Nekromanti Varför spela Eon?!?

Sir Foilan

Hero
Re: Olika svar till Azagthoth

"Men vänta lite nu, den "ursäkten" kan ju göras med alla rollspel jag läst. Någonstans i början står det någonting i stil med "om du tycker en regel är konstig och/eller dum, stryk den". I så fall går ju alla spel fria..."

Just det Azagthoth, det stämmer, om det finns en regel som går att stryka eller bakgrundsslag att skippa vill säga! Och det jag vill (försöka duger) få fram är att i Eon har man valmöjligheten att slå fram sin bakgrund och diverse intressanta prylar angående sin RP, men den möjligheten har man inte i DoD (exempelvis).

Och Vindhand kontrade då med att hans SL ville prompt följa reglerna och då kontrade Krille med att det stod i reglernna:

Sidan 33, Eon 2: "Egna varianter: Spelledaren kan givetvis hitta på egna varianter för att bestämma en rollpersonens [sic] bakgrund - exempelvis kan en rollperson kanske till och med få välja resultat på tabellerna helt frivilligt (med Spelledarens övervakande öga givetvis) och på så sätt skapa en helt formgiven rollperson."

Och alltså, det jag försöker upplysa Vindhand (och nu du) om är att det inte är Eons fel att Vindhands SL tvingade honom att slå på bakgrundslagen och att det därför är konstigt att klaga Eons regelsystem. Men det tycks vara jävligt svårt!

/Sir Foilan

Azagthoth

Myrmidon
Re: Olika svar till Azagthoth

Jag har inte sagt att det är Eons fel, jag har endast invänt mot argumentet "det går ju att stryka regler". Det kommer du aldrig få mig att acceptera, då det i mina ögon är på tok för vekt (som sagt, det står ju i så gott som alla regelböcker).

Sedan är det ju fint att man i Eon har en hel hög med regler man kan stryka om man nu vill det.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Re: Olika svar till Vindhand

"Nu är det _ett_ system + en disclaimer om att man inte behöver använda det om man inte vill."

Ska man vara helt petig så är det fyra system plus en disclaimer.

Standard: Slå på tabellerna X ggr.
Variant 1: Offra ett extra slag (det du använder plus ett till) och välj vilken undertabell man ska slå på.
Variant 2: Spelaren får ignorera ett slag, om man offrar ett slag till.
Variant 3: Ett frivilligt slag på nackdelstabellen (max två) ger ett extra slag på huvudtabellen.
Egna varianter: Den tidigare nämnda disclaimern.

Dessutom, GURPS har också bara ett system. Enligt din logik är det begränsande och det behövs således ett system där man kan slumpa för- och nackdelar för att få det komplett.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
Re: Släng dig i brunnen

"Varför inte? Speltekniskt blir det samma effekt (personer som anfaller varandra gör det i samma ordning) så varför skulle man inte göra så om man tycker det är enklare? Det kan ju inte sägas vara en husregel när det inte _ändrar_ något annat än hastigheten."

Nej, det blir inte samma effekt, eftersom det inte finns något i DoD som grupperar ihop rollpersoner i delstrider. Skulle rollpersonen Adam ha ihjäl skurken Bertil innan Cesar - från början involverad i samma delstrid - får sin chans, så kan Cesar iom att denne inte agerat än hoppa in och slå på skurken David. Det finns en begränsning: Cesar får inte springa mer än halva sin förflyttning. Alla andra begränsningar är husregler och således upp till spelledaren.

Som en effekt av detta måste man sortera personerna i initiativordning, eftersom man måste veta vilka andra personer som Cesar kan agera före, utifall att Adam slår ihjäl Bertil.

I Eon är Adam, Bertil och Cesar involverade i närstrid. Skulle Bertil avlida innan Cesar får chansen så kan Cesar inte bara lämna den närstriden och hoppa på David, eftersom denne då måste öppna striden gentemot David.

Således, det ändrar något mer än hastigheten och måste därför klassas som husregel.

"Detta verkar ju vara uppåt väggarna fel."

