Nekromanti Varför spela Eon?!?

Krille

Super Moderator
Re: åter en liten jämförelse

"M.a.o. har även Neogames insett det dumma i denna regel?"

Jopp. Av den anledningen räknades skadetabellerna om så att multiplikationerna försvann.

"Jag betvivlar att det går snabbare att:
* avgöra korrekt svårighetsgrad för Vinit
* slå och avläsa ob?T6
än att två parter (parallellt) adderar varsin T10 till sina respektive initiativvärden och jämför sina resultat."

Betvivla hur mycket du vill. I Eon går det i alla fall att variera svårighetsgraden. Inga sådana regler finns i DoD, och skulle de finnas så skulle moment 1 bli lika krångligt i DoD som i Eon, och moment 2 lika snabbt som DoD. Att du inte orkar ta till dig och/eller öva metodik för att slå ObT6 snabbt kan inte jag rå för.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
så...

Betvivla hur mycket du vill. I Eon går det i alla fall att variera svårighetsgraden. Inga sådana regler finns i DoD, och skulle de finnas så skulle moment 1 bli lika krångligt i DoD som i Eon, och moment 2 lika snabbt som DoD. Att du inte orkar ta till dig och/eller öva metodik för att slå ObT6 snabbt kan inte jag rå för.

Skall jag tolka detta som att du håller med om att DoDs initiativ faktiskt är _snabbare_?

Vindhand

Myrmidon
Re: Olika svar till hatten

Själv när jag spelar DoD Expert så brukar det faktist gå söligare att skapa en gubbe än det tar att göra en Eon gubbe jag måste själv figurerar VART han kommer ifrån HUR hans förflutna har varit VAD som motiverar honom

Jag ser det som en fördel; att man får hitta på karaktären själv. Ingen automatgenererad slumpvarelse kommer någonsin bli lika rolig som en jag faktiskt hittat på själv...

Jag har säkert berättat om den gång då jag försökte göra en ung och fattig småtjuv, ett gatubarn om man så vill, och det slutade med att jag ägde en halv by och hade högar av cash och ett par kongelerade filament jag inte hade någon som helst användning för... Svårt att spela ett fattigt gatubarn när man äger gatan :)

Okeej det kommer en dellustiga grejer som att man kan slå ut öga tänder och öron i en och samma träff med pilbåge MEN poängen är inte att det är uselt utan poängen är att Eon är MINDRE uselt än exempel sättet man ger skada i DoD samtliga versioner..

Något av en smaksak. DoD går inte in på samma detaljnivå som Eon så det kan inte ha fel i samma utsträckning. Visst kanske man tål litet mycket, men det kan nog tillhöra genren. Man kan lita på att DoD aldrig kommer påstå att du träffat tre olika ställen samtidigt :)

du tycker att Ob skadan är orealistisk och att en dolk inte ska kunna pentrera allt..

Kniv? var det inte en tandpetare han talade om?

Krille

Super Moderator
Re: så...

"Skall jag tolka detta som att du håller med om att DoDs initiativ faktiskt är _snabbare_?"

Nej, du ska tolka det som att du borde öva mer på ObT6-teknik. /images/icons/wink.gif

Iom att varje VINIT-slag i Eon enbart gäller den delstriden (i DoD måste man alltid jämföra med den totala stridens participanter) så betvivlar jag att det blir snabbare i DoD, när folk sitter och skriker initiativslag fram och tillbaka. I Eon behöver man bara konstatera "Ja! Jag är fortfarande anfallare!" och slå på. Man behöver inte jämföra över hela spelbordet.

Dessutom är det inte så inihelvete många modifikationer i moment 1. Åtta stycken, om jag inte minns fel, allihopa enligt "lägg till eller dra ifrån en tärning"-modellen. Och om det är tidskrävande, hur svårt är då inte att lägga till ett slumptal mellan 1 och 10 till ett tal mellan 3 och 18?

