Måns;n269866 said:
Chock, Kult och Neotech finns ju inte än, men av allt att döma så verkar de här spelen vara sjukt proffsiga, välskrivna och fyllda till bredden av kärlek till orginalet. Ok, i fallet NeoTech vet jag inte om det förhåller sig till orginalet på något sätt alls, men å andra sidan får ju en spelstudio lov att förnya sitt koncept som de behagar.
Jag kan bara resonera runt mig själv och Neotech, men jag kan bara säga att det som trådstartaren gissar inte alls stämmer för Neotech Edge. Däremot är det som Måns säger drivet av kärlek till originalet. Jag började spela Neotech 1 på 90-talet, började ju skriva på delar av Neotech 2s första moduler kring 2000, och har ju jobbat på uppföljaren till N2 sedan 2006 (yeah...). Neotech Edge är ett rent kärleksprojekt till Neotech och till cyberpunkig sci-fi. Men tider förändras (och vi förändras, jag vill inte spela exakt det jag spelade 1997 längre). Det har varit en lång process av att fördjupa, uppdatera, sätta nya vinklar. Det har blivit en total remake - men det är samma värld, hyfsat kompatibel med äldre tidslinjer (fast lagd 11 år senare). Alla berättelser jag spelat i Neotech 1 och 2 skulle jag kunna spela igen i Neotech Edge - om jag ville. Men samtidigt kommer en helt ny uppsjö av berättelser som inte fanns i N1 och N2 kunna skapas också.
Och det är liksom hela grejen för mig - jag kan inte tala för alla i teamet, men jag skriver det Neotech jag vill läsa och spela, i första hand. Om det får en lyckad crowdfunder vore det superkul, men det kommer i sig inte kunna ekonomiskt ersätta att ha lagt 10 år av sin fritid på detta. Så som cash-grabs räknat hade nog nästan allt annat varit en bättre investering. Men det gör inget, som sagt, för det är inte syftet.
Jag är övertygad om att vissa kommer känna att vi gjort om för mycket - nostalgi är en stark känsla. Jag hoppas vi kan blidka dem genom att visa på värdet i det som tillkommit, och om inte det, så kan man alltid släppa de gamla originalen digitalt på något sätt. Jag hoppas också vi hittar många nya fans som kommer till spelet av andra skäl än nostalgi.
Jag ser stora paralleller till datorspel. Jag kan fortfarande citera episoder från Civilization I och II som berört min själ och skulle kanske ranka det (2:an) som det bästa jag spelat, men jag vill inte plocka upp Civ2 och spela as-is som det var nu. Det är fult (numer), det hade buggar, och de sentida Civilization-spelen har behållit kärntemat men polerat, utforskat helt nya vinklar och visualiserat det mycket snyggare.
Sedan kan jag sympatisera lite med trådstartaren i att, om man ignorerar de specifika skälen var och en av dessa spelen görs, remakes dominerar lite väl mycket, att det inte finns så mycket helt nytt. Vi övervägde ordentligt att kalla spelet något annat än Neotech, men det vore helt kontraproduktivt då spelet är till för att bygga på/om Neotech-världen. Hade jag påbörjat ett annat spelprojekt i detta läget hade jag dock definitivt propagerat för att göra en helt ny värld. Men det kommer jag inte göra, inte förrän Neotech står stadigt på ett antal ben!