem form av könsförtryck. Kvinnor är resurser som utifrån patriarkatets nycker kan placeras i harem - eller varför inte gödas och pumpas på bröstmjölk istället? Filmen sympatiserar med kvinnornas exploatering, och berättelsen om deras kamp för frigörelse är filmens centrala tema.
I Mass Effect 3 har arten "krogan" blivit offer för ett väldigt övergrepp i form av ett gen-förändrande virus som gör deras kvinnor nära nog infertila. Arten är på tillbakagång, och dess kvinnor behandlas med nära nog dyrkan, men även som försöksobjekt. I ett försök att vinna krogans stöd i kriget mot ett galaktiskt hot, Reapers, behöver spelseriens protagonist, Shepard, skydda krogans drottning, Eve. I uppdraget presenteras Eve som en ovärderlig resurs, som krogans patriark, Wrex, vill skydda till varje pris för sina egna syften. Hon transporteras länge runt på "banan" i en kapsel, och är då nära nog identisk med en skattkista - men hon stannar inte i kapseln för evigt, och när uppdraget fortskrider förstår du som protagonist att Eve har en egen agenda som hon ämnar genomföra med största beslutsamhet. Hon tänker vara mycket mer än en resurs.
Jag ser det här som två bra exempel på berättelser som berör extremt könsförtryck men fortfarande bevarar respekt för objektet. Hur dessa skiljer sig från M:Å0-exemplet kan ni själva klura ut.
Jag tänkte gå emot trådstartaren och säga att det är klart att ni kan bygga scenarion kring idén om kvinnor som resurs, men berör ni dessa frågor utan en kärna av människovärde - okritiskt och slentrian - så kommer ni hamna i att spela på gamla sunkiga kvinnoföraktande troper.
Till det kan jag tillägga att jag visst kan tänka mig ett scenario såsom Harry S. beskrivit det: kvinnor är och förblir resurser, status quo rubbas inte, eftersom det implicit säger att spelarna, om de nu inte fullständigt saknar agens, valt att upprätthålla den. Det ger goda möjligheter för mig som spelledare att visa valets konsekvenser, genom att ändå lyfta människovärdet och få spelarna att känna vilka följder valet kommer innebära och deras egen roll i det (för egentligen är det ju svinbra stoff för både bleed och drama). Frigörelse och emancipation är alltså inget måste, men grundläggande empati tycker jag däremot är centralt för att kunna beröra det här på ett bra sätt.