Nekromanti Varför spela Eon?!?

Krille

Super Moderator
Re: Ruta ett

"Om man tar hänsyn till dessa specialfall så är det ju faktiskt en husregel (även om det är en bra och enkel dylik :gremsmile:. Som du säkert förstår tycker jag denna "husregel" har minst lika mycket relevans för jämförelsen som dina skadesystems-husregler har för _den_ jämförelsen"

Tja, nu är det ju inte skadesystemen som jämförs, utan initiativsystemen. Och man är trots allt tvungen att ta hänsyn till specialfallen om man ska avgöra om två regler är ekvivalenta.

"Varvid spelledaren inte får något input i svårighetsgraden på Vinit-slagen, så det funkar ju inte."

Åjodå. Det funkar visst. Det står faktiskt inte att det nödvändigtvis måste vara spelledaren som slår VINIT-slag eller bestämmer svårigheter. I teorin, praktiken och utan att regeln eller resultatet ändras kan faktiskt spelarna avgöra svårigheten för VINIT och slå slaget själva. Reglerna för dessa situationer är normalt så o-luddiga att spelledaren inte behöver tolka.

"Dessutom är väl indelandet av folk i delstrider något icketrivialt där folks (och SLPs) önskningar inverkar."

Vilket är poängen. I DoD är indelningen i delstrider trivialt, vilket gör att sorteringen av initiativ blir icke-trivial. I Eon är indelningen icke-trivial, vilket gör att sorteringen av initiativ inte behövs.

Dessutom, när indelningen väl är gjord så är den gjord. Den behövs inte göras om förrän någon person hamnar i sitsen att han inte längre är involverad (dvs båda blir försvarare eller delstriden tar slut av någon anledning), och i så fall enbart för den personen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Läs diskussionen...

Tyck vad du vill, "argumentet" visade iaf att Vindhands argument var ännu sämre.

Jag tror du missuppfattade mitt argument. Sade jag att det inte _gick_ att strunta i tabellerna? Sade jag ens att det hela var eons fel? Nej.

Jag sade bara att min spelledare, som ville följa reglerna och därför ignorerade alla små rutor där det stor "ni får strunta i detta om ni vill", i eon blev mycket sämre än han varit i andra spel. Det var inte _enbart_ hans fel eftersom bara försökte följa reglerna så oändrade som möjligt. Oavsett vad du säger så är en ändring av reglerna fortfarande än ändring av reglerna, även om det finns en ruta som säger "ni får ändra reglerna".

Låt oss ta ett annat exempel: säg att det i D&D3e hade funnits en liten ruta som sade att man inte behövde köra med HP som ökar varje level. Ponera att spelet i en grupp senare lider av det absurda i att folk tål mer och mer stryk ju längre de spelar. Är det då _enbart_ spelledarens fel att spelet känns orimligt (det fanns ju en liten ruta)?

Att du väljer att se det hela som ett angrepp på Eon får stå för dig (och dina polariserande glasögon).

(det hela är nu är rätt inaktuell fråga eftersom det som Krille påpekar finns mer specifika alternativa regler än "ni behöver inte göra såhär", men det vore kul om du insåg vad min poäng egentligen var)

Krille

Super Moderator
Små små rutor...

"min spelledare, som ville följa reglerna och därför ignorerade alla små rutor där det stor "ni får strunta i detta om ni vill"

Nu står det inte i små rutor, utan först i avsnittet om bakgrundstabellerna i brödtexten. Det enda som står i små rutor är tabellerna. /images/icons/wink.gif

"Är det då _enbart_ spelledarens fel att spelet känns orimligt (det fanns ju en liten ruta)?"

Det omvända, är det enbart Eons fel att spelledare nödvändigtvis måste köra med varenda frivillig regel som vi knåpat ihop, och därmed får ett regelhärke som är slöare än en Skoda med soppatorsk?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
point taken

Åjodå. Det funkar visst. Det står faktiskt inte att det nödvändigtvis måste vara spelledaren som slår VINIT-slag eller bestämmer svårigheter. I teorin, praktiken och utan att regeln eller resultatet ändras kan faktiskt spelarna avgöra svårigheten för VINIT och slå slaget själva. Reglerna för dessa situationer är normalt så o-luddiga att spelledaren inte behöver tolka.

Det är fortfarande en tolkning och det är definitivt en rätt allvarlig ändring att låta folk tolka reglerna åt sin egen karaktär... så det fungerar fortfarande inte.

Dessutom, när indelningen väl är gjord så är den gjord. Den behövs inte göras om förrän någon person hamnar i sitsen att han inte längre är involverad (dvs båda blir försvarare eller delstriden tar slut av någon anledning), och i så fall enbart för den personen.

Det är faktiskt en bra poäng. Jag är tvungen att ge upp här. Jag måste undersöka saken mer innan jag kan vara säker på vilket som faktiskt är snabbast. Det är svårt att avgöra vad som tar längst tid: långsamma infrekventa slag eller frekventa snabba slag. Det blir så många faktorer som inverkar att analysarbetet vida överstiger den mängd energi frågan är värd.

Så jag ger med mig. Eons initiativslag kan mycket väl (som enskilt system) konsumera mindre speltid är DoDs motsvarande system.

Vindhand

Myrmidon
Re: Små små rutor...

Det omvända, är det enbart Eons fel att spelledare nödvändigtvis måste köra med varenda frivillig regel som vi knåpat ihop, och därmed får ett regelhärke som är slöare än en Skoda med soppatorsk?

Naturligtvis inte och det har jag heller aldrig påstått.

Sir Foilan

Hero

"men det vore kul om du insåg vad min poäng egentligen var"

Jag försår mkt väl vad du försöker säga. Det är bara det att jag försöker säga att jag inte tror att det är Eons fel att din SL blev regelsslav.

"Sade jag ens att det hela var eons fel? Nej."

Jo, delvis!

"Låt oss ta ett annat exempel: säg att det i D&D3e hade funnits en liten ruta som sade att man inte behövde köra med HP som ökar varje level. Ponera att spelet i en grupp senare lider av det absurda i att folk tål mer och mer stryk ju längre de spelar. Är det då _enbart_ spelledarens fel att spelet känns orimligt (det fanns ju en liten ruta)?"

Hmmm... I mitt tycke; ja det är SLs fel helt och hållet. Han får ju ta ansvar för vad han gör och inte gör. Han ska ju se till att spelarna (och han själv för den delen) trivs och har roligt (vilket tydligen inte skedde hos Er).

/Sir Foilan

Sir Foilan

Hero
Re: Olika svar till Vindhand

"något av en självmotsägelse, eller hur?"

Ja, det var ju därför jag skrev det. /images/icons/wink.gif

Jag kan även nämna att jag förstår fullt vad du försöker säga mig, så vidare diskussion behövs ej.

/Sir Foilan

Vindhand

Myrmidon
Re: point taken

Oj. Det tog bara tjugosex inlägg...

Det är en fråga om kvalitet snarare än kvantitet tror jag :)

Vindhand

Myrmidon

Hmmm... I mitt tycke; ja det är SLs fel helt och hållet. Han får ju ta ansvar för vad han gör och inte gör. Han ska ju se till att spelarna (och han själv för den delen) trivs och har roligt (vilket tydligen inte skedde hos Er).

Med det resonemanget kan inget rollspel som inkluderar det standardmässiga "ni kan ändra på reglerna efter behov" vara dåligt...

Det är ju sannerligen ett förlåtande sätt att betrakta regler på...

Vindhand

Myrmidon
Re: Olika svar till Vindhand

Jag kan även nämna att jag förstår fullt vad du försöker säga mig, så vidare diskussion behövs ej.

Så trevligt, hoppas att du har rätt... :)

Sir Foilan

Hero

"Med det resonemanget kan inget rollspel som inkluderar det standardmässiga "ni kan ändra på reglerna efter behov" vara dåligt..."

Det var ju iofs ett väldigt dåligt och extremt exempel du drog till med, IMO.

Kort sagt och end of discussion: Jag tycker att det var din SLs fel när han tvingade dig att blint följa bakgrundstabellen, och således tycker jag absolut inte att det var Eons fel - inte ens lite!

/Sir Foilan

Vindhand

Myrmidon

Det var ju iofs ett väldigt dåligt och extremt exempel du drog till med, IMO.

Jag gillade det... det illustrerade ju problemen med din ståndpunkt rätt tydligt :)
Jag förstår inte heller varför det skulle vara dåligt eller extremt, om du inte du vill upplysa mig...

Kort sagt och end of discussion: Jag tycker att det var din SLs fel när han tvingade dig att blint följa bakgrundstabellen, och således tycker jag absolut inte att det var Eons fel - inte ens lite!

I stort sett håller jag med... även om jag tror att eon har en liten liten skuld i det hela.