talgboll
Rollspelskollektivet
Jag älskar också att skriva egna äventyr och jag kör helst karaktärsdrivet, fisktank och utan regler men det är glädjande att det verkar finnas en marknad för bra välskrivna äventyr, även om de verkar vara ganska sällsynta. Det är ju också svårt att pleasea alla. Vissa vill ha maffiga kampanjer med brödtextsfest, andra vill ha tankekartor, relationskartor och punktlistor. Tveksamt om man kan hitta en perfekt balans. En välskriven historia med uppbyggande dramatik är svår att bygga improviserat men å andra sidan är det svårt att få in verkligt fria val och karaktärsdriven handlingen i något mer rälsat.
Önskar att det satsas mer på äventyrsskrivandet, oavsett om det är "allt beskrivet" eller "här är stolparna" för det är det som hjälper till att förklara för nya spelare hur rollspel ser ut och går till. Finns inget som lockar fram nyfikenhet, fantasi och kreativitet som en fantastisk berättelse. Nyrekryteringen bland yngre spelare och breddandet av spelare till andra grupper än vita medelålders män (kvinnor och människor med utländsk bakgrund) är det enda som kan rädda hobbyn, tror jag
Önskar att det satsas mer på äventyrsskrivandet, oavsett om det är "allt beskrivet" eller "här är stolparna" för det är det som hjälper till att förklara för nya spelare hur rollspel ser ut och går till. Finns inget som lockar fram nyfikenhet, fantasi och kreativitet som en fantastisk berättelse. Nyrekryteringen bland yngre spelare och breddandet av spelare till andra grupper än vita medelålders män (kvinnor och människor med utländsk bakgrund) är det enda som kan rädda hobbyn, tror jag