Alltså vi har prövat litegrann att köra i Sverige men ska ta några olika exempel typ.
Om man kör typ 50+ år sen: Det gäller ju stenhårt att INTE som spelledare eller spelare gå in i någon sorts åsa-nisse roll utan istället tänka på alla gamla tysta stenhårda gamla bönder som tuggar tobak och hugger ved eller nåt.. Personligen har jag egentligen inga problem med att kunna tänka mig flera olika sorters berättelser med svenskar från en äldre generation. Man får slänga in lite känsla av att "på min tid fick man tamefan gå upp en timma före man gick och la sig" känsla i det hela, inte på ett komiskt sätt utan mer som man skulle göra om man var på någon annan plats med liknande kultur då, att det faktiskt kunde vara rätt så jävla hårt. Skörden sket sig, jahapp vi svälter ihjäl liksom.
Nutid: När det gäller att köra i nutid istället så är det lite svårare. Inte för att det är nån skillnad i coolhet mellan svenskar och tex amerikaner, utan för att här "vet" man hur töntiga folk egentligen är
Hur häftigt vore det tex att köra Hunter med 5st fruktansvärt överviktiga amerikaner? Att inte alla är supertrimmade actionhjältar är helt ok, och att spela eller ha med en överviktig i gruppen skulle inte, i mina ögon iaf göra det konstigt eller dåligt, snarare tvärtom, men om hela gruppen vore det?
Det är lättare att ta bort sådana, kanske lite mer verkliga, situationer från rollspel i andra länder.
I sverige så finns det mindre häftiga personer för att alla som "är" häftiga, sådana man kanske spelar ibland, dom känns ofta rätt överdrivna och spänniga i sverige.
Men även här finns det ju vanliga människor som inte behöver bli tråkiga eller överdrivna. Men man måste släppa på lite fördomar och vara noga med hur man tänker på folk.
platser: Här kommer det absolut svåraste tycker jag. Att spela i samma stad man kommer ifrån känns ungefär lika svårt som att spela sig själv. Det kanske går göra bra men jag har väldigt svårt för det.
Färdigheter blir oftast fel och reaktioner stämmer inte riktigt så bra som dom kunde gjort.
I nutid kunde jag nog tänka mig att spela i någon annan stad eller plats i Sverige som man känner till, men tror det alldeles för enkelt leder till en sorts känsla av att "så där skulle det nog inte hända". Däremot vore det en spännande ide att köra tex mutant UA i sin egen stads ruiner.