Nekromanti Varför spela Eon?!?

Vindhand

Myrmidon
Re: Olika svar till Vindhand

I Eon har du möjlighet att välja om du vill slå på dylika tabeller eller inte, i exempelvis DoD har du inte den möjligheten (de finns inte). Om du ville spela fattigt gatubarn så hade det ju bara varit att ignorera resultat likt de du beskrev.

Det är inte så lätt när man är spelare och ens spelledare vill följa reglerna...

Krille

Super Moderator
Dem Rules

"Det är inte så lätt när man är spelare och ens spelledare vill följa reglerna..."

Sidan 33, Eon 2: "Egna varianter: Spelledaren kan givetvis hitta på egna varianter för att bestämma en rollpersonens [sic] bakgrund - exempelvis kan en rollperson kanske till och med få välja resultat på tabellerna helt frivilligt (med Spelledarens övervakande öga givetvis) och på så sätt skapa en helt formgiven rollperson."

Står till och med i reglerna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
våning 13

Jag är det inte - det är oerhört irriterande att du inte accepterar att min erfarenhet säger något annat än din.

Eftersom argumenten talar emot dig anser jag att du har misstagit dig... Hållbara argument väger i mina ögon tyngre än andrahands erfarenheter (som dina är när de väl når mig :)

Hela ditt argument vilar på att man i DoD förlorar så mycket tid på sorteringen av alla karaktärer i initiativordning att det mer än kompenserar för Eons långsammare tärningsslag. Problemet (för ditt argument) är att man inte _behöver_ sortera alla karaktärer på det vis du beskrivit... Den enda gången ordningen mellan två karaktärer spelar någon roll är när de är i direkt strid mot varandra. Därför kan man låta alla slå och beräkna sina initiativ och vandra genom slagfältet från strid till strid, jämföra initiativet där, spela ut slagväxlingen och vandra vidare. Kort sagt: argumentet håller inte.

Eftersom du nu till slut håller med om att det enskilda initiativslaget är långsammare i Eon kanske det är dags att omvärdera dina erfarenheter?

Vindhand

Myrmidon
Re: Dem Rules

Mjo... det är ungefär som texten först i nästan alla rollspelsregler om att man inte behöver använda dem om man inte vill :)

Krille

Super Moderator
Släng dig i brunnen

"Eftersom argumenten talar emot dig anser jag att du har misstagit dig... Hållbara argument väger i mina ögon tyngre än andrahands erfarenheter"

För min del väger förstahands erfarenheter (vilket mina erfarenheter är) betydligt tyngre än ohållbara argument (vilket jag anser att husregeln i form av ditt struntande i sorteringsförfarandet i DoD är).

"Problemet (för ditt argument) är att man inte _behöver_ sortera alla karaktärer på det vis du beskrivit..."

Hur ska du ha det? Ska vi jämföra spelen med eller [/b]utan[/b] husregler? För i så fall kan jag lika gärna säga att jag kör med husregeln att jag struntar i tabell 5-1. Alternativt rasar ditt argument.

"Eftersom du nu till slut håller med om att det enskilda initiativslaget är långsammare i Eon kanske det är dags att omvärdera dina erfarenheter?"

Hur i helvete då?

Om jag jämför Eon och DoD medelst stoppur och upptäcker att initiativförfarandet i Eon tar mindre tid än i DoD så lär det inte ändras om jag omvärderar det eller om du kommer med fina argument. Speciellt inte om de baseras på en husregel.

- Krille

Vindhand

Myrmidon

mjo... det tyckte jag också... men till skillnad från här på forumen är jag rätt ovillig att bråka om regler i själva rollspelet. /images/icons/smile.gif

WHaLe

Hero

Synd för dig.. =)
När man spelar kan det vara opassande, men udner karaktärsskapandet så tycker jag att det är fullt tillåtet att "bråka" om regler..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Släng dig i brunnen

(vilket jag anser att husregeln i form av ditt struntande i sorteringsförfarandet i DoD är).

Det är enbart ett annat sätt att betrakta den process du vill dra ut till ett globalt sorterande... Det är spelteknisk identiskt och är inte mer husregel än ditt effektiviserade sätt att summera högar av T6or.

Nåja... kanske bäst att vi släpper detta nu innan någon blir alltför upprörd?

Krille

Super Moderator

"Det är enbart ett annat sätt att betrakta den process du vill dra ut till ett globalt sorterande... Det är spelteknisk identiskt och är inte mer husregel än ditt effektiviserade sätt att summera högar av T6or."

Så ser inte jag det, eftersom det förutsätter att man i DoD delar upp en strid i delstrider, vilket man faktiskt inte gör. Det enda som hindrar spelarna att anfalla hipp som haver är spelledarens sunda förnuft, men det finns ingen regel som hindrar. Dessutom bygger hela handlingsdeklarationen på omvänd initiativordning, dvs den med lägst initiativ deklarerar sin handling först, vilket gör att den med högst initiativ som inte är involverad i någon delstrid kan välja och vraka var han vill safta till. Att dela upp DoD-strider i delstrider är således en husregel, och varje förfarande som bygger på detta är således också husregler. Visst, det är effektiviserande sådana, men de bygger om momentet.

På så sätt är det snarare likvärdigt med din regel att slå 1T10+6 istället för Ob3T6 - det är också en effektiviserande regel, men den bygger om momentet. Mitt effektiviserande av ObT6-slagande bygger inte om momentet. Du slår samma tärningar och får samma utfall. Enda skillnaden är att man effektiviserar räknandet och går ner på en påtaglig symbolnivå från en abstrakt siffernivå.

