Vitulv said:
Den här diskussionen är för övrigt helt galet hypotetisk. Har vi någonsin varit med om att någon uttryckt nazistiska sympatier på forumet? Eller har vi hittat på ett problem som inte existerar bara för att få ett tillfälle att bli osams?
Det hela började med
det här inlägget. Cassius jämförde kristendom med fascism och menade att vi bör ha samma förhållningssätt till alla "auktoritära ideologier". Han sade senare att om han säger att nazister är dumma i huvudet skulle han inte bli varnad, och Svarte Faraonen höll med honom, i egenskap av moderator.
Och det är här jag menar att faran ligger. För Cassius är kristendom och fascism jämförbara. För andra är kanske feminism jämförbart med nazism (återigen, feminazis). Och det är då det blir problematiskt att säga att vissa personer och grupper är okej att attackera, för var gränserna går är svårt att veta. Är det okej att attackera kristna? Om nazister är fair game och man tycker att det är samma skrot och korn så kan man få för sig att det är det*. Till skillnad från gränsen mellan person och sak, som är relativt lätt att skilja på, åtminstone i jämförelse.
Så helt hypotetisk är inte diskussionen, även om den burit iväg en del.
---
* Cassius jämförde endast kristna och fascister, inte kristna och nazister, så här pratar jag hypotetiskt. Men jag tror att många likställer fascister och nazister.