Mitt fel - jag har för många rollspel. Jag blandade säkert ihop det med nått.

"Är det konstigt att jag försöker hålla debatten på ett plan där man faktiskt kan komma någon vart?"

Jag ser bara att den inte kommer någon vart. Det enda du gör är att älta samma argument mot mig som får mig att älta samma argument tillbaka, som tvingar dig att älta samma argument igen, vilket gör mig förbannad och tvingar mig att älta samma argument...

...jag anser att vi inte har kommit en centimeter i debatten. Vi stampar fortfarande på samma plats. Jag har fortfarande samma argument, erfarenhet och åsikt. Du har fortfarande samma argument och åsikt. Den enda skillnaden är att jag är argare på dig nu, och om det kallas "framsteg" så förstår jag att världen ser ut som den gör.

- Krille

Vindhand

Myrmidon

Det var Eons fel, av ren princip kanske?

Problemet var delvis _orsakat_ av Eons regler. Detta är ett faktum eftersom samma person utan eons regler funkade utmärkt. Detta är ett enkelt kasualsamband.
Om detta gör Eons regler _felaktiga_ eller problemet till Eons _fel_ är en annan och säkerligen mer fråga... Jag tror att ett mer väldefinierat alternativt system (något annat än en upprepning av "ni _behöver_ inte göra såhär om ni inte gillar det") hade underlättat för just den spelledaren. Å andra sidan kan man inte kräva att system skall vara idiotsäkra... men litet tråkigt är det väl när en person blir en "idiot" i ett system när han inte varit det in något annat?

Var inte så ivrig att läsa allt jag skriver som polariserad Eonkritik.

Vindhand

Myrmidon
Att anfalla strågubbar

Jag kan enbart anta att min spelledare inte kände till dessa alternativ (eftersom jag inte kände till dem tills nu)...
Särskilt alternativ två hade ju varit användbart... Bra av Eon (*klapp* *klapp*)

Dessutom, GURPS har också bara ett system. Enligt din logik är det begränsande och det behövs således ett system där man kan slumpa för- och nackdelar för att få det komplett.

Haha, naturligtvis får man välja sina för och nackdelar hur man vill (ur de tillgängliga), inklusive slumpmässigt så det finns ju redan där.

Vindhand

Myrmidon

Du får ursäkta, men vi har inte sett så mycket annan kritik här från dig.

Verkligen? Då kanske du också bör ta åt dig: läs inte allt jag skriver som polariserad Eonkritik. Jag har skrivit mycket annat här...

Vindhand

Myrmidon
Re: Släng dig i brunnen

Nej, det blir inte samma effekt, eftersom det inte finns något i DoD som grupperar ihop rollpersoner i delstrider.

Det kallas "spelledare" och är rätt populärt som verktyg för att lösa sådant som är för jobbigt att hantera med regler. /images/icons/wink.gif

Skulle rollpersonen Adam ha ihjäl skurken Bertil innan Cesar - från början involverad i samma delstrid - får sin chans, så kan Cesar iom att denne inte agerat än hoppa in och slå på skurken David.

Även i detta degenererade fall funkar det ju faktiskt utmärkt. När Cesar finner sig utan motståndare får han behålla sin handling. Om han vill lägga sig i någon av de andra delstriderna inom hans halva förflyttning så jämförs hans initiativ med denna nya delstrid och han får agera där. o.s.v.

Således, det ändrar något mer än hastigheten och måste därför klassas som husregel.

... fortfarande: inte

Jag ser bara att den inte kommer någon vart. Det enda du gör är att älta samma argument mot mig som får mig att älta samma argument tillbaka, som tvingar dig att älta samma argument igen, vilket gör mig förbannad och tvingar mig att älta samma argument...

