Jag är högst osäker på om kriminella som ertappats med ett brott av polisen verkligen är så beräknande i sina val. Men sånt är saker jag menar när jag pratade om praktiskt polisarbete (vilket nog gör termen lite illa vald...) och därmed sånt jag inte anser mig särskilt insatt i.Lupus Maximus said:Så ta det från andra änden i stället.
Om du vet att det enda du behöver göra för att komma undan är att öka farten, för då låter polisen dig löpa, men om du stanna kommer du att åka dit. Vilket väljer du?
Om du vet att polisen kommer att ligga på dig som en igel tills de fått stopp på dig, och du kommer att straffas hårdare om du försöker att fly. Vad väljer du då?
Folk krockar med bilar av misstag, även då de följer hastighetsbegränsningen. Det är en risk. Att köra mot bom och signaler är ett val. Då anser jag att biljakten fram till bron är mycket mer diskutabel, och handlar om polisen skall få jaga flyende för huvud taget.
Att fly från ett ringare brott kan mycket väl bero på att man är efterlyst, eller för närvarande utför, ett grövre brott.
Übereil