Jag tror helt enkelt det ligger korn i det du själv gissar på. Det är liksom mer episkt och klassiskt att man vandrar. Förr eller senare tvingas alla fantasyhjältar att överge sitt riddjur. Terrängen tillåter helt enkelt inte och tja, man anser det ju som mer jobbigt att gå och allt som är mer jobbigt är mer Wow-yeah-f'fan! när det gäller fantasy-quests. Ja, Frodo och grabbarna är helt klart skyldiga till en hel del påverkan. Och så är det ju det här med grottkräl, som sagt, terrängen tillåter helt enkelt inte.
Krille said:
Varför används inte sköldar mer, utan alla vevar med två vapen?
Varför används inte spjut oftare?
Varför använder inte folk lyktor, utan envisas att veva med facklor?
Samma sak här. Det handlar om tradition, stil och förväntning. Genreskador och -normer, enligt min tro. Det är ballare och mer jävlar-anamma-hjälte med två vapen än en nedrans sköld (även om jag personligen är en flitig sköldanvändare), och alla vet att alla coola hjältar, undantaget Oden kanske, har speciella svärd eller i alla fall väldigt stora svärd.
Samma sak gäller facklorna. Förväntningar och stil ... Lyktor förknippar vi med Jenny Nyströms tomtar medan flämtande facklor som lätt(are – speciellt på bio och i spel) kan slockna och ställa till det och dessutom kan användas som vapen, är väldigt stämningsvänligt för just grottkräl a la fantasy. Eller ja, inte bara fantasy – vad hade du sagt om gruvscenen i First Blood om Rambo kutat omkring med en jävla lykta?!
/solvebring – han som dock just har erfarenhet av spelare (däribland han själv) som alltid envisas med rid- samt packdjur och lyktor (inklusive stadiga basförråd av lampolja).
P. S. Och hade jag uppdaterat som folk hade jag insett att inte bara Krille svarat på tråden utan en jävla massa människor som jag nu oavsiktligt råkat plagiera lite! D. S.