Nekromanti Varje dag. . .

EchonCique

Hero
Relevansen?

Vad har ditt långa utlägg att göra med en eventuell omdaning av sajtens utseende och struktur?

Det finns en anledning till att webbyråer anlitar usabilityexperter för att hjälpa AD'n göra en grafisk design som sedan mjukvaruutvecklaren får i uppgift att koda samtidigt som interfaceprogrammeraren får i uppgift att göra grundmallen samt allt det som användaren ser.

Ingenting av detta såg jag i din post.

Troberg

Sinister eater
Re: Relevansen?

Vad har ditt långa utlägg att göra med en eventuell omdaning av sajtens utseende och struktur?
Ingenting, det var en replik på Dantes kommentar.

Det finns en anledning till att webbyråer anlitar usabilityexperter för att hjälpa AD'n göra en grafisk design som sedan mjukvaruutvecklaren får i uppgift att koda samtidigt som interfaceprogrammeraren får i uppgift att göra grundmallen samt allt det som användaren ser.

Ingenting av detta såg jag i din post.
I idealfallet kanske det är så. De flesta projekt är dock för små för att motivera (eller klara) en sådan bemanning och genomförs av en eller två personer. Istället förlitar man sig på att de personerna är kompetenta och erfarna nog för att klara jobbet ändå.

Jag är mest van vid att jobba med att utvecklare designar systemet tekniskt och användningsmässigt (när man har något dussin system bakom sig så är man i mitt tycke inkompetent om man inte klarar att som utvecklare fixa användbarheten), med tillgång till ett gemensamt bibliotek av grafiska resurser och riktlinjer. Ibland skiljer man på gränssnittsprogrammerare och serverprogrammerare, men oftast så delar man upp systemet så att var och en arbetar genom sin bit från botten och upp.

Det finns dock massor av skolor för det här, med tunga metoder som RUP i ena änden och smidiga metoder som Agile/XP i andra, och massor i mitten, för mycket för den här diskussionen. I praktiken handlar det ändå nästan uteslutande om vem som finns tillgänglig just för tillfället med ungefär rätt kompetens snarare än om hur det borde vara.

Gardener

Champion
Re: Bredare grafik?

Min personliga favorit är att ha en design som har en fast bredd vid stora upplösningar, men som skalar ner om fönstret är för litet. Har velat kunna göra det sen jag började med html, och nu går det, det är hur lätt som helst. Fast det funkar förstås inte i sug-MSIE, vilken chock va?

En annan sak jag alltid har velat ha är en tag för dynamisk spaltindelning, så att innehållet flyter mellan spalterna på ett korrekt sätt. Men det lär jag aldrig få se tyvärr.

Gardener

Champion
Re: AJAX [OT]

Både nya UBB.threads och Joomla använder faktiskt AJAX till en del funktioner, och att lägga till det för vissa delar är inga större problem. Speciellt Joomla har en hel del tilläggsfunktioner som använder sig av AJAX, däribland en av mina komponenter.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bättre nu? ...

Obs! Detta är fortfarande bara en skiss. Inget är bestämt – vare sig struktur- eller utseendemässigt.

Ville bara visa att det händer saker.

Troberg

Sinister eater
Re: Bättre nu? ...

Yep, skitläcker. Mycket mer egen karaktär.

Att layouten är ganska lik RPG Lab disponeringsmässigt (operationer till vänster (fast jag har även navigering där, vilket du har på toppen), aktuellt till höger, nyheter/artiklar i mitten med en kolumn för första och två för de följande) gör mig ännu gladare, eftersom det tyder på att jag lyckats få till något som liknar vad ett proffs åstadkommer! :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Bra blir bättre. :kaffe: :kaffe: :kaffe: :kaffe:

Handikappanpassning: Akta dig för svart text på mörkröd botten. Många färgblinda, däribland jag, har svårt att urskilja vad som står där.(Jag avskyr när innehållsförteckningarna på godispåsarna är tryckta i svart på rött i mikrosskopisk stil. :gremmad:)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag instämmer - det blir mycket bättre nu! :gremsmile:

Och jag oroar mig lite för svart mot rött som Herr Blixt skriver.

Snygg logga förresten, mycket bättre än den tidigare!

ripperdoc

Myrmidon

Mums! Gradienter is teh shit :gremsmile: Fast jag gillade "R":et i förra designen, går det att kombinera med tärningsloggan på något sätt?

Foggmock

Myrmidon

Redaktionen tar alltså ställning för d20? Jag visste väl att ni var en bunte sliskiga fanboys... :gremmad:

On a more serious note gillade jag R-loggan bättre. En tärning är rätt passande, men tråkigt anonymt. Dessutom kanske folk får för sig att vi har något med Sverok att göra. :gremgrin:

I övrigt, mycket snazzig layout. Me like.

Troberg

Sinister eater

Och jag oroar mig lite för svart mot rött som Herr Blixt skriver.
Ett litet tips: Testa Opera. I den kan man sätta egna stylesheets som går in istället för de tänkta. På så sätt kan man tex få svartvitt eller högkontrast via ett enkelt menyval.

Johan K

Gammal & dryg

Jag tycker helt kalrt denna version är bättre. Mer livfull, om man säger så.
Dock så skulle jag vilja behålla det där R:et som fanns uppe i vänstra hörnet. det är skitsnygg !

solvebring

Superhero
Inte ändra, detta är ju "hemma"

Så kan det kännas i början här, jag vill minnas att jag också tyckte det i början, lite "hm... nja, snyggare/ballare borde det vara"...

Men NEJ säger jag nu, jag är inte en av dem som vill ändra något.
Rollspel.nu besöker man såpass ofta att allt inom dess ramar sitter i ryggmärgen. Jag skulle inte vilja ändra, för det är så här jag är van, det är liksom "hemma för mig". Hoppas därför att det kan få vara som det är, detta är liksom WRNU, i alla fall för mig, vet inte hur det såg ut innan min tid, och det är ju så det skall va'. :gremgrin:

Dessutom, när folk skall snygga till blir det oftast bara en massa strunt, man försöker vara nyskapande och så blir det fjams. Se på Eldkvast.se som jag fan bytt design på 100 ggr eller något, nu gjorde jag det här om dagen, och hoppas att det var sista gången. Det färdiga blev såp enkelt och rent som möjligt, liksom enkelt och vanan trogen så att man skall hitta och se hur det funkar.

Så...
WRNU, please stay this way!

Robert Jonsson

Jag tycker inte att jag ska behöva byta browser och därifrån börja koda om sidorna för att få en liten effekt gjord så som jag vill. :gremsuck:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Glöm inte att du kommer att kunna (är tanken i alla fall) välja mellan en massa olika färgscheman.

Troberg

Sinister eater

Jag tycker inte att jag ska behöva byta browser och därifrån börja koda om sidorna för att få en liten effekt gjord så som jag vill.
Det var bara menat som ett hjälpsamt tips, du kan knappast välja utseende på hela internet. Dessutom tycker jag att "koda om" är ett lite missvisande begrepp för att få in i en meny och tex välja "Black&white".

Robert Jonsson

Nej, jag vill inte välja utseende på internet. Nu var det här begränsat till den faktiska kommande designen. Och ser man någonting som man tycker kan förbättra så ska man ju säga till - annars så får man ju skylla sig själv. :gremwink: