Re: Hastighet och tvångsregler
"Då ver det det med initiativ....
förvisso behöver inte båda slå, men det finns modifikationer, och sedan speciellt när man börjar komma upp i ett par spelare och lite större antal SLP:er så börjar det gå slött. Sen det där med insikt?"
Modifikationerna är enkla. Lägg till eller dra från ett antal tärningar. Ofta är det samma antal tärningar som läggs till/dras ifrån varje runda, och det är inte heller några problem att jämföra.
Insikt är, förutom en frivillig regel och därför lätt ignorerbar och framförallt frivillig, också enkelt. Jämför slaget för anfall med Insikt. Om det är lägre, gör nästa VINIT-slag en tärning mer fördelaktigt för dig. Färdigt.
Det enda som jag tycker är jobbigt är som sagt var flera personer mot flera andra personer. Återigen så är det egentligen enklare än det verkar: de som slåss delas upp och får slåss för sig. Det är orimligt att Adam slår på Bertil som slår på Cesar som slår på David som slår på Erik som slår på Adam. Adam får istället slå på Bertil, Cesar slår på David, och Erik kan hugga Bertil eller David i ryggen om han vill. VINIT som slås påverkar enbart den gruppen. Är det fler som slåss mot ett mål så är det faktiskt inte så mycket krångligare - det är ett slag extra per extra motståndare.
"Som jag fått lära mig initiativ i DoD (5) så slog vi bara första rundan, men detta kan bero på min spelledare..."
Det beror på din spelledare. Initiativ ska slås varje runda, egentligen. (DoD5 sidan 78: "Först i SRn ska alla stridsdeltagare slå ett
initiativslag...")
"Och sedan så ska jag hålla med om att dolkar är alldeles för ofarliga i DoD, men att man i det närmaste kan penetrera vad som helst med dolken som det skulle kunna bli i Eon är inte så mycket bättre."
Sannolikheten är dock så låg att skulle det lyckas kan man enkelt skylla det på en glipa, oturligt fall, Guds ingripande eller elak spelledare.
"extraskador kan plecera sig mycket olämpligt, en RP fick en pil med extraskador i ögat, tänderna och örat (om jag inte minns fel) vi fick en orentlig huvudbry när vi försökete luska ut hur pilen färdats."
Det är förstås en träff i kindbenet som krossar tandrötterna och gör att ögat ramlar ner i bihålan. Dessutom tar den med sig örat.
Bortförklara, för fan!
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>