Det är ju faktiskt rätt olika argument som ältas. Nu är vi väl uppskattningsvis fem nivåer ner i trädet av argument och motargument :)

Nåja, låt mig införa ett nytt argument då:
Man kan sortera karaktärerna ytterst enkelt och effektivt: Efter att den som agerar först har valts ut kan spelarna lösa resten av sin inbördes turordning under tiden spelledaren hanterar den första spelarens handling. Därefter behöver bara rätt spelare svara "jag!" på frågan "nästa?".
Det enda som då tar sekventiell tid av initiativsystemet är då att folk slår sina initiativslag (*) och hittar den som slår högst. Jämför detta med lika många (erkänt långsammare) initiativslag som det finns delstrider plus den tid det tar att dela in i grupper.

(* vilket de kan göra så fort spelledaren hanterat deras förra handling, vilket ytterligare utnyttjar parallelliteten)

Jag tycker det är elegant, hållbart , relevant och mycket övertygande, men så är jag partisk också /images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon
OT

Den enda skillnaden är att jag är argare på dig nu, och om det kallas "framsteg" så förstår jag att världen ser ut som den gör.

Jag är ledsen. Det är inte min avsikt att vara ovänlig och jag ber hemskt mycket om ursäkt utifall jag varit det.

Krille

Super Moderator
Ruta ett

"Det kallas "spelledare" och är rätt populärt som verktyg för att lösa sådant som är för jobbigt att hantera med regler. "

Och alla regelprocedurer som denna "spelledare" hittar på on the fly kallas för "husregler" per definition. Inklusive grupperingar i delstrider, om något sådant inte står i regelboken.

"Även i detta degenererade fall funkar det ju faktiskt utmärkt. När Cesar finner sig utan motståndare får han behålla sin handling. Om han vill lägga sig i någon av de andra delstriderna inom hans halva förflyttning så jämförs hans initiativ med denna nya delstrid och han får agera där. o.s.v."

Inte så jefla säkert, eftersom Cesars initiativ mycket väl kan tala om att Cesar skulle slå ihjäl David innan Erik, som redan slagit ihjäl David då den delstriden löstes samtidigt som (eller före) Adam slog ihjäl Bertil.

Enda sättet att lösa problemet är att sortera delstriderna i initiativordning, och det hjälper ju inte heller, eftersom element i vissa delstrider kan agera vid helt olika tillfällen än element i andra delstrider. Därmed uppstår skillnader om man inför begränsing till delstrider och lokal sortering.

"... fortfarande: inte"

Fortfarande, jo.

"Man kan sortera karaktärerna ytterst enkelt och effektivt: Efter att den som agerar först har valts ut kan spelarna lösa resten av sin inbördes turordning under tiden spelledaren hanterar den första spelarens handling."

Snyggt försök. Vi ser vart det leder och inför samma metod i Eon.

Samtidigt som spelledaren hanterar första delstriden i Eon (vilket avgörs till exempel genom pek-metoden eller välj-från-vänster-metoden - det spelar, till skillnad från i DoD - ingen som helst jävla bandy var man börjar) så tar alla andra spelare och avgör anfall och försvarare. När första delstriden är avklarad pekar spelledaren på nästa delstrid (enligt samma metod eller annan metod - återigen spelar det ingen jävla bandy). I och med att man redan vet vem som är anfallare eller försvarare så kan man slänga sig in i den fajten direkt. Spelledaren behöver inte ens fråga "nästa" och man behöver inte ta reda på vem som slog högst i början. Således är Eon överlägset snabbast vad gäller initiativ, detta helt oaktat DoDs skrik-och-skrän-problem när de övriga spelarna sorterar sig samtidigt som den snabbaste slår ihjäl något.

Tillbaka på ruta ett.

- Krille

Azagthoth

Myrmidon

Tror du missar målet lite, du har inte kritiserat någonting annat än Eon här (vilket ju är bra, börjar du kritisera Neotech så skriver du ju i fel forum).

/Azagthoth

Sir Foilan

Hero
Läs diskussionen...

...innan du klampar in i den.
Det hela handlade om att Vindhands SL ville följa reglerna och jag då visade att reglerna tillät egna varianter på förfarandet ifråga.