- Krille

Vindhand

Myrmidon

(i DoD måste man alltid jämföra med den totala stridens participanter)

Det är ju något som snabbar upp; I rundans början slår alla initiativ och ropar ut vad det får. Sedan går man från högsta initiativ till lägsta och låter dem utföra sina handlingar. Det är trivialt enkelt och snabbt och är inte som eon avhängigt på att man delar upp striden i X-antal småstrider.
Dessutom _behöver_ man inte jämföra sitt initiativ med alla andras... det enda som spelar någon roll är om du är före eller efter din aktuella motståndare.

Dessutom är det inte så inihelvete många modifikationer i moment 1. Åtta stycken, om jag inte minns fel, allihopa enligt "lägg till eller dra ifrån en tärning"-modellen. Och om det är tidskrävande, hur svårt är då inte att lägga till ett slumptal mellan 1 och 10 till ett tal mellan 3 och 18?

Så du tycker det är jobbigare att addera två tal (alltid samma basinitiativ + 1T10) än det är att räkna samman någon delmängd av åtta modifikationer, plocka upp rätt antal tärningar, slå (ev. plocka upp fler tärningar och slå om (ad infinitum)) samt summera och jämföra?

Det är ju rent ut sagt absurt och går inte att ta på allvar. /images/icons/frown.gif

Krille

Super Moderator

"Det är ju något som snabbar upp; I rundans början slår alla initiativ och ropar ut vad det får."

Håller inte med. Enligt min erfarenhet är DoDs initiativ långsammare, just på grund av att alla måste ropa och ha sig. I Eon tar man delstrid för delstrid från ena sidan spelbordet till andra och löser initiativ i det ögonblick det behövs: "<rassel> Du är försvarare. Vad gör du?" - "<rassel> Ha! Jag blev anfallare! Vad gör kräket?" Det behövs inget skrikande och inget sorterande i nummerordning som i DoD.

"Så du tycker det är jobbigare att addera två tal (alltid samma basinitiativ + 1T10) än det är att räkna samman någon delmängd av åtta modifikationer, plocka upp rätt antal tärningar, slå (ev. plocka upp fler tärningar och slå om (ad infinitum)) samt summera och jämföra?"

Nej, jag tycker att addera två tal är jobbigare än att lägga till en tärning till en hög eller dra ifrån en tärning från en hög. Att lägga till en tärning är mekaniskt. Att addera kräver viss tankemöda. Och har man den där ObT6-mekaniken i handleden (som du tydligen aldrig kommer att få) så går även tärningsrullandet fort.

Fast det är klart, har man bestämt sig att Eon är slött så antar jag att det inte går fortare även om man snabbar upp det... /images/icons/wink.gif

- Krille

röde jakob

Veteran
helt enkel KUL

vi och mina kompisar spelade D&D ett tag men sen tyckte vi att det var för tråkig det var inte så realistisk det var för dåligt, och så hittade vi EON och det var det bästa där fanns allt och Eon är också kul. så varför inte spela???
när man har kul sen striderna dom kan du göra roliga om du har fantasy

Vindhand

Myrmidon

I Eon tar man delstrid för delstrid från ena sidan spelbordet till andra och löser initiativ i det ögonblick det behövs:

Precis samma sak kan man ju göra i DoD, vilket jag har för mig att jag redan sagt... Det står kanske inte explicit i reglerna men du om någon borde väl vara öppen för att jämföra system efter att de uppsnabbande modifikationerna applicerats?

Nej, jag tycker att addera två tal är jobbigare än att lägga till en tärning till en hög eller dra ifrån en tärning från en hög

Verkligen? Att fundera ut vilka av X regler som inverkar på den aktuella situationen och beräkna rätt svårighetsgrad skulle alltså vara svårare än att göra en enkel addition av två små tal? Det verkar fortfarande rätt mystiskt... Har du något särskilt emot addition av två termer (addition av _många_ termer i samband med obT6 verkar du ju inte ha några problem med)?

Det åsido så är det en rätt skev jämförelse. Svårighetsgradsberäkningen är blott en del av Eons initiativslag... den lilla additionen är i princip helheten av DoDs system för detsamma. Om man prompt vill betrakta det bit för bit så borde man jämföra Eons svårighetsgradsberäknande med tiden det tar att söka reda på initiativvärdet i DoD samt jämföra tiden det tar att slå och summera obXt6 i eon med tiden det tar att rulla en T10 och addera den i DoD.
I båda dessa segment torde DoDs hastighetsfördel vara uppenbar.

