entomophobiac;n330783 said:
Vilket ju var exakt vad jag skrev!!!!! Som svar på utsagan att rollspel
är samtal så skrev jag att
samtal är en av flera komponenter.
Att börja orda om "näe, inte 'bara' samtal jue" är vad jag tycker är barnsligt
Snälla ento jag gillar ju egentligen dig, var lite schysstare i framtiden! Lägg av med att härma och håna och förlöjliga oss. (Ja, att bli kallad barnslig gjorde myckte mer ont än att bli kallad logisk, robotisk, omänsklig och religiös.)
eftersom ingen påstått det heller.
OK, det är är skon klämmer, för här har du missförstått situationen lite.
Tror att du tycker egentligen som vi gör men det är bara att du inte har insett att det finns dom som ser samtalskomponenten som så oerhört primär jämfört med vad vi tycker.
Det finns många som har påstått exakt det under årens lopp speciellt efter Forge.
APM;n330789 said:
Jag försökte uttrycka varför jag över huvud taget tog upp det: för att jag anser att man ska designa utefter hur man vill att samtalet ska låta vid spelbordet.
Ja exakt så är det man designar ett oblorbigt rollspel. Ludemerna (eller "spel-enheterna") är utsagor, talutrymme, "scener" osv. Man kollar i regelboken och det är sida upp och sida ner efter regler om vem som får säga vad, och när. Exempel: Imagine, Microscope, Fiasco, Lovecraftesque, Nerver av stål.
I ett blorbigt rollspel är ludemerna istället spelvärlden, blorben, game state. Reglerna handlar om vad som finns på dom olika platserna och vad konsekvenserna av olika interaktioner i spelvärlden är. Det är ett helt annat sätt att skriva regler. Exempel: D&D, CoC, DoD.
Sen finns det också många spel som är skrivna på lite av en mix av dom två sätten (stirrar ilsket på White Wolf) men jag tycker om skarp och tydlig design så det är därför jag väljer exempel som är det.
Måns;n330796 said:
Den delade fantasin är rollspelets kärna, menar jag. Det är den överenskomelsen som skiljer rollspel från samtal.
Yes! Jag älskar dig Måns!
Ett oblorbigt rollspel har samtalet som primäroperand för regler.
Ett blorbigt rollspel har fantasimöblemanget som primäroperand för regler.