"Nåja... kanske bäst att vi släpper detta nu innan någon blir alltför upprörd?"

På tok för sent för det. Jag blev upprörd för ett antal inlägg sedan, då det blev uppenbart att "någon" fullkomligt sket i att jag hade en annan åsikt och erfarenhet, och dessutom framhärdade i sin respektlöshet.

- Krille

Vindhand

Myrmidon

Så ser inte jag det, eftersom det förutsätter att man i DoD delar upp en strid i delstrider, vilket man faktiskt inte gör.

Varför inte? Speltekniskt blir det samma effekt (personer som anfaller varandra gör det i samma ordning) så varför skulle man inte göra så om man tycker det är enklare? Det kan ju inte sägas vara en husregel när det inte _ändrar_ något annat än hastigheten. Då skulle det ju vara en husregel att spelledaren skriver upp några av spelarnas viktigare färdighetsvärden på en lapp för att slippa fråga om dem så ofta... hur absurt vore inte det sysättet på en skala från 3 till 18? /images/icons/smile.gif

Dessutom bygger hela handlingsdeklarationen på omvänd initiativordning, dvs den med lägst initiativ deklarerar sin handling först, vilket gör att den med högst initiativ som inte är involverad i någon delstrid kan välja och vraka var han vill safta till.

Detta verkar ju vara uppåt väggarna fel. Vilken version av DoD baserar du det på? Sidhänvisningar skulle vara trevligt...
En snabb kontroll i Expert, DoD-87 och det avancerade stridssystemet till DoD-91 (Krigarens handbok) tyder på att du har misstagit dig (där deklarerar man sina handlingar i samband med att de genomförs).

Om, mot förmodan, denna mystiska regel skulle införts i någon mindre lyckligt lottad version av DoD så skadar det enbart den versionen. För de övriga gäller fortfarande de tidigare slutsatserna.

På tok för sent för det. Jag blev upprörd för ett antal inlägg sedan, då det blev uppenbart att "någon" fullkomligt sket i att jag hade en annan åsikt och erfarenhet, och dessutom framhärdade i sin respektlöshet.

Är det konstigt att jag försöker hålla debatten på ett plan där man faktiskt kan komma någon vart? Att ömsesidigt sitta och väka ur sig sin åsikt leder ju inte precis fram till något men en argumentativ debatt har i.a.f. en chans...
Om du tycker det är respektlöst att argumentera om något du har en åsikt om snarare än att bara acceptera din åsikt som sann så är det ditt problem. Det var inget avsiktligt från min sida.

Sir Foilan

Hero

"Det är inte så lätt när man är spelare och ens spelledare vill följa reglerna..."

Precis som Krille säger så finns regeln om att ignorera! Du kan ju inte klaga på Eon (eller snarare, du kan klaga på Eon men det blir ju inte särskilt seriöst) för att din spelledare har bestämt sig får att köra en viss linje!

Här har du faktiskt gått bet, men det lär du väl inte erkänna! /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Vindhand

Myrmidon

Här har du faktiskt gått bet, men det lär du väl inte erkänna!

Det kan jag väl göra... Felet låg nog mycket hos spelledaren...

(inte _enbart_ dock, eftersom samma spelledare med andra regler funkade jättebra)

Sir Foilan

Hero

"Felet låg nog mycket hos spelledaren...

(inte _enbart_ dock, eftersom samma spelledare med andra regler funkade jättebra)"

Nu får du ju ge dig! Bara för att din SL körde en viss linje i Eon och en annan i andra rollspel så kan du ju inte klaga på eon regelsystem (som tidigare klargjorts innehåller regeln om att ignorera). Felet låg enbart hos din SL.

Vilken ignorans från din sida! Erkänn istället att i det här avseendet så ligger Eons regelsystem på plus iom valmöjligheten!

/Sir Foilan

Vindhand

Myrmidon

Nu får du ju ge dig! Bara för att din SL körde en viss linje i Eon och en annan i andra rollspel så kan du ju inte klaga på eon regelsystem (som tidigare klargjorts innehåller regeln om att ignorera). Felet låg enbart hos din SL.

Jag håller med om att han gjorde fel. Däremot upplever jag att eon var delaktigt, om inte annat genom att ställa högre krav på spelledarens förmåga att välja/rata regler ur högen.

Erkänn istället att i det här avseendet så ligger Eons regelsystem på plus iom valmöjligheten!

Valmöjlighet och valmöjlighet... Om det fanns ett alternativt system där man t.ex kunde köpa bakgrundsalternativ (som GURPS fördelar och nakdelar) kanske... Nu är det _ett_ system + en disclaimer om att man inte behöver använda det om man inte vill.

Sir Foilan

Hero

"Jag håller med om att han gjorde fel. Däremot upplever jag att eon var delaktigt, om inte annat genom att ställa högre krav på spelledarens förmåga att välja/rata regler ur högen."

Ja, det var ju verkligen omänskligt höga krav. /images/icons/smile.gif
Det går ju inte annat än le åt ditt resonemang.

Det var Eons fel, av ren princip kanske?

/Sir Foilan

Azagthoth

Myrmidon

Men vänta lite nu, den "ursäkten" kan ju göras med alla rollspel jag läst. Någonstans i början står det någonting i stil med "om du tycker en regel är konstig och/eller dum, stryk den". I så fall går ju alla spel fria...

/Azagthoth