Fast det är klart, har man bestämt sig att Eon är slött så antar jag att det inte går fortare även om man snabbar upp det...

Nu gällde det ju inte eons ev snabbhet i stort utan denna delmekanik. Det var du som påstod att den skulle vara snabbare i Eon än i Dod... är det så förvånande att jag vill veta hur du resonerat om det eftersom det vid första anblicken verkar vara en rätt orimlig åsikt?

(i.o.f.s har dess rimlighet knappast ökat vid närmare undersökning, men sådant kan man ju inte veta i förväg /images/icons/smile.gif)

Krille

Super Moderator

"Det står kanske inte explicit i reglerna men du om någon borde väl vara öppen för att jämföra system efter att de uppsnabbande modifikationerna applicerats?"

I och med att vi talar initiativ och att initiativ är en av de delar av Eon som jag inte har snabbat upp så nej.

"Har du något särskilt emot addition av två termer (addition av _många_ termer i samband med obT6 verkar du ju inte ha några problem med)?"

Tja, du har ju ingen lust att lära dig den ädla konsten att slå ObT6. Jag har förklarat hur det går till förut - det är en mekanisk hopskrapning som inte har något med matematik att göra, eller om man så vill, en snabb mönstermatchning vilket den mänskliga hjärnan faktiskt är bättre på än addition. På så sätt går de flesta tärningsslag i Eon lika snabbt för mig som alla tärningsslag i DoD. De få slag som blir så orimligt stora att de går långsammare är oftast för höga för att man ska lyckas, varvid jag nöjer mig med det, såvida situationen inte är allvarlig nog och fummel står vid handen.

Inte heller är avgörandet av antalet tärningar särskilt svårt. Grabba tre tärningar, lägg till eller dra ifrån en tärning då och då, och slå högen som blir över. Det hela sker samtidigt som beskrivningen av den taktiska situationen.

Summan av kardemumman är att simultana skrap, skrap och jämförelse för ett antal grupper om två eller kanske tre personer går fortare än hela gruppens slag, addition och skrän och skrik. I alla fall enligt min åsikt, erfarenhet och totalt borträknat att detaljerna man får på köpet i Eon inte ingår i DoD.

"den lilla additionen är i princip helheten av DoDs system för detsamma."

Nej, glöm inte gruppsorteringen. Den behövs inte i Eon.

"är det så förvånande att jag vill veta hur du resonerat om det eftersom det vid första anblicken verkar vara en rätt orimlig åsikt?"

Tja, jag har förklarat hur jag gör och resonerat och mina erfarenheter stämmer överens med resonemanget (eller snarare, resonemanget har formats av erfarenheterna, dvs empiriskt). Vad mer kan du begära?

Jag begär inte att du köper vad jag säger. Jag har redan accepterat att du aldrig kommer att få Eon snabbt ens om man satte turbo och jetmotor på det (men kommer fortsätta att häckla dig för det /images/icons/wink.gif). Varför kan du inte acceptera att jag kan spela Eon snabbt?

- Krille

Azagthoth

Myrmidon
När har man lärt sig spelet? Har spelat det (då och då förvisso) sedan tidigt 97 och jag tycker fortfarande att det går rätt segt.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Hastighet och tvångsregler

Dessutom har tandpetare ingen skada och kan därmed inte skada någon eller döda någon.

Det borde det ju ha, åtminstone vid speciella situationer. Kör jag in en tandpetare i ögat på dig så får du rimligtvis ont (ok, du dör nog inte, men lite smärta borde du allt få).

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon

I och med att vi talar initiativ och att initiativ är en av de delar av Eon som jag inte har snabbat upp så nej.

Det slår mig som rätt ohederligt att enbart godta inkludering av husregler i beräkningen när de är till fördel för den egna saken. Någon form av rättvisa bär väl ändå vara eftersträvansvärd?

eller om man så vill, en snabb mönstermatchning vilket den mänskliga hjärnan faktiskt är bättre på än addition.

