Det har inget med verkligheten att göra heller. En dolk användes för att köra in den i armhålan i helrustning, exempelvis.
Så BRP simulerar mest någons felaktiga syn på medeltida strider.
Krittar och fummel finns i strid. Men de händer klart mer sällan än 5% av handlingarna.
Värsta skadan jag någonsin åsamkat en motståndare (inget jag önskade göra såklart) handlade om motståndarens fummel. Han fumlade sitt anfall så att han snavade och skadade sitt knä allvarligt på min sköld (jag förstår fortfarande inte riktigt hur det gick till eftersom jag inte såg hans knä på grund av min hjälm).
Den mest allvarliga skadan jag fått var också mitt eget fummel. Jag anföll med intentionen att ta undan motståndarens värja med min parerdolk för att sedan få in en stöt själv. Tyvärr fastnade jag med parerstången på min parerdolk i mina egna braller varpå jag rusade rakt in hans värja och spräckte ett par revben. Tack vare mitt bröstskydd så blev det bara sprickor på revbenen så jag klarade med rätt bra (hade det varit skarp värja så hade jag varit genomborrad).
Vanligare "fummel" är att vapen tappas. Det händer klart mer ofta (en träning utan att någon tappar vapnet är nog ovanligt). Att kombattanter snubblar händer också relativt ofta, men det är sällan det i träning/sparring/tävling leder till något allvarligt eftersom motståndaren avbryter i det läget.
---
Vag gäller krittar skulle jag kunna dra upp exempel på det också, men det är inte lika tydligt eftersom man använder träningsvapen. Det skulle bli tydligare med skarpa sådana. Men det händer t.ex. att någon får en vinkelrät träff rakt i strupen med en värja så att motståndaren har lite svårt att svälja maten dagen efter. Träningsvapen ska inte kunna skada träningspartnern, men vid riktigt klockrena träffar gör dom det ändå.
---
Sånt händer och det resulterar i minnesvärda ögonblick (även om de ibland har tråkiga konsekvenser) både i verkliga livet och i rollspel.
Man kan ju så klart vända och vrida på definitioner och påstå att fallen ovan täcks av vanliga lyckade/misslyckade slag, men jag tycker inte det stämmer med min upplevelse av situationerna och det är väl upplevelsen som vi vill uppnå? När jag fastnade med dolken i brallan så blev allt bara totalt fel, jag fattade överhuvudtaget inte vad som hände och jag hamnade helt konstigt med hela kroppen. Jag misslyckades inte, jag fumlade. Om jag bara misslyckats med paraden så hade jag kanske lyckats avbryta anfallet eller åtminstone lindra träffen (jag har misslyckats med motsvarande manöver hundratals om inte tusentals gånger, men följden blev aldrig lika allvarlig).
Så nog finns kritt och fummel i strid allt. Men, de ska ju inte vara plåster på ett trasigt system och ersätta mer vettiga handlingsalternativ (som t.ex. att köra in rondelldolken i armhålan som du är inne på).
Kritt ska inte betyda att man gjorde en bra manöver (det ska spelaren välja). Det ska betyda att den manöver man valde lyckades exceptionellt bra på grund tur med alla de otaliga små variabler som vi inte kan täcka med regler.