Arfert;n234434 said:
Vad innebär det att "bli bättre"? Bättre på att skådespela? Bättre på att lösa mysterier? Bättre på att dyka upp vid speltillfällen? Bättre på att ta med bjud-godis och chips?
Svaret är ja.
På allt.
Som jag skrev tidigare kan man vara bra på olika former av rollspel. Du beskrev just olika former av rollspel.
Jag tror de flesta av oss håller med om att om en spelare spelar en gång i veckan under tio år (och dessutom spelar med olika personer/grupper/spel) så kommer denna person ha skaffat sig mycket rollspelserfarenhet.
Personen är "bättre" efter tio års spelande än vad personen var när denne började.
Dock är "bra" en subjektiv bedömningsfråga. Jag har stött på nybörjare som jag tycker spelar bättre än personer som rollspelat i tio år. Sedan kan andra personer ha helt andra åsikter än mig om vilka som är bra/dåliga - just för att det är en subjektiv bedömning.
Däremot kan en grupp rollspelare sätta sig ner och enas om vissa egenskaper som de tycker är bra hos rollspelare och spelledare - och har man dessa egenskaper så är man bra
enligt dessa kriterier. Återigen: det finns flera former av rollspel och de olika formerna kan ha olika kriterier för vad som är bra/dåligt.
Finns det en lista kriterier som man tycker kännetecknar en bra rollspelare och man aktivt arbetar för att lära sig behärska dessa (och lyckas) så har man (iallafall i sina egna ögon) blivit en bättre rollspelare.
Nu kan jag inte tala för andra, men för mig handlar
"bli en bättre rollspelare" om att jag ska tycka att jag blivit bättre än vad jag själv var förut. Inte att jag ska bli bättre i förhållande till andra spelare.