Samma situation uppstår ju faktiskt i DoDs additioner (faktiskt alla enkla matematiska operationer man gör ofta nog)... Efter ett tag vänjer man sig vid vad t.ex en femma på tärningen innebär (t.ex 18 om mitt initiativvärde är 13). M.a.o: detta är en process som är båda parterna i jämförelsen till gagn.

Inte heller är avgörandet av antalet tärningar särskilt svårt. Grabba tre tärningar, lägg till eller dra ifrån en tärning då och då, och slå högen som blir över. Det hela sker samtidigt som beskrivningen av den taktiska situationen.

Svårt eller inte svårt. Vad som är väsentligt för jämförelsen är att det är _svårare_ än motsvarande del i DoDs system. Frågan är alltså: är det svårare att samla ihop rätt antal tärningar än det är att accessa en siffra från karaktärsbladet eller minnet; en siffra som är konstant och används ofta. Svaret är ju självklart :)

Summan av kardemumman är att simultana skrap, skrap och jämförelse för ett antal grupper om två eller kanske tre personer går fortare än hela gruppens slag, addition och skrän och skrik.

Jag ser fortfarande inget stöd för detta... tvärtom.

Nej, glöm inte gruppsorteringen. Den behövs inte i Eon.

Inte i DoD heller om man så vill... även om den faktiskt spar tid om man lär sig använda den ordentligt (för att återanvända ett av dina argument /images/icons/smile.gif)

Tja, jag har förklarat hur jag gör och resonerat och mina erfarenheter stämmer överens med resonemanget (eller snarare, resonemanget har formats av erfarenheterna, dvs empiriskt). Vad mer kan du begära?

Eftersom jag bemött dina argument skulle det vara roligt om du utvecklade dem eller på annat sätt framlade något stöd för ditt påstående.

Ditt resonemang verkar (som sagt) vara baserat på en del rätt mystiska premisser (t.ex: obxT6 snabbare än 1T10+addition), därför kan jag inte acceptera det. Du får utveckla det, lägga fram stöd för premissen eller på något annat sätt underbygga det.

Varför kan du inte acceptera att jag kan spela Eon snabbt?

Återigen är det ju inte det som är frågan. Jag bryr mig inte om hur snabbt du tycker att ditt Eonspel är. Det var det enskilda påståendet att Eons initiativ skulle vara snabbare än DoDs som jag reagerade på. Låt oss hålla oss till ämnet.

Nåja... För att spara oss båda tid och ansträngling så tycker jag att vi låter detta tjäna som EOD om du inte är intresserad av att behandla kärnfrågan ytterligare. Jag kommer inte acceptera ditt påstående utan verkligt stöd och jag betvivlar att du kan framlägga sådant. /images/icons/smile.gif

Krille

Super Moderator

"Det slår mig som rätt ohederligt att enbart godta inkludering av husregler i beräkningen när de är till fördel för den egna saken. Någon form av rättvisa bär väl ändå vara eftersträvansvärd?"

När det gäller initiativ använder jag inte husregler i Eon, eftersom det inte behövs. När det gäller resten så är regeln om skada i Skymningshem den enda husregel som jag använder. Var ligger orättvisan?

"Vad som är väsentligt för jämförelsen är att det är _svårare_ än motsvarande del i DoDs system."

Motsvarande del i DoDs system finns inte. Ingen jämförelse kan således göras.

"Nåja... För att spara oss båda tid och ansträngling så tycker jag att vi låter detta tjäna som EOD om du inte är intresserad av att behandla kärnfrågan ytterligare."

Det är enklare än så: jag fattar inte vad du vill ha. Jag har givit dig ett resonemang, jag har förklarat hur jag gör, jag har lagt fram mina empiriska erfarenheter... Kan jag göra något mer?

Vad vill du ha, egentligen? En heldag i rum 101?

- Krille

Vindhand

Myrmidon

När det gäller initiativ använder jag inte husregler i Eon, eftersom det inte behövs. När det gäller resten så är regeln om skada i Skymningshem den enda husregel som jag använder. Var ligger orättvisan?

