Inkognito
Swordsman
krank;n136911 said:Grejen är väl att det knappast krävs något "ont uppsåt" för att man ska ha en människosyn som jag betraktar som förkastlig. Jag är egentligen ganska ointresserad av uppsåtet, man måste inte sitta och tänka att "höhö, nu ska jag minsann sprida lite sexism" för att sprida sexism. De flesta som sprider sexism ser inte sig själva som sexister på samma sätt som de flesta som sprider rasism inte ser sig själva som rasister. De ser inte ens de åsikter de sprider som sexistiska/rasistiska.
Det här hör ju i allra högsta grad ihop med våldtäktskultur? Hela idén som diskuteras är ju ett äventyr som handlar om en kvinna i egenskap av objekt. Hela vår kultur har ju en helt sjukt vidrig människosyn. Uppsåt eller inte. Det finns ingen motsättning alls mellan att vårt samhälle å ena sidan objektifierar kvinnor och kommodifierar deras sexualitet och å andra sidan genomsyras av dålig människosyn.
Är det bara du som "inser" det du skriver? Jag tycker väl snarare att det är något du anser än något du inser, men svaret är nej - det är inte bara du som anser att det inte ärtecken på en vidrig männoskosyn att se kvinnor och deras sexualitet som handelsvaror.
Jag föreslår att du tränar på att inte läsa in dina egna åsikter mellan raderna i det andra skriver. Risken är stor att någon tar illa upp när du hittar på att de anser att kvinnor (eller människor över lag) gör sig bra som handelsvaror. I bästa fall slutar samtalet och alla dina poänger, även de vettiga, går förlorade. I sämsta fall hamnar du över någons knä.
Själva grundpremissen i det diskuterade scenariot var att det är fel och att spelets hjältar ska stoppa det. Jag föreslog dessutom att byta ut kvinna mot man eftersom det passar bättre för situationen i Mutant. Är det kanske objektifiering när man ser på egenskaper framför kön?
Jag menade även att män(niskor) har lättare att få känslomässigt engagemang när det handlar om att rädda kvinnor och barn. Skriv ett brev till världens alla hjälporganisationer om du ser detta som roten till våldtäkter och trafficking.