Björn Wärmedal
Björning Wheel
#gothconmisconceptionsandsuperabstractsemanticdiscussiongate
För mig är den 14 sidor lång.Dante;n76355 said:(Och för mig är denna diskussion just nu 11 sidor lång – och jag har förstås inte någon på ignore.)
Teniskt är det så att sidan för in egna nya inlägg där man står, men vi omladdning (F5 eller motsvarande) sorteras allt om från början och man hamnar också på förstasidan.Magnus Seter;n76358 said:För mig är den 14 sidor lång.
Så klart.Übereil;n76361 said:Inägg per sida är en user setting. Min är satt till 40 inlägg per sida, vilket innebär att diskussionen är 6 sidor lång för mig.
Nej jag tycker inte man är snäll om man blir förbannad över att någon inte ger en det man vill ha. Det påstod jag inte heller i mitt inlägg. Jag skrev heller inte att feminismen kan läggas på hyllan bara för att det är en bättre situation i Sverige än i Indien.Doomhamster;n76199 said:Ja, det gör jag - särskilt eftersom vissa av dem har uttryckt den ilskan specifikt mot mig...
Och nej, jag tror inte att alla manliga nördar är kvinnohatare. Den manlige nörden jag lever med är det definitivt inte, ej heller de flesta av de manliga nördarna på det här forumet.
Ett av problemen jag ser med den här sortens tänkande är dock att många av de här snälla, omtänksamma männen egentligen inte är det. Är man snäll mot någon med baktanken att få dem i säng, är man inte snäll. Blir man förbannad på någon när de vägrar ge en det man vill ha - dvs deras kropp, känslor, tid och uppmärksamhet - trots att man själv minsann har gjort saker för dem tidigare, är man inte omtänksam.
Jo, det är sant att kvinnors ställning i det svenska samhället är starkare än på många andra håll. Detta betyder dock inte att allting bara är fint och att det där med feminism är nåt vi nu kan lägga på hyllan...
Jag är väldigt positiv till min cis-status då jag faktiskt trivs riktigt bra med min uppfattning om mig själv. Det är ju fantastiskt om man lyckats komma underfund med sig själv så pass, så varför inte använda termen positivt? Men jag förstår i och för sig vad du menar. Jag har fortfarande svårt att prata om vettigt folk som feminister då jag från början betraktade detta som ett skälsord (detta pågrund av att de första personer jag haft erfarenhet av som kallade sig feminister var benga i roten, inte på grund av att jag en gång i tiden ogillade de grundläggande feministiska värderingarna, om ni förstår skillnaden).Ond bråd död;n76272 said:Möjligt att det används neutralt i bland, men aldrig positivt. Bara negativt eller i bästa fall akademiskt neutralt.
Jag tror inte du förstår min fråga. Men som du säger är det nog inte så relevant för diskussionen, så vi kan lika gott släppa det spåret.Doomhamster;n76162 said:I det här fallet... familjemedlemmar, studiekamrater, ett par av mina jobbarkompisar, en och annan bekant på nätet, möjligen fler som jag inte kommer ihåg. Och nej, jag säger inte att alla tycker så. Å andra sidan... ja, folk känner till ORDET bisexuell, men du skulle kanske vara förvånad över hur snabbt själva konceptet försvinner ibland. Allt ifrån homosexuella som tycker att man bara är för feg för att "komma ut ordentligt", till folk som tror att en person som har ett samkönat förhållande efter att ha haft olikkönade tidigare automatiskt "är homo nu".
Mitt första inlägg var menat som ett skämt, men det finns faktiskt ett allvar i det här. Dock är jag inte säker på att det är relevant för den här tråden.
Jag tror att även om feministpåven nedstiger på jorden så är rörelsen numera för korrupt för att klara sig helskinnad...Ram;n76326 said:Feminismen behöver en PR-konsult och de behöver i likhet med alla andra större rörelser enas och rensa ut ogräs. Feminismen kommer att vinna för striden är så rätt att den inte går att förlora.
Jag gillar den dramatiska musiken...!Poseur;n76516 said:
Jag kanske missförstår dig, men cis-man säger väl ingenting om personens sexuella läggning?Gemstone;n76567 said:Personligen ser jag mest CIS-man som ett negativt laddat ord pga tumblr, facebook och diverse youtube klipp. Problematiken runt det ligger nog i att många använder det som ett "negativt laddat ord" och andra försöker använda det som ett beskrivande ord. Det enda jag egentligen ogillar med order annars är att det inte direkt kopplar till en straight man som identifierar sig som man. Hade varit bättre med typ "hetero male" eller något liknande som återband till det faktiskta ordet. Som det är nu får man förklara för folk vad det innebär med CIS man, vilket inte riktigt är en poäng.
Kan också lätt föreställa mig att folk stör sig på att bli kallade för köttisar lite eftersom det känns nedvärderande. Bättre då med ett ord som till exempelvis Omnivor eller Allätare. Inte alls lika värdeladdat och kommer förmodligen inte heller tolkas nedvärderande (I think?).
Just magic grejen kan jag förstå. Jag menar, det behövs förmodligen platser för folk oavsett vad de anser om sig själva eller ej. Kan mycket väl tänka mig att många magic-spelande nördar inte är så trevliga emot det icke-manliga könet :/ Däremot fick jag intrycket av att annonsen om den var väldigt... aggressiv i sin betoning.
Sexism, oavsett form är ju något vi alla behöver arbeta med att reducera. Människor är trots allt individer.
Grejen är ju att de som "använder det som ett negativt laddat ord" anser att det finns en massa problem kring just cismän och vill adressera dessa.Gemstone;n76567 said:Personligen ser jag mest CIS-man som ett negativt laddat ord pga tumblr, facebook och diverse youtube klipp. Problematiken runt det ligger nog i att många använder det som ett "negativt laddat ord" och andra försöker använda det som ett beskrivande ord. Det enda jag egentligen ogillar med order annars är att det inte direkt kopplar till en straight man som identifierar sig som man. Hade varit bättre med typ "hetero male" eller något liknande som återband till det faktiskta ordet. Som det är nu får man förklara för folk vad det innebär med CIS man, vilket inte riktigt är en poäng.
Jag skulle inte vara för säker på det. Jag antar att de bara avser just dessa ord och inte alla slags beteckningar man kan hänga på folk. Typ: Stockholmare, politiker, överklass, eller vad mer för något man kan använda nedsättande om någon som de facto tillhör någon av dessa grupper. Hur det blir med cis, hetro och man får man väl låta vara osagt.Ond bråd död;n76595 said:Kikade i RFSLs begreppslista. hittade denna:
Att själv identifiera och definiera sig
Var och en har rätt att själv bestämma hur man vill identifiera sig. Ingen utomstående kan sätta en etikett såsom ”queer”, ”transperson” eller ”homosexuell” på någon utan att den personen själv kallar sig för det.
Nice. Då hoppas jag slippa bli kallad cis-man också.