Är det inte uppenbart? När snabbheten hos eons system kritiseras försvarar du det med en mängd husregler (utifall du har dylika) men när hastigheten i något av DoDs system accepterar du inte samma typ av försvar utan vill se till regelns bokstav, ofta med en rätt begränsad tolkning.

Motsvarande del i DoDs system finns inte. Ingen jämförelse kan således göras.

Då är det ju uppenbart svårare... Att inte göra något brukar ju gå snabbare än att göra något. Precis som 17 har ansetts vara större än 0 sedan nollan uppfunnits...

Det är enklare än så: jag fattar inte vad du vill ha. Jag har givit dig ett resonemang, jag har förklarat hur jag gör, jag har lagt fram mina empiriska erfarenheter... Kan jag göra något mer?

Du skulle kunna svara på dessa två enkla frågor:
Anser du att det går snabbare att 1: hitta relevant värde samt beräkna svårighetsgrader, än att 2: hitta relevant värde?
Anser du att en obxT6 går snabbare att slå än en T10?

Det skulle glädja mig i.a.f... Om du tycker att du kan svara nej på båda dessa frågor (och man kan ju knappast svara något annat än nej med den minsta smula verklighetsförankring i behåll) och fortfarande stå för ditt grundpåstående så kan jag som amrisarna säger "rest my case" /images/icons/smile.gif

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-03-12 13:40.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
Ett besök i rum 101

"Är det inte uppenbart? När snabbheten hos eons system kritiseras försvarar du det med en mängd husregler (utifall du har dylika) men när hastigheten i något av DoDs system accepterar du inte samma typ av försvar utan vill se till regelns bokstav, ofta med en rätt begränsad tolkning."

Nepp. Den enda husregel som jag har tagit till är den om skada som står i Skymningshem. Oftare brukar jag använda regelns bokstav i Eon2, Krigarens Väg och Monster&Varelser. Det är inga husregler. De är så officiella som de kan bli.

"Då är det ju uppenbart svårare... Att inte göra något brukar ju gå snabbare än att göra något. Precis som 17 har ansetts vara större än 0 sedan nollan uppfunnits..."

Å andra sidan, det moment som DoD saknar uppvägs med råge av det moment som Eon saknar, dvs sorteringen av initiativslagen.

"Anser du att det går snabbare att 1: hitta relevant värde samt beräkna svårighetsgrader, än att 2: hitta relevant värde?
Anser du att en obxT6 går snabbare att slå än en T10?"

Vad har dessa två frågor med initiativförfarandet att göra?

Initiativförfarandet består i båda fallen av fler moment än dessa två. Det är en sammanslagen aktivitet av flera moment. På grund av utformningen av de olika momenten så anser jag att Eons och DoDs initiativsystem är likvärdiga i hastighet. Min erfarenhet stöder tesen.

Så ja, jag kan svara "nej" på dina frågor och fortfarande stå för min tes, eftersom de enligt min ringa åsikt inte har med huvudfrågan att göra.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Re: Ett besök i rum 101

Så ja, jag kan svara "nej" på dina frågor och fortfarande stå för min tes, eftersom de enligt min ringa åsikt inte har med huvudfrågan att göra.

Tackar... Då är jag nöjd (och inte så litet road) /images/icons/smile.gif

Sir Foilan

Hero
Re: Olika svar till Vindhand

"Jag ser det som en fördel; att man får hitta på karaktären själv. Ingen automatgenererad slumpvarelse kommer någonsin bli lika rolig som en jag faktiskt hittat på själv..."

I Eon har du möjlighet att välja om du vill slå på dylika tabeller eller inte, i exempelvis DoD har du inte den möjligheten (de finns inte). Om du ville spela fattigt gatubarn så hade det ju bara varit att ignorera resultat likt de du beskrev.
Summasummarum: Det är alltså dubbelt posistivt med Eon i detta fall, då du kan slå på tabellerna om du vill, men helt ignorera dem om man vill det. Valmöjligheten finns...

/Sir Foilan