Alltså, Vinhands argument(*) höll inte och det var det enda jag ville visa. I detta fall var det SL det var fel på, inte Eon (men det är tydligen jävligt svårt att få in?).
Punkt!

(*Det är inte så lätt när man är spelare och ens spelledare vill följa reglerna...)

/Sir Foilan

Azagthoth

Myrmidon
Re: Läs diskussionen...

Du tror att jag är så dum att jag går in mitt i en diskussion (som jag inte följt) och yttrar mig?

Det enda jag ville få sagt var att argumentet "det går att ignorera regeln för det står så" var ett mycket dåligt sådant, då alla rollspel har en sådan regel.

Sedan tycker jag också att det var fel på spelledaren och inte Eon i just det här fallet, men min poäng är att ditt argument en bit upp i tråden var dåligt (och det är det fortfarande och kommer så förbli).

/Azagthoth

Sir Foilan

Hero

"Problemet var delvis _orsakat_ av Eons regler. Detta är ett faktum eftersom samma person utan eons regler funkade utmärkt."

Ett faktum "my ass"! Problemet är snarare personrelaterat.

"Var inte så ivrig att läsa allt jag skriver som polariserad Eonkritik."

Hmmmm.... avstår ifrån att kommentera. /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Sir Foilan

Hero
Re: Läs diskussionen...

"Sedan tycker jag också att det var fel på spelledaren och inte Eon i just det här fallet, men min poäng är att ditt argument en bit upp i tråden var dåligt (och det är det fortfarande och kommer så förbli)."

Tyck vad du vill, "argumentet" visade iaf att Vindhands argument var ännu sämre.

/Sir Foilan

Anson

Veteran
Jag tycker att du bör lära dig meningen med rollspel först innan du klagar. Det är inte tråkit bara ommman gör det tråkit. Eon är det nu bästa rollspelet som finna.

Vindhand

Myrmidon

Det har jag iofs gjort... även om det som du säger då inte varit fullt On Topic.

Poängen är dock att mitt deltagande i forumet är inte begränsat till att såga eon, som Krille verkar tycka.

Vindhand

Myrmidon
Re: Ruta ett

Och alla regelprocedurer som denna "spelledare" hittar på on the fly kallas för "husregler" per definition. Inklusive grupperingar i delstrider, om något sådant inte står i regelboken.

Han behöver väl inte hitta på regelprocedurer för varje improvisation han gör heller... Allt spelledaren gör kan ju inte vara husregler, då är det något fel med ens definitioner...

Fortfarande, jo.

Faktiskt... Om man tar hänsyn till dessa specialfall så är det ju faktiskt en husregel (även om det är en bra och enkel dylik :gremsmile:. Som du säkert förstår tycker jag denna "husregel" har minst lika mycket relevans för jämförelsen som dina skadesystems-husregler har för _den_ jämförelsen :)

Samtidigt som spelledaren hanterar första delstriden i Eon (vilket avgörs till exempel genom pek-metoden eller välj-från-vänster-metoden - det spelar, till skillnad från i DoD - ingen som helst jävla bandy var man börjar) så tar alla andra spelare och avgör anfall och försvarare.

Varvid spelledaren inte får något input i svårighetsgraden på Vinit-slagen, så det funkar ju inte. Dessutom är väl indelandet av folk i delstrider något icketrivialt där folks (och SLPs) önskningar inverkar. Där också behövs samverkan mellan SL och spelare (vilket tar sekventiell tid).

Tillbaka på ruta ett.

Jag har fortfarande roligt... hoppas du har det också :)

Vindhand

Myrmidon

Ett faktum "my ass"! Problemet är snarare personrelaterat.

Så? Det kan ju vara personrelaterat och forfarande delvis vara orsakat av Eons regler. Om t.ex. någon läste en serietidning och i den såg en karaktär som påminde denne om hans döde farfar skulle ju denna serie orsaka att han blev ledsen. Kan man lasta serietecknarna för det? Knappast. Är det fortfarande serietidningen som är orsaken? Ja.

Hmmmm.... avstår ifrån att kommentera.

något av en självmotsägelse, eller hur?