Göte gorgon said:
Kräkla said:
Ett angrepp mot en nazist (och då menar jag med ord, inte mot våld) kan inte anses som fel om man angriper sådana saker som "vita ska endast hålla sig till vita", "judar bör utrotas", "fri media får inte finnas till" eller "det är rätt att ta till våld mot förrädare". Hur dessa saker kan försvaras med forumsreglerna får någon säga mig.
Det som isåfall jag itne fattar är, Cassius tillexemplet har precis idag i förratråden och småprateten gjort jättetydligt att han är den våldsuppskatande sortens kommunist (leninism och sådär), hurdå kommer det sej atthan är accepteras? Där ärju det bokstavligt enbart den första där om vita somskijler. Plus att mer hat mot rika...
Kommunismen har inget att skämmas för som ideologi. Kommunismen är inte emot specifika folkgrupper, folkmord eller politisk förföljelse. Det är en ideologi om hur ägandet ska fördelas och om hur staten ska fungera. Vissa kommunister, kanske många men inte alla, är för en väpnad kamp. Men det är fortfarande en revolution mot de som har makten, inte mot en specifik folkgrupp, och inte som mål att utplåna, eller ens döda, en grupp, utan målet är att ta makten. Nazisterna vill däremot gasa judar och "ickeetniska, lägre stående varelser" och är för politisk förföljelse.
Det går inte att jämföra Stalin med Hitler och komma fram till att kommunism är lika illa som nazism.
Nazismen är en vedervärdig ideologi som skapat enormt mycket elände. Om det råder inget som helst tvivel även om sk revisionister ifrågasätter och förekar förintelsen.
Kommunism ser om möjligt bra ut på papper men har aldrig fungerat i verkligheten. Stalin går definitivt att jämföra med Hitler. Minns deras överenskommelse om hur de skulle dela upp Östeuropa mellan sig. Minns kommunismens hat gentemot judar och vad kommunismen som ideologi har ställt till med ända in i modern tid. Minns att kommunisterna intog Baltländerna och tågade in i Finland så ser du vilken ondska Stalin och hans efterträdare har stått för. Hela östeuropa tvingades in i kommunismen.
Kommunismen ligger bakom mord på många miljoner människor. Långt fler än vad nazismen någon gång gjort sig skyldiga till. I länder där kommunismen dragit fram har fattigdom, korruption och enorm misär spritts likt en farsot. Ingen hedervärd ideologi direkt. Åtminstone inte utövandet av den.
Jag har ingenting till övers vare sig för kommunism eller nazism i praktiken. Sen vet jag inte vad "
dum i huvudet" har med vare sig mord, idiotiska åsikter eller stolliga ideologier att göra. Det finns en hel del människor som är intelligenta, pålästa och allmänbildade som tyr sig till vedervärdiga ideologier eller som utför vidriga, och/eller omoraliska handlingar. Det ena har helt enkelt inte med det andra att göra så "
dum i huvudet" används fel tycker jag.
Till syvende och sist är det väl så att vi inte väljer våra mentala förutsättningar. Är man född svagbegåvad och uppfostrad till att vara lättledd och inte ifrågasättande så är det nog tyvärr ganska enkelt att hamna i fel kretsar där moraliskt förkastliga värderingar är norm.